Jump to content


C-map


Slagskibet

Recommended Posts

Har kjøpt en gammal kartplotter av " Per " for en billig penge for å prøve en sånn vidinder plotter.Får jeg liv i den og får den til å virke sammen med Garmin GPS 128 så hadde jeg lurt på å oppdatere kartene.I den forbindelse så lurer jeg på hvor jeg gjør det?

Link to post


Hei.

 

Du går i en butikk som selger kartplottere for C-map og bytter brikkene inn i nyeste utgave der. Da får du en innbyttepris. Hvilken type er det du har, de gamle store CF-85 eller de nyere små (frimerkestørrelse) CF-96 NT(+)?

 

Forhandlerliste på http://www.c-map.no/forhandlere_no.asp

 

Har noen CF-96 NT brikker som jeg ikke bruker lenger som du kunne få overta dersom Oslofjorden/Svenskekysten passer deg? De er bare noen få år gamle. Husker ikke helt vilke det var jeg har, men kan sjekke opp når jeg kommer hjem.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no  Sagaforumet

Webkameraer i gjestehavner Sverige https://trudelutt.com/webcams/

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Takk Lars.Dette er sikkert de store brikkene.Oslofjord brikken er merket C101.01 Oslofjord.Ser.N 4C11757

og er datert 30.03.88.Brikkene er ca 9 x 5,5 cm.

 

Såvidt jeg forstår så er det 2 muligens 3 ledninger fra GPS som skal kobles til plotteren som er en gammal Dana 5000.Får prøve i helga. :rolleyes:

Link to post

Hei igjen.

 


thor: Takk Lars.Dette er sikkert de store brikkene.

 

Da kan du ta en titt hos C-map http://c-map.no/products.asp og klikke deg videre på "CF-85 Charts"

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no  Sagaforumet

Webkameraer i gjestehavner Sverige https://trudelutt.com/webcams/

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
  • 1 year later...

Har tatt steget opp og kjøpt C-map.

Instalert det på hjemmepc`n og koblet til GPS`n (Garmin e-trex)

Fungerer helt supert og skal instaleres i bærbar pc i kveld. lurer bare på hvordan i alle dager jeg skal avslutte programmet uten å måtte bruke Ctrl-Alt-Del. og hvordan jeg flytter rammene til informasjonene. :smiley: :smiley: :nonod:

 

Håper noen kan hjelpe meg kjapt da jeg pakker kone og unger i båten i morra for å feriere fra Måløy til Stavanger

Link to post

Har hørt av en som har programmet at en skal bruke: ALT+F4, for å stenge programmet.

ALT+F4 stenger alltid den aktive vinduet i ett windows miljø. Kjekt å bruke på pop ups.

Windows tasten+M minimerer alle vinduer som er "oppe". greit å vite hvis man har en lys svak skjerm på sjøen, og ikke har lyst til å bruke for lang tid på å finne ut hvor muse pekeren befinner seg.  :sailing: Man kan hente opp programmene igjen ved å bruke ALT+tab tasten og veksle seg i mellom åpne prog.

Link to post

Jo men er det ikke den som blir lest først når alt står i  7 steiner.

Den er for pingler trodde jeg.

Neida spøk til side jeg har den men har ikke finne noe om detaljeringsgraden.

okidokk!

 

Her er løsningen tror jeg :flag: øverst i kartet ser du jo kartstørrelsen 1:20 000 for eksempel.

Høyreklikk der så får du opp en meny med:

 

Best scale

Base display

Standard display

Full display

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...