Jump to content

Den *#&?@£$€ sola!


Dalton

Recommended Posts

Trodde aldri jeg skulle si det, men akkurat nå hater jeg den forb#¤%&¤ sola!!!! Den har sørget for at det kabintaket jeg har vært litt stolt av, nå lekker vann!!!!! :cryin: Taket er natet med Sika 11FC, og behandlet med Benar UVR. Holdt fint i fjor, men nå har altså sola tatt natene. Dette er selvfølgelig min skyld, men hva har jeg gjort feil? Er SikaFlex 11FC feil stoff for nating av et mahogny-dekk? Det ser ut som om natene har krympet, og sluppet tak i kanten av nate-sporet.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Der kan du se. Dette ble gjort før jeg ble medlem av dette utmerkede forum. Jeg spurte,og ble anbefalt 11FC. Min uvitenhet på dette området har altså nå skaffet meg et lekk kabintak. Heretter skal jeg ikke gjøre noe uten å konsultere forumet. Seriøst, jeg mener det.

Ja, jeg husket å legge snor i bunnen av sporene, men jeg har lest om priming av natespor. Det har jeg ikke gjort. Kan dette være årsaken til at natene slipper taket i kantene?

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Ikke nok med at du nå tygger stein av ergrelse. Du må også pirke ut den gamle natemassen og legge inn ny. Det er utrolig hvor godt den skitten som slipper sitter der den ikke har sluppet.

 

Det er en del av oss som har vært gjennom prosessen. Hulda freset ut en hel del (etter tilsvarende miss tidligere i livet) med sirkelsag. Deretter laget jeg meg en skrape som passet ned i natet og rev resten ut. Syv- åtte vannblemmer senere var jobben gjort. Så var det bare å fylle ny natemasse opp i de sprukne vannblemmene.

 

Jernbåt er ikke så pent, det er mer praktisk.

Link to post
Share on other sites

Dette er verktøyet du trenger til å fjerne natemasse.

BildeBilde

 

Egne natekniv fås som tillegsutstyr. Ikke helt billig, men bruker du dette slipper du vannblemmer som må fylles med Sikaflex. :wink:

 

Her link til C. S. Messel A/S , importøren av Fein.

Klikk inn på Multimaster som er den mest aktuelle til hobbybruk.

 

Her finner du brosjyre fra Sikaflex om bl.a. nating: http://www.sika.no/download/files/6291/BlueLine+oppslag.pdf

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

I tillegg til snor el lign. i bunnen så må du huske å prime treverket med en primer som er tilpasset natemassen slik at ikke treverket slipper i sidene. I bunnen kan du jo muligens bruke gamle kassettbånd som du legger i fugen slik at du ikke får vedheft der.

 

Cirkeline

(Tidl. XD3P)

Link to post
Share on other sites

som ihuga tupperware mann; siterer jeg en god venn ( som også er tupperware mann ) :

 

Wood means work...

 

Suzuki

Yeah! Har av og til tenkt tanken på å bytte båt, men det har heldigvis bare vært forbigående anfall. Det er rart, men uansett hvor mye jobb det kan være... når båten er på fjorden og alt fungerer, da er alle problemer glemt. For det er ingenting som kommer i nærheten av aromaen i en trebåt, og den myke klukkingen av vannet mot båtsida. Du får ikke det i et dødt skrog!

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Det viktige med nating er at naten er tynnere i midten . dvs du skal legge inn en tråd i bunn av naten før natemasse påføres. da vil naten få en form som gjør at limflaten til siden av dekksbordet er maksimal og midten av nater er så tynn at den kan strekke seg maksimalt. Siden limflaten er så stor og kraften for å strekke en den tynne naten er så liten, så vil dette ikke sprekke ved tørking.

Når det gjelder Fein saga sitt nateverktøy så koster det skjorta!!! jeg tok et utslitt sagblad og bøyde det slik at jeg fikk en slags skje som kuttet opp hele naten i et jafs, kjempe enkelt!!!! litt skjerping underveis må påregnes... Dette er jo nesten grunn til at Fein multimaster ble et produkt; tror det var BMW som trengte et skikkelig verktøy for å demontere de nye limte frontrutene i bilene sine.. Så fein ble hyret til å lage noe som lettet arbeidet!! (er i allefall en histore som jeg har blitt fortalt.....)

 

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...