Allan E Startet 18.Juni.2006 Del på Facebook Startet 18.Juni.2006 I dag har jeg montert ankervinsj og denne skal ha en del strøm. Det jeg har tenkt å gjøre er å sette et eget batteri helt fremme i baugen. Da trenger jeg kun tynn ledning for å lade dette batteriet. Hvordan skal jeg gjøre dette? Sitér dette innlegget Link to post
BjarneBob Svart 18.Juni.2006 Del på Facebook Svart 18.Juni.2006 Hvor langt kabelstrekk snakker vi om her da? Hva slags spenning har du ? 12 eller 24 ? Hvor mye strøm drar den ? Og sist men ikke minst; hva definerer du som tynne og tykke kabler i denne sammenhengen.... Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 18.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2006 Strekket er ca 10 meter. Tynn kabeler 2x6mm2 eller noe, tykk kabel er batterikabel. Den er på 12 volt men jeg vet ikke noe om hvor mye strøm den trekker. På motoren er det koblet "batterikabel" men det kan jeg ikke legge helt til den andre enden av båten. Derfor tenkte jeg meg et batteri foran som da også kan bli et reserve startbatteri. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 18.Juni.2006 Del på Facebook Svart 18.Juni.2006 Problemet blir som vanlig lange veier og utilstrekkelig ladning. En profesjonell løsning finnes fra Sterling. Apparatet heter BtB-lader. Den blir bare koblet mellom batteriene, opphøyer spenningen på riktig nivå og lader ekstrabatteriene med temperaturkompensert IUoUo-4-trinns ladning. Les på første side under "batteri-batteri" (fremdeles på engelsk). Grunnlegene funksjon er det samme som hos "dynamo-batteri"-ladere (på norsk, men ikke så mye tekst). Ideen er genial, virker utmerket bra og bedre går det ikke. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Allan E Svart 18.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2006 Problemet blir som vanlig lange veier og utilstrekkelig ladning.Takk for infoen men dette er et batteri som blir svært sjelden brukt. Da har jeg god tid til å lade. Men kan jeg bare koble meg inn på ladekabelen fra dynamoen? Jeg tenkte at jeg skulle kjøpe et startbatteri fra biltema å sette fremme i baugen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Juni.2006 Del på Facebook Svart 18.Juni.2006 Hulda har noe i den duren, fungerer helt fint. Baugbatteriet forsyner winch og baugpropell. Jeg har en BEEP batteribryter der "both" kjører start- og baugbatteri samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
BjarneBob Svart 18.Juni.2006 Del på Facebook Svart 18.Juni.2006 Kanskje hive inn en skillediode ? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 18.Juni.2006 Del på Facebook Svart 18.Juni.2006 Takk for infoen men dette er et batteri som blir svært sjelden brukt. Da har jeg god tid til å lade. Men kan jeg bare koble meg inn på ladekabelen fra dynamoen? Jeg tenkte at jeg skulle kjøpe et startbatteri fra biltema å sette fremme i baugen. Heller ladning over lang tid hjelper ikke når spenningen ikke stemmer.Det må du i alle fall bekymre deg om, ellers blir gleden ikke stort hvis man husker at kappasiteten minker. Jeg anbefaler ikke noen startbatteri. Kjøp i alle fall en batteri for lys og elektrodrev. Fritidsbatterier skulle holde. Men: legge merke til at disse batterier virklig kan levere strømmen som vinsj / baugtruster trekker. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Joerg Becker Svart 18.Juni.2006 Del på Facebook Svart 18.Juni.2006 Kanskje hive inn en skillediode ?Mulig, mellom dynamo og baugbatterier når spenningen stemmer.Men over lange kabler blir det gjerne litt vanskelig. Mellom batteriene er en skillediode ikke til å anbefales, fordi man må være klart over strømmen som en baugtruster/ankervinsj trekker. Det går gjerne på mer enn 1500 Watt (125A ved 12V) pluss startstrøm. En skillediode kan øddelegges med det, fordi det finnes en utgjevningsstrøm mellom batteriene. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
BjarneBob Svart 18.Juni.2006 Del på Facebook Svart 18.Juni.2006 På batterivalget vil jeg anbefale ene og alene et Maxima batteri. Fordi Gele er det eneste rette; og med sine 6 mulige tilkoblinger så kan du plassere batteriet akkurat i hvilken himmelretning du måtte ønske dedr fremme. Fordi det er laget for å hyle fra seg stor strøm på kort tid Fordi det da også tar til seg lading med stor villighet Og fordi det tåler nesten all verdens julig ( total uttapping f.eks ) Til dette skal du ha startbatteri; og da gjerne Maxima. For meg er disse batteriene å betrakte som religion etter utallige vintere med gammel 300 diesel; og som start i båt :) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 18.Juni.2006 Del på Facebook Svart 18.Juni.2006 Fordi Gele er det eneste rette;Da deler seg meningene ganske raske, fordi først må spørres hva man vil.Gel-batterier er ikke for alle beste løsningen. Spesiell hvis man snakker med fagfolk, som ikke selger batterier, får man utterst negative meninger om både Gel og AGM. Ønsker man nå i tillegg rask og bra ladning, eller har man allerede blybatterier på gang, så anbefales det ikke miks av Gel-batterier i tillegg i det hele tatt. Dette er fysik og ha ikke noe å gjøre med religion Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
roaldbj Svart 18.Juni.2006 Del på Facebook Svart 18.Juni.2006 Gladiator, hvor mange batteribanker har du nå? Jeg har inntrykk av at du har separate batterier for start, forbruk og vinsj? Har du koblet disse med 3-veis skillediode? Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 18.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2006 Jeg har i dag 2 sønnak nautilus freeline på 115Ah som er koblet som batteri 1 og 2. Tenkte at jeg skulle sette et lite batteri til i baugen. Så jeg har ikke så mange batterier. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 19.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2006 Må jeg bruke sikring på batterikabel til vinsjen. Den kabelen er av sveisekabel type. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 19.Juni.2006 Del på Facebook Svart 19.Juni.2006 Man må ikke, men det anbefales en sikring i alle fall. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
eivindch Svart 19.Juni.2006 Del på Facebook Svart 19.Juni.2006 Hei Gladiator. Jeg har et opplegg som ligner litt på det du kanskje kunne tenke deg. Jeg har ikke ankerwinch foran, men baugpropell. P.g.a. den store strømmen, bestemte jeg meg for å montere eget batteri foran. Jeg ville ha minst mulig spenningstap og har 70mm2 kabler mellom batteri og motor (selv om det bare er ca. 2 m total kabellengde). For lading har jeg strukket 16mm2 kabler mellom startbatteri og baugpropellbatteri. Det holder fint. Jeg har montert et rele som kobler dette sammen med startbatteriet. Releet styres manuelt fra hovedstrømbryteren til motorstrømmen. Slik holdes batteriene adskilt når motor ikke går. Men som reserve startbatteri fungerer det dårlig men 16mm2 kabler. Men hvis startbatteriet ditt skulle tømmes, kan du jo ”helle” litt fra det ene til det andre batteriet ved å aktivere releet. Jeg ser forøvrig at det reklameres for Maxxima batteri som det eneste brukbare. Dette er vel litt drøyt, selv om jeg må innrømme å ha et slikt selv. Optima batteriet er forøvrig ganske likt. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 19.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2006 (redigert) Men som reserve startbatteri fungerer det dårligJeg tenkte at med 5 minutters skruing så kan jeg bruke dette batteriet til start hvis batteribanken min skulle bli tom. Redigert 19.Juni.2006 av Gladiator (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BjarneBob Svart 19.Juni.2006 Del på Facebook Svart 19.Juni.2006 Jeg ser forøvrig at det reklameres for Maxxima batteri som det eneste brukbare. Dette er vel litt drøyt, selv om jeg må innrømme å ha et slikt selv. Optima batteriet er forøvrig ganske likt. Eivind Hvis jeg ikke husker feil, så het det vel Optima før i tiden, så skiftet det navn til Maxxima et eller annet sted; mulig sammen med noe videreutvikling eller lignende. Mente at dette kunne gjøre seg fordi det er lite og kompakt; og kan legges / settes alle veier "der fremme" Har tilgode å se et annet batteri som tåler samme juling og kaster fra seg så mye strøm på en gang, gang etter gang. Og så er jeg generelt forelsket i gel batterier ( det korekte blir vel å si AGM batterier ! ). Derfor har jeg et slikt på eget 12V kun til start av motor og primær VHF; mens jeg kjører 2x155Ah Exide Tudor Marathon på 24V til alle andre forbrukere. Og begge disse er AGM batterier som resirkulerer gass i stedet for å slippe den ut. Tudor er også godkjent til bruk bl.a. i Telenor sine sentraler ( strenge krav til gassutslipp ) Mer info her For den som er god i utenlansk så kan jeg anbefale denne siden som forklarer litt av hvert Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.