golf_of_78 Startet 17.Juni.2006 Del på Facebook Startet 17.Juni.2006 (redigert) Hei! Har en 9.5 Johnson fra 1973. Får den ikke til å gå, selv om den har fersk bensin, nye plugger, nye stifter ( stilt til 0.020 tommer eller 0.5mm), condensatorer, toppakning og bensinslanger. den går når jeg heller bensin på luftinntaket på forgasseren. Dette sier meg at motoren ikke får nok bensin. Hva kan være grunnen til det? Når den får start får den det turtall den skal ha ( vrir gassen til "start" og trekker ut choken)og den har kompresjon. Går det an å stille bensinblandingen på disse motorene, går det an å justere tenning og kan det komme av falskluft fra en pakning? Iblant mine 60-70`talls skrapmotorer er denne den beste kandidaten og hadde reddet sommeren om jeg fikk en motor på båten, hehe. Noen som ellers har tips til disse motorene eller hva slags feil det kan være? MVH Redigert 17.Juni.2006 av golf_of_78 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wiggy Svart 18.Juni.2006 Del på Facebook Svart 18.Juni.2006 Høres ut som forgasseren trengs en full overhall. Dvs, å ta alle delene fra hverandre, rengjører de og setter alt tilbake igjen med nye pakninger og deler. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 18.Juni.2006 Del på Facebook Svart 18.Juni.2006 Går det an å stille bensinblandingen på disse motorene, går det an å justere tenning Først følg rådet ifra Wiggy , skru der etter den øverste blande dysa forsiktig helt i bunn,skru den deretter ca 1,5 omdreining ut . Start motoren, kjør den varm juster deretter blande dysa til det punktet der motoren går høyest på tomgang ( skru 1/4 omdreinging om gangen( ut eller inn), skru sakte ) Hvis forgasseren har enda ei blande dyse ( helt i bunnen på forgasseren ) er denne for blandinga på høyere turtall ( sett motoren i gir, kjør en tur med full gass, juster til du får høyest mulig turtall ) P.S ikke alle motorer har denne nederste dysa . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Taucher Svart 18.Juni.2006 Del på Facebook Svart 18.Juni.2006 kast den... Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 18.Juni.2006 Del på Facebook Svart 18.Juni.2006 kast den...Høres ut som et miljømessig godt råd ,hvis du punkterer med sykkelen er det vel bare å kaste den også ....... tar jo kansje en hel halvtime å fikse, hvis en har litt omløp oppe i toppen ( les teknisk innsikt ) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Taucher Svart 18.Juni.2006 Del på Facebook Svart 18.Juni.2006 en 9,5 JOHNSON, den er vel ganske gammel da...og jeg liker ikke johnson.... Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 18.Juni.2006 Del på Facebook Svart 18.Juni.2006 "Selleri||With Vitsi" minner meg sterkt om "Pioneer" . Viss det er nokon som hugser han då? Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
golf_of_78 Svart 18.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2006 Dette er en motor jeg har arvet av min avdøde bestefar, så å kaste den gjør jeg ikke før absolutt alt håp er ute! Jeg har jo en reparasjonsmanual som viser på bildet en form for dyse som kan stilles i flottørhuset( som bestrevet i første innlegg, så er selve forgasseren og flottørhuset skilt fra hverandre, flottørhuset er en del av innsuget). Den sitter inni en slags tappeskrue. Fikk et tips om reed-ventil ( som det het den gang jeg kjørte moped for MANGE år siden) som åpner når det blir vakuum i veivhuset ( stempelet går opp) og lukkes ved trykk ( stempelet går ned). Disse kan visst bli litt slappe i membranene. Men, å ta hele forgasseren fra hverandre tviler jeg på vil funke egentlig, ettersom den forgasseren jeg har satt på nå kommer fra en motor som gikk..... Hvis det sitter en blandedyse i bunn av flottørhuset kan jo også den ha blitt tett på et vis, for da jeg åpnet forgasseren for å bytte lå det masse slam i bunn av huset. Jeg skal se mer på dette til helgen som kommer, evnt. blir jeg frustrert nok tar jeg nok miljøkjemperenes side her på forumet og denne motoren vil ende opp som spiker "in a place near you!" Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 18.Juni.2006 Del på Facebook Svart 18.Juni.2006 Dette er en motor jeg har arvet av min avdøde bestefar, så å kaste den gjør jeg ikke før absolutt alt håp er ute! Jeg har jo en reparasjonsmanual som viser på bildet en form for dyse som kan stilles i flottørhuset( som bestrevet i første innlegg, så er selve forgasseren og flottørhuset skilt fra hverandre, flottørhuset er en del av innsuget). Den sitter inni en slags tappeskrue. Fikk et tips om reed-ventil ( som det het den gang jeg kjørte moped for MANGE år siden) som åpner når det blir vakuum i veivhuset ( stempelet går opp) og lukkes ved trykk ( stempelet går ned). Disse kan visst bli litt slappe i membranene. Men, å ta hele forgasseren fra hverandre tviler jeg på vil funke egentlig, ettersom den forgasseren jeg har satt på nå kommer fra en motor som gikk..... Den motoren du har der er knapt innkjørt , hvis den har kompresjon er det ikke noe problem å få den til å gå igjen . Har du sjekka om det kommer bensin frem til forgasseren ?? burde ikke være noe problem å presse frem ( pumpe på slangen ifra tanken ) nok bensin til forgasseren så den renner over litt, når forgasseren er full burde den gå et par minuter før den stoppa . Hvis bensinen ikke kommer frem er det bare å jobbe seg bakover i systemet . Hvis du er sikker på at bensinen kommer frem, kan du justeren luft/bensin blandinga med den justering skruen i senter på topp på forgasseren, grov innstillinga er ca 1,5 omdreining ut ifra bunn . Den endelige justeringa gjøres med motoren på båten, skal justeres slik at motoren går høyest mulig på tomgange ( du hører det på motoren ,forlangt inn og motoren får for lite bensin ( fusker), forlangt ut og motoren får formye bensin ( fusker + pluggene blir sotete ) . Slitte reed ventiler kan gjennkjennes på spytting ut av forgasseren og dårlig tomgang ( reed ventilen MÅ IKKE snues for å utbedre problemet ). En forgasser rens hadde ikke vært dumt, mens ser stadig at mange får den store skrekken da . Jeg vil IKKE ha spiker ifra din motor, tror det er et dårlig marked for alluminums spik. Har selve en liten "dregge motor" ifra 1964, har hatt ET problem, et lite frø ifra ei bjørk hadde komme seg ned på tanken, endte opp i bensinpumpa, blokkerte en ventil der.... 15 min jobb, alt ok . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Taucher Svart 18.Juni.2006 Del på Facebook Svart 18.Juni.2006 ååå,da forstår jeg... hvis den er arvet av en bestefar er det kansje bare det at den er potte tett av eksos...gamle folk har det med å kjøre sent og da får du ikke blåst skikkelig ut av den... Sitér dette innlegget Link to post
golf_of_78 Svart 18.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2006 Takker! Jeg tror faktisk at en forgasserrens ville vært tingen, virker som om den har god kompresjon, men synes nå ikke gnisten var noe overraskende ( men, som sagt har jeg mye stående og sjansen for å oppdrive en coil eller 2 i god stand er stor). Men, den justeringsskruen du beskriver, hvor sitter den sa du? Er litt vanskelig å se om den spytter ut av forgasseren men..... Flottørhuset er fult av bensin ja. Det store spørsmålet er; ville den gått med bensin rett på luftinntaket om reedventilen var gåen? Er dette noe å feilsøke utifra? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Juni.2006 Del på Facebook Svart 19.Juni.2006 En forgasserrens skader aldri - virker på meg som at bensinen idag har kortere holdbarhet enn for noen år siden , noe som kan gi seg utslag i avleiringer i forgasseren, og som fører til tette dyser osv. Johnson er ikke favorittmerket mitt akkurat , men ville da ikke kastet en slik motor for det! Mange slike motorer fra 50-60 tallet som fortsatt lever i beste velgående i USA, montro hvor mange av påhengsmotorene som selges idag som fortsatt lever om 50 år Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
golf_of_78 Svart 19.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2006 ja, jeg får sjekke til helgen en gang, prøve og sause inn forgasseren i noe forgasserrens og ta det fra hverandre. Finnes "overhalingssett" til denne fortsatt? Skal også ta av svinghjul så jeg kommer til innsuget/flottørhuset og ta en titt på det, har jo 3 stykker som jeg kan prøve så....:D Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.