Jump to content

opplysninger om Master 740


erikto

Recommended Posts

NB 750 stammer fra NB 740 som igjen stammer fra Nord West 740. Om denne igjen stammar fra Master vet jeg ikke.

 

Trodde derimot Viknes hadde brukt et Masterskrog som basis for 770 modellene. Mulig dette er Master 770 dersom noe slikt finnes. Hvis ikke er det nok Master 740.

Link to post

Indenor motoren som du har, kan sannsynligvis være en 2.5l og har benevnelsen XD3P.

Denne motoren er ikke den samme som Volvo mariniserte, da den hadde ett syl.vol på

2.1 l. Har selv en slik maskin og er veldig godt fornøyd med den.

Har fått tak i en Haynes verkstedhåndbok over denne motoren.

(Denne omhandler 2.0, 2,1 2,3 og 2,5 l motorene.)

 

Felix

Link to post

Så lenge kjølevæsken ikke koker, eller du merker andre rare symptomer går det greit med 95 grader.  Problemene oppstår først når kjølevæsken koker, og det skjer vel ikke før du kommer opp over 100 grader på grunn av trykket i kjølesystemet.  Om jeg kjører mine motorer på full fart i en halv time er temperaturen oppe i ca 95 grader, men jeg har ikke merket problemer av det.  Men, jeg lar alltid motoren kjøre seg ned før jeg stopper den etter et slikt "rotterace".  Turboen må roe seg, og kjølevæskens temperatur må ned på et akseptabelt nivå (80 grader) for motorene stopper.  Turboen går nemlig en god stund etter at du har dratt av gassen, og smøringen/kjølingen blir dårlig om du stopper motoren fra høyt turtall.  Temperaturen i kjølevæsken har også en tendens til å stige når du stopper en motor, fordi kjølevæsken slutter å sirkulere.  Dette skjer spesiellt etter litt hardkjør, hvor temperaturen allerede er høy.

 

Jeg har en Cheverolet Tahoe med en 6,5 liters turbodieselmotor.  Det hender den blir kjørt litt hardt.  I forrige uke hadde jeg ca 1 tonn inne i bilen, og trakk samtidig en kompressor som veide 2,5 tonn fra sentrum i Oslo og opp til Tryvann.  Ved ankomst Tryvann var kjølevannstemperaturen 120 grader.  Ingen koking, ingen problemer.  Imidlertid passet jeg på og ikke stoppe motoren før kjølevannet var nede på et akseptabelt nivå, men lot den gå på tomgang intil den hadde kjølt seg noe ned.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Jeg husker ikke akkurat hvor jeg fikk tak i denne boken, men det var ett forlag

i Oslo. Skal prøve å finne det ut.

Min motor holder jevnt 82 grader ved marsjfart på ca 3100 omdr. og går opp til

90 grader ved full fart ved 3600 omdr.

Jeg synes 95 grader er vel mye med tanke på at det alu.topp på denne motoren, og

tror at du har for lite kjøling til motoren.

Felix

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...