erikto Startet 8.September.2003 Del på Facebook Startet 8.September.2003 Har akkurat kjøpt en Master 740 med peugeot 62 hk 4 syl diesel.Fulgte ikke med noen papirer hverken på båt eller motor.Er det noen som kan hjelpe meg med det? Alt av interesse. Sitér dette innlegget Link to post
will Svart 8.September.2003 Del på Facebook Svart 8.September.2003 Om jeg ikke tar helt feil er Master 740 forløperen til NB750 ,dvs skroget er det samme. Motoren er muligvis en indenor som ble marinisert av blant annet volvo (md21a/b),sabb men da ble det bare tatt ut 52Hk og vetus Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 8.September.2003 Del på Facebook Svart 8.September.2003 NB 750 stammer fra NB 740 som igjen stammer fra Nord West 740. Om denne igjen stammar fra Master vet jeg ikke. Trodde derimot Viknes hadde brukt et Masterskrog som basis for 770 modellene. Mulig dette er Master 770 dersom noe slikt finnes. Hvis ikke er det nok Master 740. Sitér dette innlegget Link to post
Tech Svart 8.September.2003 Del på Facebook Svart 8.September.2003 Dersom jeg ikke tar helt feil så tror jeg Master 740 nå heter : Inter 7700 Nor-Line Tech Sitér dette innlegget Link to post
Felix Svart 8.September.2003 Del på Facebook Svart 8.September.2003 Indenor motoren som du har, kan sannsynligvis være en 2.5l og har benevnelsen XD3P. Denne motoren er ikke den samme som Volvo mariniserte, da den hadde ett syl.vol på 2.1 l. Har selv en slik maskin og er veldig godt fornøyd med den. Har fått tak i en Haynes verkstedhåndbok over denne motoren. (Denne omhandler 2.0, 2,1 2,3 og 2,5 l motorene.) Felix Sitér dette innlegget Link to post
erikto Svart 8.September.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2003 Hvor kan jeg få tak i den boka hen?Syntes at motoren går litt for varm.ca 95 grader ved 2800 omdr.Båten gjør da ca 12 knop. Er dette for varmt for en dieselmotor? Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 9.September.2003 Del på Facebook Svart 9.September.2003 Så lenge kjølevæsken ikke koker, eller du merker andre rare symptomer går det greit med 95 grader. Problemene oppstår først når kjølevæsken koker, og det skjer vel ikke før du kommer opp over 100 grader på grunn av trykket i kjølesystemet. Om jeg kjører mine motorer på full fart i en halv time er temperaturen oppe i ca 95 grader, men jeg har ikke merket problemer av det. Men, jeg lar alltid motoren kjøre seg ned før jeg stopper den etter et slikt "rotterace". Turboen må roe seg, og kjølevæskens temperatur må ned på et akseptabelt nivå (80 grader) for motorene stopper. Turboen går nemlig en god stund etter at du har dratt av gassen, og smøringen/kjølingen blir dårlig om du stopper motoren fra høyt turtall. Temperaturen i kjølevæsken har også en tendens til å stige når du stopper en motor, fordi kjølevæsken slutter å sirkulere. Dette skjer spesiellt etter litt hardkjør, hvor temperaturen allerede er høy. Jeg har en Cheverolet Tahoe med en 6,5 liters turbodieselmotor. Det hender den blir kjørt litt hardt. I forrige uke hadde jeg ca 1 tonn inne i bilen, og trakk samtidig en kompressor som veide 2,5 tonn fra sentrum i Oslo og opp til Tryvann. Ved ankomst Tryvann var kjølevannstemperaturen 120 grader. Ingen koking, ingen problemer. Imidlertid passet jeg på og ikke stoppe motoren før kjølevannet var nede på et akseptabelt nivå, men lot den gå på tomgang intil den hadde kjølt seg noe ned. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
hasog Svart 9.September.2003 Del på Facebook Svart 9.September.2003 Om jeg ikke tar helt feil er Master 740 forløperen til NB750 ,dvs skroget er det samme NB 740 er egentlig Nord West 740 Master 740 er ikke samme båt Øystese Plast laget 740 Combi helt til de gikk konk Viknes kjøpte formene av kombi og bygget de om til de har i dag Sitér dette innlegget Link to post
Felix Svart 9.September.2003 Del på Facebook Svart 9.September.2003 Jeg husker ikke akkurat hvor jeg fikk tak i denne boken, men det var ett forlag i Oslo. Skal prøve å finne det ut. Min motor holder jevnt 82 grader ved marsjfart på ca 3100 omdr. og går opp til 90 grader ved full fart ved 3600 omdr. Jeg synes 95 grader er vel mye med tanke på at det alu.topp på denne motoren, og tror at du har for lite kjøling til motoren. Felix Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.