Dalton Startet 19.Juni.2006 Del på Facebook Startet 19.Juni.2006 Trodde aldri jeg skulle si det, men akkurat nå hater jeg den forb#¤%&¤ sola!!!! Den har sørget for at det kabintaket jeg har vært litt stolt av, nå lekker vann!!!!! Taket er natet med Sika 11FC, og behandlet med Benar UVR. Holdt fint i fjor, men nå har altså sola tatt natene. Dette er selvfølgelig min skyld, men hva har jeg gjort feil? Er SikaFlex 11FC feil stoff for nating av et mahogny-dekk? Det ser ut som om natene har krympet, og sluppet tak i kanten av nate-sporet. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post Share on other sites More sharing options...
eysteind Svart 19.Juni.2006 Del på Facebook Svart 19.Juni.2006 er det ikke sika 290 som skal brukes til nating? Trodde 11FC ikke var beregnet for maritimt... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Svart 19.Juni.2006 Del på Facebook Svart 19.Juni.2006 Har du sørget for at fugemassen ikke kunne feste seg i bunnen av natene. Med tape eller snor eller liknende? Vesentlig for fleksibiliteten i natene. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dalton Svart 19.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2006 Der kan du se. Dette ble gjort før jeg ble medlem av dette utmerkede forum. Jeg spurte,og ble anbefalt 11FC. Min uvitenhet på dette området har altså nå skaffet meg et lekk kabintak. Heretter skal jeg ikke gjøre noe uten å konsultere forumet. Seriøst, jeg mener det. Ja, jeg husket å legge snor i bunnen av sporene, men jeg har lest om priming av natespor. Det har jeg ikke gjort. Kan dette være årsaken til at natene slipper taket i kantene? Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 19.Juni.2006 Del på Facebook Svart 19.Juni.2006 Ikke nok med at du nå tygger stein av ergrelse. Du må også pirke ut den gamle natemassen og legge inn ny. Det er utrolig hvor godt den skitten som slipper sitter der den ikke har sluppet. Det er en del av oss som har vært gjennom prosessen. Hulda freset ut en hel del (etter tilsvarende miss tidligere i livet) med sirkelsag. Deretter laget jeg meg en skrape som passet ned i natet og rev resten ut. Syv- åtte vannblemmer senere var jobben gjort. Så var det bare å fylle ny natemasse opp i de sprukne vannblemmene. Jernbåt er ikke så pent, det er mer praktisk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eysteind Svart 19.Juni.2006 Del på Facebook Svart 19.Juni.2006 Du kan jo vurdere å legge et lag med epoksy på dekket ditt, da. Men da må vel det stå en stund til tørk for du kan gjøre dette. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 19.Juni.2006 Del på Facebook Svart 19.Juni.2006 (redigert) Dette er verktøyet du trenger til å fjerne natemasse. Egne natekniv fås som tillegsutstyr. Ikke helt billig, men bruker du dette slipper du vannblemmer som må fylles med Sikaflex. Her link til C. S. Messel A/S , importøren av Fein. Klikk inn på Multimaster som er den mest aktuelle til hobbybruk. Her finner du brosjyre fra Sikaflex om bl.a. nating: http://www.sika.no/download/files/6291/BlueLine+oppslag.pdf Redigert 19.Juni.2006 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 19.Juni.2006 Del på Facebook Svart 19.Juni.2006 Jeg er ikke ansatt i Fein, men jeg tror nok jeg hadd hoppa på et eller annet som hadde lettet jobben! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rogeri Svart 19.Juni.2006 Del på Facebook Svart 19.Juni.2006 Ta båten med deg en tur nordover så trutner det nok fort! Ingenting som tørker opp her nå omdagen! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Cirkeline Svart 19.Juni.2006 Del på Facebook Svart 19.Juni.2006 I tillegg til snor el lign. i bunnen så må du huske å prime treverket med en primer som er tilpasset natemassen slik at ikke treverket slipper i sidene. I bunnen kan du jo muligens bruke gamle kassettbånd som du legger i fugen slik at du ikke får vedheft der. Cirkeline (Tidl. XD3P) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gnisten Svart 19.Juni.2006 Del på Facebook Svart 19.Juni.2006 En ganske god bruksanvisning for nating med Arbokol 2175 fra Carl Faanessen. Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Gnisten Svart 19.Juni.2006 Del på Facebook Svart 19.Juni.2006 .....ellers så må jeg jo si det er en særdeles dårlig overskift på denne tråden. Sitter og ser misstrøstig utover dette: Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 19.Juni.2006 Del på Facebook Svart 19.Juni.2006 Jaja, LK 6647, man får trøste seg med at det er en god del kWh i de dråpene der ... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Gnisten Svart 19.Juni.2006 Del på Facebook Svart 19.Juni.2006 Jaja, LK 6647, man får trøste seg med at det er en god del kWh i de dråpene der ... Ehrmm....jaha ? Det lekker i de Bergenske rørledninger vet du.... Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Plomma I Svart 19.Juni.2006 Del på Facebook Svart 19.Juni.2006 En på brygga hos meg har trebåt og han er nede og "vanner" båten så og si daglig når sola steiker og det holder det... Sitér dette innlegget hilsen Plomma I, roynils@online.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Dalton Svart 19.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2006 En ganske god bruksanvisning for nating med Arbokol 2175 fra Carl Faanessen. Meget informativt! Da vet jeg ihvertfall hva jeg har å gjøre til høsten. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 19.Juni.2006 Del på Facebook Svart 19.Juni.2006 som ihuga tupperware mann; siterer jeg en god venn ( som også er tupperware mann ) : Wood means work... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Dalton Svart 19.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2006 som ihuga tupperware mann; siterer jeg en god venn ( som også er tupperware mann ) : Wood means work... Suzuki Yeah! Har av og til tenkt tanken på å bytte båt, men det har heldigvis bare vært forbigående anfall. Det er rart, men uansett hvor mye jobb det kan være... når båten er på fjorden og alt fungerer, da er alle problemer glemt. For det er ingenting som kommer i nærheten av aromaen i en trebåt, og den myke klukkingen av vannet mot båtsida. Du får ikke det i et dødt skrog! Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post Share on other sites More sharing options...
Majali Svart 19.Juni.2006 Del på Facebook Svart 19.Juni.2006 Det viktige med nating er at naten er tynnere i midten . dvs du skal legge inn en tråd i bunn av naten før natemasse påføres. da vil naten få en form som gjør at limflaten til siden av dekksbordet er maksimal og midten av nater er så tynn at den kan strekke seg maksimalt. Siden limflaten er så stor og kraften for å strekke en den tynne naten er så liten, så vil dette ikke sprekke ved tørking. Når det gjelder Fein saga sitt nateverktøy så koster det skjorta!!! jeg tok et utslitt sagblad og bøyde det slik at jeg fikk en slags skje som kuttet opp hele naten i et jafs, kjempe enkelt!!!! litt skjerping underveis må påregnes... Dette er jo nesten grunn til at Fein multimaster ble et produkt; tror det var BMW som trengte et skikkelig verktøy for å demontere de nye limte frontrutene i bilene sine.. Så fein ble hyret til å lage noe som lettet arbeidet!! (er i allefall en histore som jeg har blitt fortalt.....) Erik Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.