Jump to content

Seilbåt > motorbåt, eller?


Vannvidd

Recommended Posts

Jajaja....

 

Det er liten kuling, du "seiler" innover mot Oslo, med seil som har satt seg fast i toppen av masta. Alt blafrer ukontrollert, og gir båten ukontrollerte bevegleser, som får gjestene ombord til å lengte mot trygg jord under beina. Akkurat da mens du prøver holde alt under kontroll, så kommer det en 40+ fots cabincruiser mot deg. Han passerer ca 15 m , i ca 10 til 15 knops fart... Dette er rett utenfor museene ved Bygdøy. På min andre side, så kommer et kystvaktsskip, relativ stor båt, og med enda større bølger, og som kjører enda nærmere. Jeg blir møtt av bølger der, og ellers bølger jeg får rett i hekken fra Nesoddtangen. Og med den avstanden har man ikke særlig sjangs å manøvrere en 27 fots seilbåt, med 6 HK.

 

Så jeg lurer på hva i H****** er det folk i motorbåt tenker med noen ganger? Jeg mener at om jeg hadde skutt med hagle på de båtene, så hadde nok folk generelt hatt forståelse for meg (ironi, selvsagt). Jeg blir rasende når jeg ser sånn, og selvklart mer irritert når det skjer med en selv.

 

Så lurer på om fjorden her er overtatt av store motorbåter? Virker som de eier den i hvertfall. Etter litt prating med mine medseilere, så deler 9 av 10 mine meninger og erfaringer. Her hadde vi problemer, og at folk som passerer oss så nærme ikke ser det, er relativt farlig for andre båtfolk. En seilbåt har seil som kan stabilisere med... Men for en snekke som ikke går mer enn 5 knop, er dette rett og slett ubehagelig å oppleve. Det er snakk om bølger som er like plagsomme som ferger og nyttetrafikk, de overser jeg lett, men dere andre....

 

Ved masteheising på slippen i Oslo, så var det daglig syn å se motorbåter komme så fort innover Ullernbåthavn, mastene smalt i hverandre når de lå ved bryggene i to tilfeller. Dette ble anmeldt. Men er det nok? Desverre ikke. Samme motorbåttulling gjør det igjen 2 dager senere.

 

Jeg har nå innsett at signalbluss har to bruksområder, til nød, og til å avfyres mot ****høl i flybridge. Håper dere som er her, innser at farten/bølgedannelse burde være etter forholdene. Dersom ikke så prøv å forstå at fler enn deg selv prøver å nyte båtlivet. Kan vel ikke være så viktig å komme 10 min før til et sted, enn at må ødelegge turen for en annen?

Link to post
Share on other sites

Du veit at det forskjell på "Båtfolk" og "Folk i båt". De som ikke tar hensyn til andre på sjøen kommer under "Folk i båt".

Jeg har en bekjent jeg prøver å lære opp, tror neste skritt blir å justere gasswiren hans..

Han har en seilbåt på 36 fot, som lett gjør 9 knop for motor, og da begynner å dra opp relativt mye sjø (etter min mening), ikke forstår han hva 5-knopen betyr heller, og ikke minst.. at andre ligger fortøyd, samt belastningen på fortøyninger forstår han desverre ikke..

 

Ikke lett å drive voksenopplæring alltid.

Link to post
Share on other sites

Ved masteheising

Jepp, skjedde meg for tre dager side.

Masta var heist på plass i takbeslaget og fisken, men stag og vant var ikke satt.

Så kom det en halvplaner.

Jeg torde ikke være ombord på grunn av mastas voldsomme bevegelser, var redd den skulle hoppe ut av fisken, og gikk på land.

Har gitt opp å kjefte. Det nytter ikke.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...