Jump to content

100hk, 15 år


marcus^

Recommended Posts

Nå har "familien" kjøpt båt, en Sea Ray 160, med en Mercury 100 hesters motor. Jeg, sønnen, er 15 år, og fyller 16 om 8-9 måneder, altså jeg er teknisk sett ikke gammel nok til å føre båten.

 

Hva er konsekvensene hvis jeg fører båten, og blir stoppet i kontroll, ev. hvis jeg kjører på noen i verste fall? Har hørt mye rart ifra folks'ene, om at det er dem som blir erstatningspliktig, fordi dem eier båten, og noen sier fordi dem er foreldrene, og sånt.

 

Hva er konsekvensene hvis jeg blir stoppet, eller det skjer en ulykke?

Personlig syns jeg at det burde være greit at jeg tar en liten tur, siden

jeg har 2 sesongers erfaring med mindre båter.

Link to post
Share on other sites

Sakset fra en annen tråd:

 

Du selv:

Kr. 500 subsidiert fengsel i 3 dager for person under 16 år som fører båt under 25 registertonn med større motor enn 10HK eller båt som kan oppnå større fart enn 10 knop/18,5 km/t eller båt som har større lengde enn 26,6 fot/8 meter.

Eier av båten:

Kr. 1.500 subsidiert fengsel i 7 dager for båteier eller annen rådighetshaver som lar person under 16 år føre båt under 25 registertonn med større motor enn 10HK eller båt som kan oppnå større fart enn 10 knop/18,5 km/t eller båt som har større lengde enn 26,6 fot/8 meter.

 

Dette er hvis du blir stoppet og kontrollert. Hva som evt. skjer ifm ulykke vil jeg ikke spekulere i, har ikke kompetanse til det.

 

 

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Du skrev:

Personlig syns jeg at det burde være greit at jeg tar en liten tur, siden

jeg har 2 sesongers erfaring med mindre båter.

 

jeg er også 15 og jeg har hatt:

1 askeladden 13 m johnson 6 hk 95-99

1 steady 260 med 5 hk mercury 99-01

1 steady 320 med 8 hk tohatsu 01-03

1 with vitsi (12,5) med 9,9 yamaha 03-06

 

da burde jeg ha ganske god erfaring, men jeg er enig med reglemenet, du er ikke moden nok, og selv om du skulle være det, er ikke alle andre det og reglene an ikke endres for deg...sånn er det bare....du får bare glede deg til du blir 16....

Redigert av Selleri||With Vitsi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Veldig bra sagt dette Selleri!

 

Vil og anbefale deg marcus og vente til du er gammel nok til og lovlig føre båten, skulle du komme oppi noe så har du lagd problemer for deg og dine foresatte.

 

Ser mye uvettig kjøring av ungdommer som "kan" kjøre. Senest inne i galeivågen(hundvåg) her om dagen, Her er det maks 3knop pga alle båtene som ligger i vågen, men to ungdommer med en 25hester på en liten jolle for rundt i 15-20 knop og skulle hoppe i mine "bølger" på 10cms høyde(gikk i 3knop ca)

 

De kjørte innen for bademerkene på badeområdet og brøt stort sett de reglene som kunne brytes.

 

Husk at "din" båt får en etter min mening vanvittig høy fart og du kan gjøre MYE skade på andre mennesker eiendom og helse med så stor fart.....

 

Bruk tiden til og få erfaring med denne båten, med en voksen ved din side som da har ansvaret for båten og deg som "elev". Ta gjerne båtfører kurs så er du virkelig rustet til og ha det gøy på sjøen i årene som kommer!

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...