Jump to content

Erfaringer med vakumtoalett...

olpi

Recommended Posts

Så vidt jeg vet er det kun vakuum som gjør jobben, dvs. ingen kverning. Hva koster en "basispakke"?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

På båtbua i Fredrikstad koster en komplett toalett (vakuum) 2350,- . Et konverteringsett til vakuum koster 1850,-.

De har også såkalte luxusvarianter der pumpe etc er skjult. De koster fra 2890,- til 2995,-. Sistnevnte er er høyere modell.

Når det gjelder hyttemarkedet så finner du litt info HER.

Skal ta meg en tur på Båtbua i morgen og få mer info om båttoalettene.

Redigert av OLPI (see edit history)

Har vacuum toalett i min båt. Funker kjempefint det. Man starter pumpa går på dass og trekker ned. Vekke er det.. Så pumper den alt opp i septikken. Da er det nærmest oppløst alt sammen .Deretter har eg pumpe med kniver som eg kan tømme septikken med..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Vannforbruket styrer eg en del selv.. Etter en har vert på do spyler eg litt vann i skålen og så trykker eg ned pedalen og så forsvinner det.. Går vel med ca 0,5 til 1 liter vann pr gang. Eg har ferskavann på toalettet og ikke saltvann. Etter eg har "spylt" ned lar eg pumpa gå til den stopper selv. Da pumper den alt over i septikken og lager nytt vacuum til neste besøk. Pumpen kan bare stå på så er det hele tiden klart til neste besøk. Min pumpe starter et par sekunder i ny og ne for å holde vacuumet. Der er en liten tank som alt samles i før det kommer inn på selve septikktanken.

Vanskelig å forklare egentlig. :eek:

Fjord 27 AC TMD40

Det artigste med vakuum er selvsagt å se hvem som klarer å trekke ned det lengste papiret.... :lol: Tidtrøyte for ungene ombord i ferger osv med vakuum-dass. Riv av 4-5 meter papir, legg enden ned i skåla og la resten ligge over kanten og flatt bortover gulvet. Trykk på knappen og observer.... :crazy: Minstemann ler seg nærmest i hjæl vær gang... :lol:

Neida,neida, mor... det er ikke jeg som har lært dem det..... :cheers:

Det er DISSE TOALETTENE som Båtbua selger. Det er stillegående toaletter med en såkalt hydrovakumpumpe innebygget. I tillegg må man ha en pumpe for vann inn til tolaettet. Styringen skjer elektronisk. Man kan velge "before use" og "after use". I tillegg kan man stille inn ønsket vannmengde i skålen (gjøres normalt ved installsjon).

Tilsvarende toaletter selges av Jabsco, og Sleipner solgte disse tidligere.

Noen som har et slikt og kan komme med erfaringer etter noen sesongers bruk?

Fant ingenting om slikt toalett til fritidsbåt på Jets sine sider. Sendte en mail til dem....

Må få en tilbakemelding om de leverer til fritidsbåt,jeg ble litt usikker når du ikke fant noe på hjemmesiden deres(selv har jeg ikke studert denne)

Jets leverer med det jeg vet til hytter i det private marked,tog,omtrent alt av cruisceskip som bygges.

Har en del erfaringer med vakumtoaletter i fra båtene jeg er maskinist på. Og det jeg umiddelbart tenker på er hvor mye et toalett i en lystbåt blir brukt. Det har alltid vært en gjenganger at toalett som er skjeldent i bruk blir et "problemtoalett". Lugarene på båtene som det hele tiden bor folk i funker stort sett fint, men på gjestelugarene som er mere skjeldent i bruk blir det krøll. Gjengangeren er at toalettet ikke suger ned, mens innløpet av vann fremdeles virker. De fleste blir litt paniske av seg når "kabelen" ikke forsvinner. De trykker gjentatte ganger med det resultatet at de fyller skålen helt. Så slingrer skuta litt og............. De fleste kan sikkert tenke seg til resten.

Monter i hvert fall en stengeventil på fyllevannet til skålen lett tilgjengelig. Og informer samtlige brukere om at denne stenges hvis det er nødvendig med litt panikktrykking...

Når toalettet monteres, sørg for at styringsenheten på baksiden er lett tilgjengelig. Gjerne en luke i skottet ovenfor toalettet med tilkomst inn på baksiden. Eller enda bedre, en luke med tilkomst til toalettets bakside fra naborommet.

I en lystbåt tror jeg dette koster mer en det smaker. Kjedelig å skru på driter mens resten av gjengen spiser reker og drikker vin på akterdekket...

:lol: Enig i det Hydrox.

Ser ikke ut som noen her har slikt toalett.... .

Nå tok jeg en rask avgjørelse i går ettermiddag og kjøpte en nytt manuelt toalett for enkelthet skyld. Monterte det i går kveld.

Skal i tillegg kjøpe en tilbakeslagventil idag som jeg setter på slangen for vann inn til toalettet. Mitt toalett er plassert høyt i båten og vannet renner tilbake når man setter vender til tørrpumping. Det resulterer i at det må pumpes mye for å få vann inn til toalettet igjen. Med en Tilbakeslagsventil regner jeg med at dette problemet løses.

Vurderte også å bytte slange til en lengre å legge den i en S- (opp.. ned og opp til toalettet). Er imidlertid ikke sikker på om vannet likevel ville rent ut når man setter hendel til tørrpumping.

• 2 uker senere...

Enig med hydrox. Var selv (bl.a.) "dassmaskinist" i militæret, og det er toalettene som blir skjelden brukt som er problemtoaletter. Vi hadde en vakuumarator som stod plassert ved tanken og som holdt et konstant undertrykk i rørene/tanken. Det vil si at den gikk en liten stund etter hvert besøk. Men å skru på en dass som ikke virker er ikke hyggelig, hadde ett tilfelle der ett toalett hadde hatt en liten lekasje over lengre tid uten at noen merket det, med den konsekvens at det som hadde lekket ut gikk over til å bli en av de verste substansene som til dags dago har eksistert. Dette lå inne i den lukkede delen av toalettet (der ventilen ligger). Måtte lukke luftslusene til hele lugarseksjonen og lufte ut noen timer. Han som gjorde jobben kastet opp av lukten flere ganger. Men som hydrox sikkert kan bekrefte er gråvannet verre :cryin:

Redigert av Fendersjef (see edit history)

Hydrox beskriver det samme problemet som jeg var oppe i når det gjelder vakumtoalett. Riktignok var det med manuell pumpe, men det var ikke morsomt når toalett skålen så ut som septiktank.

Det ble en skikkelig vaske jobb. Hadde det vårt en slik toalett i min båt, så hadde jeg ikke tatt båten i bruk før den var byttet ut med noe annet.

• 2 uker senere...

"#¤¤#%%&&/¤%!#!"#"%&% Skulle aldri utalt meg i denne saken.. "#¤%#¤%"# dassen røyk på Skåneviks bluesen. Nå må eg ha ny pumpe/vacumpumpe

Pokker og..

Skit dass.. :cryin:

Fjord 27 AC TMD40

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...