Jump to content

Hva slags båt skal jeg velge?

Geir

Recommended Posts

Er for tiden uten båt, og abstinensen river i meg :confused:

Har ikke store erfaringen med båt, men har bestemt meg for at neste båten skal være en båt med aksel og ror.

Har planer om å bruke max 350' på båt.

Ser på forskjellige båter, men kjenner lite til fartspotensialet og sjøegenskapene til de forskjellige båtene. (Har selvfølgelig sett i erfaringsdatabasen)

Har lyst på en båt der 4 stk. kan sove behagelig, dvs. inne under dekk.

Har to barn tidlig i tenårene. (gutt og jente)

Jeg ønsker å kunne ha en toppfart på oppimot 20 knop.

Størrelse fra 24 fot og oppover

Diesel er en selvfølge.

Det er sikkert mange som ikke har lagt inn noe i erfaringsdatabasen, men som likevel har tips til båttype.

Spørsmålet er derfor kort og greit:

Hva slags båter finnes det som tilfredstiller disse beskjedne krav?

Geir

Kunne tenke meg til å komme med et forslag - BONANZA 28 - Helplaner m/ aksling. Finnes som tett båt også, men de fleste du finner er hardtop båter m/ kalesje.

Disse vil tilfredstille de kravene du nevner, også prismessig. Jeg har selv hatt en slik i 3 år, og kan bare prise båten både ift meget gode sjøegenskaper - og som praktisk bobåt.

Krever litt motor for å få utnyttet egenskapene i skroget. Selv hadde jeg en 220 Hk motor ombord. De fleste du finner vil nok ha den orginale Ford/Sabb 150 el 180 Hk montert.

Jeg hadde helt klart valgt størst mulig motor. Men som sagt, meget gode båter til en overkommelig pris.

Jeg hadde i sin tid en Nautic 900 Turbo; ganske ok båt som sikkert ville ha tilfredsstilt dine krav og ønsker. Utmerket seg med fin innredning og forseggjort håndverk.

Meget spesiell løsning med motoren montert i en "kassett" som er innebygget i båten. Dermed reduseres både støy og vibrasjon ganske ettertrykkelig, så det var en behagelig båt å være ombord i.

Største svakheten på den som jeg hadde var motoren, en Volvo AQAD40  -  altså med "hekkansaggregat". Motoren var også en anelse for liten til å få ordentlig planing med alt annet enn helt lett båt.

Men alt ialt: Kjekk og fin båt i den prisklassen du nevner.

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

20 knop med aksel max 350000,- Er redd for at det ikke er for mange muligheter.

Hvis du går litt ned på fatrskravet så er valgmulighetene ganske bra.

Kan nevne;

Joda 8100 Twin cab

Agder 840

Summer family (Summer Dream)

M/fl.

Dette er romslige og populære båter. Fartspotensialet stopper vel på rundt 15-16 knop.

Har selv ikke eid noen av disse typene. Men vurderte dem for noen år siden.

Per

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Hvis du går ned på kravet om fart, blir det lettere å finne en brukbar båt til rundt 350000,-

Jeg har selv hatt en tresfjord 29 Ac, og kan anbefale denne. :lol:

Båten har meget god plass og med en motor på 105-200 blir farten grei. (14-22)

Ellers er båten en godt sjøbåt som tåler mye grumset sjø.Kvaliteten på båten er også meget bra. :sleep:

Gå på baatnett.no og sjekk markedet. Lykke til. :confused:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...