Jump to content

Måkemøkk på kalesjen


HomerSimpson

Recommended Posts

Det ser ut som om måkene har hatt fest på kalesjen min. :headbang: Har ny mørkeblå kalesje. Har skrapet av det verste, men det sitter forsatt igjen mye i kalesjen. Hvordan skal jeg få bort resten. Er redd for å bruke såpe da jeg frykter at dette skal løse opp imprigneringen. Er det noen som har gode råd?

Redigert av Østlendingen (see edit history)

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

Ny Flem.jpg

Link to post
Share on other sites

Ja, mye tilgjengelig såpe tar impregneringen, men hva så? Vask med Milo eller et annet rimelig skånsomt vaskemiddel, og impregner området på nytt igjen etterpå. Impregneringsvæske finner du i alle båtutstyrsforretninger.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ta av og dynk kalesjen i grønnsåpe. La kalesjen ligge noen timer (2-3) i grønnsåpevann. Grønnsåpe er skånsom mot kalesjen og fungerer kjempebra. Bruk gjerne en svamp for å skrubbe med når kalesjen har vært i grønnsåpebadet. Da forsvinner både måkedritt og jordslag!!!

Link to post
Share on other sites

Hei!

Jeg hadde samme problem, og skrubbet kalesjen i ren grønnsåpe, hvor jeg spylte den med høytrykksspyleren etterpå..... :headbang: Det var en dårlig handling.....

Snakket med et firma som heter Hauge i Bergen, ( de lager kalesjer) og anbefalingen der var å legge kalesjen i biotex over natten, bruke en svamp for å få av de mest gjenstridige flekkene og skylle godt.

Hele poenget er at ikke bomullsfibrene skal løse seg opp i vaskeprosessen :yesnod:

Jeg DYNKET kalesjen etterpå med et stoff fra Blåtind som jeg kjøpte hos Hauge, og selv om jeg egentlig ødela kalesjen, funker den nå fint, selv i Bergen.

Link to post
Share on other sites

Spytt funker - har prøvet det selv.

Lykke til, - husk bare at du skal spytt i le :lol:

Mvh

Haber

 

Da tror jeg at jeg blir tørr i munnen. :lol: Måkene har hatt ordentlig fest. Det er 15-20 store flekker desverre. :headbang:

 

Problemet er også at jeg ikke har ferskvann på båtplassen, så jeg har ikke mulighet til å spyle det av.

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

Ny Flem.jpg

Link to post
Share on other sites

Prøvde med gummiorm på kalesjen for noen år siden. Fungerte kanskje de første par-tre ukene, etter det virket det som om de ga blaffen. Og under snømåkinga påfølgende vinter ble ormen uforvarende måket på sjøen! Like greit egentlig, merket ikke noen forskjell på kalesja påfølgende år uten orm!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Er det noen som har prøvd å legge hoggormer av gummi på kalsejetaket? kanskje fuglene holder seg borte da?

Har prøvd dette ja. Som Index erfarte, så virker dette inntil måkene finner ut at de blir lurt. Har to stykk liggende, en på kalesjen og en på hyttetaket. Den på kalesjen ligger av og til snudd opp ned. Da har nok måken vært der og lekt seg litt.

 

Ser det selges bærnot lignende nett på Jama Marina. Nettet klippes til etter behag. Tror jeg skal teste dette ved å skyte i en blyline i hver ende for så å feste det fremme på kalesjeknappene på vindskjermen.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Hei

Tenkte at jeg ville advare mot bruk av gummiormer. I mitt tilfelle ble måkene så nyskjerrige at de hakket på ormen med den følge at det gikk et hull på kalesjen. Har nok mere tro på feste av måke avviser/propell eller spenne opp tråder etc.

 

Har en følelse at måkene i mitt distrikt er værst på vår og forsommer og kommer igjen på høsten.

 

:rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har prøvd å legge hoggormer av gummi på kalsejetaket? kanskje fuglene holder seg borte da?

Temaet måkeskitt er en gjenganger akkurat på denne tiden hvert år. Noen søk og du finner mange svar. Har prøvd det meste. Konklusjon: måkejager er best, MEN har også bra erfaring med gummiorm. Har også inntrykk av at problemet varierer fra år til år. I år har jeg knapt merket det, men i fjor var kalesjen hvit av måkeskitt.

Link to post
Share on other sites

Bærnett er tingen. Har god erfaring med dette, for da setter ikke måkene eller andre fugler seg ned på kalesjen. Men stupbombing kommer vi ikke utenom for disse fuglene driter ikke bare når de sitter/står men også når de flyr.

 

Bruker selv å la dritten tørke før jeg børster av med en stiv kost (holder med en skurebørste eller neglebørste) vasker så med NixWax sitt produkt TechWash, skyller godt med vann. Dette er et miljøvennlig og meget mildt flytende vaskemiddel som heller ikke fjerner impregnering.

 

mvh

Charente

Link to post
Share on other sites

Hei

Så på frokost TV i morges (tror det var det.....alsheimer light ? ) og i forbindelse med å holde

fugler vekk fra hagen, så hengte de opp blanke CD plater. Skulle visst fungere fint.

Noen som har testet?

Vil anbefale måkejager på det sterkeste. Har nå byttet til den nye typen,og det ser ut som om denne går lettere rundt enn den gamle. Skal visstnok også tåle mere vind. (har knekt et par stykker tidligere)

Mvh beertrip

Link to post
Share on other sites

Hos oss er det en del som har renset utriggerne for blåskjell. Da har måkene sluttet å spise blåskjell der og skite på kallesjen.

 

Her om dagen fant jeg 4 blåskjell, ei krabbe og to sjøstjerner på taket av båten min. og en god dose møkk. Men det er litt enklere med hardtop - tydligvis også for måkene. Om det blir for ille får jeg ta et tak på utriggerne jeg også

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...