Jump to content

Stor el. forbruker langt fra batteriet


Allan E

Recommended Posts

Strekket er ca 10 meter. Tynn kabeler 2x6mm2 eller noe, tykk kabel er batterikabel.

Den er på 12 volt men jeg vet ikke noe om hvor mye strøm den trekker. På motoren er det koblet "batterikabel" men det kan jeg ikke legge helt til den andre enden av båten. Derfor tenkte jeg meg et batteri foran som da også kan bli et reserve startbatteri.

Link to post
Share on other sites

Problemet blir som vanlig lange veier og utilstrekkelig ladning.

En profesjonell løsning finnes fra Sterling.

 

Apparatet heter BtB-lader.

Den blir bare koblet mellom batteriene, opphøyer spenningen på riktig nivå og

lader ekstrabatteriene med temperaturkompensert IUoUo-4-trinns ladning.

 

Les på første side under "batteri-batteri" (fremdeles på engelsk).

Grunnlegene funksjon er det samme som hos "dynamo-batteri"-ladere (på norsk, men ikke så mye tekst).

 

Ideen er genial, virker utmerket bra og bedre går det ikke.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Problemet blir som vanlig lange veier og utilstrekkelig ladning.

Takk for infoen men dette er et batteri som blir svært sjelden brukt. Da har jeg god tid til å lade.

Men kan jeg bare koble meg inn på ladekabelen fra dynamoen? Jeg tenkte at jeg skulle kjøpe et startbatteri fra biltema å sette fremme i baugen.

Link to post
Share on other sites

Takk for infoen men dette er et batteri som blir svært sjelden brukt. Da har jeg god tid til å lade.

Men kan jeg bare koble meg inn på ladekabelen fra dynamoen? Jeg tenkte at jeg skulle kjøpe et startbatteri fra biltema å sette fremme i baugen.

Heller ladning over lang tid hjelper ikke når spenningen ikke stemmer.

Det må du i alle fall bekymre deg om, ellers blir gleden ikke stort hvis man husker at kappasiteten minker.

 

Jeg anbefaler ikke noen startbatteri.

Kjøp i alle fall en batteri for lys og elektrodrev.

Fritidsbatterier skulle holde.

Men: legge merke til at disse batterier virklig kan levere strømmen som vinsj / baugtruster trekker.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Kanskje hive inn en skillediode ?

Mulig, mellom dynamo og baugbatterier når spenningen stemmer.

Men over lange kabler blir det gjerne litt vanskelig.

Mellom batteriene er en skillediode ikke til å anbefales, fordi man må være klart over strømmen som en baugtruster/ankervinsj trekker.

Det går gjerne på mer enn 1500 Watt (125A ved 12V) pluss startstrøm.

En skillediode kan øddelegges med det, fordi det finnes en utgjevningsstrøm mellom batteriene.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

På batterivalget vil jeg anbefale ene og alene et Maxima batteri.

 

Fordi Gele er det eneste rette; og med sine 6 mulige tilkoblinger så kan du plassere batteriet akkurat i hvilken himmelretning du måtte ønske dedr fremme.

Fordi det er laget for å hyle fra seg stor strøm på kort tid

Fordi det da også tar til seg lading med stor villighet

Og fordi det tåler nesten all verdens julig ( total uttapping f.eks )

 

Til dette skal du ha startbatteri; og da gjerne Maxima.

 

For meg er disse batteriene å betrakte som religion etter utallige vintere med gammel 300 diesel; og som start i båt :)

Link to post
Share on other sites

Fordi Gele er det eneste rette;

Da deler seg meningene ganske raske, fordi først må spørres hva man vil.

Gel-batterier er ikke for alle beste løsningen.

Spesiell hvis man snakker med fagfolk, som ikke selger batterier, får man utterst negative meninger om både Gel og AGM.

 

Ønsker man nå i tillegg rask og bra ladning, eller har man allerede blybatterier på gang, så anbefales det ikke miks av Gel-batterier i tillegg i det hele tatt.

 

Dette er fysik og ha ikke noe å gjøre med religion :wink:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei Gladiator. Jeg har et opplegg som ligner litt på det du kanskje kunne tenke deg. Jeg har ikke ankerwinch foran, men baugpropell. P.g.a. den store strømmen, bestemte jeg meg for å montere eget batteri foran. Jeg ville ha minst mulig spenningstap og har 70mm2 kabler mellom batteri og motor (selv om det bare er ca. 2 m total kabellengde). For lading har jeg strukket 16mm2 kabler mellom startbatteri og baugpropellbatteri. Det holder fint. Jeg har montert et rele som kobler dette sammen med startbatteriet. Releet styres manuelt fra hovedstrømbryteren til motorstrømmen. Slik holdes batteriene adskilt når motor ikke går. Men som reserve startbatteri fungerer det dårlig men 16mm2 kabler. Men hvis startbatteriet ditt skulle tømmes, kan du jo ”helle” litt fra det ene til det andre batteriet ved å aktivere releet. Jeg ser forøvrig at det reklameres for Maxxima batteri som det eneste brukbare. Dette er vel litt drøyt, selv om jeg må innrømme å ha et slikt selv. Optima batteriet er forøvrig ganske likt.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Jeg ser forøvrig at det reklameres for Maxxima batteri som det eneste brukbare. Dette er vel litt drøyt, selv om jeg må innrømme å ha et slikt selv. Optima batteriet er forøvrig ganske likt.

 

Eivind

Hvis jeg ikke husker feil, så het det vel Optima før i tiden, så skiftet det navn til Maxxima et eller annet sted; mulig sammen med noe videreutvikling eller lignende.

Mente at dette kunne gjøre seg fordi det er lite og kompakt; og kan legges / settes alle veier "der fremme"

Har tilgode å se et annet batteri som tåler samme juling og kaster fra seg så mye strøm på en gang, gang etter gang. Og så er jeg generelt forelsket i gel batterier ( det korekte blir vel å si AGM batterier ! ).

Derfor har jeg et slikt på eget 12V kun til start av motor og primær VHF; mens jeg kjører 2x155Ah Exide Tudor Marathon på 24V til alle andre forbrukere. Og begge disse er AGM batterier som resirkulerer gass i stedet for å slippe den ut.

 

Tudor er også godkjent til bruk bl.a. i Telenor sine sentraler ( strenge krav til gassutslipp ) Mer info her

 

For den som er god i utenlansk så kan jeg anbefale denne siden som forklarer litt av hvert

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...