Jon-Kåre Svart 23.Juni.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2006 Limit er grenseverdi.. og i dette tilfelle kan det se ut som nedre grense her er på 20 bar, har du 17 bar så er du nok under denne grensen og dermed er nok kompresjonenen i laveste laget og dette er nok årsaken til trykkoppbyggingen i bunnpannen... De to barene på variation gjelder nok for std trykket... med andre ord 30 bar +-2 Her er det nok bare å brette opp armene og gå i gang med jobben... Du leste nok litt dårlig før du svare da det er slik at den komp måleren jeg målte med ikke kunne gå høyere en til 17 bar (17 bar er maksvisning) hvis vi legger til at vi blåste gummien som er rundt tuppen på denne til he.. skulle vel det tilsi at jeg har noe mere å gå på. Dette greier jeg ikke å finne ut før jeg får lånt meg en måler som går høyere. Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
NilsPils Svart 23.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2006 Er det ikke slik at du ikke får registrert mer enn 17 bar fordi instrumentet ikke går høyere? Du kan altså teoretisk også ha 30. Jeg ville, som du er inne på, få målt med et riktig instrument før jeg "bretter opp armene og går i gang med jobben". Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Jon-Kåre Svart 23.Juni.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2006 Er det ikke slik at du ikke får registrert mer enn 17 bar fordi instrumentet ikke går høyere? Du kan altså teoretisk også ha 30. Jeg ville, som du er inne på, få målt med et riktig instrument før jeg "bretter opp armene og går i gang med jobben". Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Sydvesten Svart 23.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2006 Da er jeg med.... leser ikke godt nok... det er jo ikke så usannsynlig at du da har et trykk på over 20 bar om du enkelt oppnår 17 på alle sylindre..... med andre ord så vil du være over minimumstrykket.. om jeg da har skjønt det du har skrevet.... da... men det er jo ikke sikkert Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Jon-Kåre Svart 23.Juni.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2006 Joda nå har du forstått det, mulig jeg er dårlig til å forklare Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jon-Kåre Svart 25.Juni.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2006 Det går an å ha kjølevannslekkasje uten at det går i oljen, men kjølevannet vil forsvinne. Det er vel sant som du skriver men en eventuell lekkasje på vannet som gjør at jeg får trykk i veivhusluftingen ville vel ha ført til at endel av dette vannet tok veien ned sammen med oljen som renner tilbake til bunnpannen Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Hulda Svart 25.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2006 Det er vel sant som du skriver men en eventuell lekkasje på vannet som gjør at jeg får trykk i veivhusluftingen ville vel ha ført til at endel av dette vannet tok veien ned sammen med oljen som renner tilbake til bunnpannen Jeg husker ikke bakgrunnen for det jeg skrev den gangen, men en lekkasje på vannsiden har ingen sammenheng med trykket i bunnpannen/ kaste ut olje av bunnpannen. Hvis sjøvann eller ferskvann går i oljen, vil denne etter hvert bli grå og kremaktig. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 26.Juni.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2006 Da har jeg igjen skrudd av dette dekslet med veivhusluftingen, forsøker nå å flytte røret fremover slik at det skal mere til før oljen når tak i dette og renner ut. Itilegg gjør jeg kanalen helt ren da det har bygget seg opp et lag med bekk i denne som og gjør avstanden til hullet mindre. Kan dette med at jeg sier det er trykk inni her bero seg på uvitenhet, da det jo skal være noe trykk. Spekulerer itilegg på å lage et filter hvor røret fra veivhusluftingen går inn og rør fra denne til bunnpannen samt et rør frem til avsuget av motoren. Hva tror det gorde herskap om dette? (med forbehold om at trykket som er idag er normalt selvsagt) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jon-Kåre Svart 26.Juni.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2006 Etter rengjøring av kanalen er jeg kommet til at jeg prøver uten å flytte røret frem da den var temmelig overgrod av seig "olje" Kan dette være pga oljen jeg har brukt som hulda påpekte løsnet mye dritt. Avstanden opp til veivhusluftings røret er cirka tredobblet nå og oljen skal ha god plass til å renne dit den skal. Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
index Svart 26.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2006 Høres ut til at dette kan bli bra ja. Men jeg tror nok at jeg ville enten ha laget til slange fra ventilasjonen opp til innsuget, eller lagt denne i en slange ut av båten. Ikke så veldig heldig med masse oljedamp i et lukket motorrom, blir lett lukt av denslags. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jon-Kåre Svart 26.Juni.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2006 Mente nok å skrive innsug lengre opp og ikke avsug som jeg har skrevet Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jon-Kåre Svart 26.Juni.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2006 Da har jeg fått ut "gammel" oljen tatt av eksosmanifoilen slik at jeg kom til for å kjenne om noe var tett og dermed hindret nedrenning av oljen til bunnpanna. Tett var det ikke da jeg fikk en 8mm slange ned hele veien til bunnpanna. Det var kun et hull og det var fremst på "motoren" så da flyttes røret til veivhusluftingen og frem slik at oljen ikke når dette før den for renne ned. jeg har nå 2 teorier på hvorfor olja gikk ut her og ned i båten. Enten er det for mye trykk i bunnpanna, eller så heller motoren såpass mye ned bak at når jeg kjører når oljen røret til veivhusluftingen før den nåde dreneringshullet ned til bunnpannen. Kan dette høres fornuftig ut?? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jon-Kåre Svart 27.Juni.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2006 Da var tingene montert på plass igjen, selvsag så knakk jeg en bolt når jeg monterte eksosmanifoilen men det ser ikke ut til at det førte til frieksos så det får være slik en så lenge. Om det fungerer nå vet jeg ikke da jeg ikke får tid til å bruke båten noe før helga. Synttes det kommer mye hvit røyk ut av ventilhusventilasjonen men hva vet vel jeg som er snekker om hva som er normalt. Er det noen andre her som har den rett ut uten noe filter eller montert inn på luftfilter etc.?? Så var det turtallet da: Min gamle far påstår at den høres hard ut i lyden og tror tenningen kan være feil stilt. Iflge verksted boken er det 2 merker som normalt skal være over hverandre, det er de ikke men jeg hadde ikke utstyr for å få løsnet pumpen med idag så det får jeg prøve en annen dag. Hva tror forumet her. ER det dumt å stille på denne eller skulle det være trygt nok all den tid jeg merker av hvordan den står før jeg begynner å prøve andre stillinger?? For feil stilt tenning kan vel gjøre sitt til at jeg ikke får opp turtalelt ved belastning??? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jon-Kåre Svart 2.Juli.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2006 Ja det ble velykket med ventilhusluftingen da det ikke gårut olje her. Det som ikke er bra er at det forsvinner noe olje allikevell, cirka 2cm på peilepinnen ved 40-50 minutters kjør. Det tyder vel på at klumpen er sliten og mett av dager og har kanskje sammenheng med manglende turtall??. Justerte ventilene og prøvde meg på tenningen og fikk 150 omdreininger mere etter dette Men så var det forbruket av olje da? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jon-Kåre Svart 13.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2006 Da var den sa... greia ute så da gjenstår det bare å demontere det som er noe å ha og få tingen på dynga Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jon-Kåre Svart 22.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2007 (redigert) Har kikket litt på dette via boatdiesel.com. Antar en at skroget er av typen "slow planning" som vel er en "kvasi" halvplaner eller noe slikt så ser regnestykket slik ut.. Dette gir en propell på 15,6x16 RESULTS MAX PERFORMANCE Available Power: 76.0 SAE hp ( 56.7 kW) @ 3800 RPM Max Speed: 19.8 kts Fuel: 5 US Gall/Hr (typical) CRUISING PERFORMANCE Cruising Power: 61 SAE hp ( 45.4 kW) @ 3500 RPM Cruising Speed: 17.7 kts Fuel: 4 US Gall/Hr (typical) RECOMMENDED PROPELLER Diameter: 15.6 in. Pitch: 16.0 in. Blades: 3 Cupped: No Transmission Ratio Acceptable Antar vi at skroget er ev "Average planning" Så sier den en propell på 15,6x18 RESULTS MAX PERFORMANCE Available Power: 76.0 SAE hp ( 56.7 kW) @ 3800 RPM Max Speed: 22.8 kts Fuel: 5 US Gall/Hr (typical) CRUISING PERFORMANCE Cruising Power: 61 SAE hp ( 45.4 kW) @ 3500 RPM Cruising Speed: 20.4 kts Fuel: 4 US Gall/Hr (typical) RECOMMENDED PROPELLER Diameter: 15.6 in. Pitch: 18.0 in. Blades: 3 Cupped: No Transmission Ratio Acceptable Om du ikke oppnår mere enn 2500-2700 omdr. så tror jeg nok jeg ville sjekket at motoren virkelig gir det den skal... de proellerne du har tilgjengelig ligger jo innenfor dette beregnede området.. så jeg holder en knapp på du nok ikke har 80 gamp ut av motoren... vel det har du jo ikke uansett siden du ikke får opp turtallet.. Fikser du beregning på denne nå som jeg har (håper og tror jeg) 104 hk Sydvesten. Omdreininger =4000 Redigert 22.Mai.2007 av Jon-Kåre (see edit history) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.