Jump to content

nytt småbåtregister


troja

Recommended Posts

Kanskje jeg får muligheten og til å registrere min da. Saksbehandler i dagens register trodde ikke at en bevitnelse fra det lokale politikontoret på at båten var min ville hjelpe, kun kvittering der igården. Sjeldent jeg har lyst til å slenge på røret etter at jeg har sagt mye stykt til personen i den andre enden men denne gangen holdt det hardt.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Jonkare,du kan jo bare slå fjernvalg vet du :eek:

Er vist litt treig ikveld for den forsto jeg ikke

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Det vil koste deg kr 1450 for merking samt kr 100 for registrering. Dette er en engangsutgift som du sikkert vil få noe igjen for hvis/når du selger båten.

Så får du 3-12% rabatt på forsikringspremien samt opptil kr 3000 reduksjon i egenandel hvis båten skulle bli stjålet.

Så totalregnskapet trenger ikke bli dyrere enn RSSR.

 

Men viktigst er det at Securmark, i motsetning til RSSR, reduserer risikoen for at båten blir stjålet.

Link to post

Da båtregisteret ble overført til redningsselskapet kuttet jeg det ut, og registrerte båten i securmark. Synes dette er et bedre system. Det er ikke lett å fjerne merkingen, da dette står skrevet på flere åpne og skjulte steder.

 

Har snakket med IF om det, og de hadde ikke problemer med at båten står registert i Securmark i stedet for småbåt registeret.

Link to post

Det er alltid autoriserte forhandlere som utfører tyverimerking av båt og motor - ved merking av bruktbåt vil forhandleren være ansvarlig for å sjekke at han ikke merker tjuvgods.

Det vil ofte være en viss risiko ved merking av brukt og gammelt, spesielt dersom kunden bevisst velger å svindle med falskt navn og falske kvitteringer etc. Dersom forhandleren ikke kjenner kunden vil han som regel be om legitimasjon.

Det som skiller Securmark fra RSSR er at alle båter "besiktiges" ved at de fysisk merkes. Man vet da at båten og eieren eksisterer.

En annen "flaskehals" er eierskifte. Her er det også nødvendig med dokumentasjon som gjør oss trygge på at båten ikke er stjålet. Dersom det ikke er kontinuitet i eierrekken vil vi ta kontakt med vår registrerte eier for å nøste videre derfra.

Vi kan også tidvis oppleves som strenge i behandling av slike saker - men vi forsøker å bruke skjønn og ikke være urimlige.

 

mvh Ove Karlsen

Securmark

Link to post

Det som skiller Securmark fra RSSR er at alle båter "besiktiges" ved at de fysisk merkes. Man vet da at båten og eieren eksisterer.

 

mvh Ove Karlsen

Securmark

spørsmålet var hva som forskjellen mellom bruk av HIN kode(som NSSR benytter) og SECURMARK kode vedr. identifikasjon(unik ID)?

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post

I securmark registeret registrerer vi HIN (CIN) på båten og motornummer i tillegg til en rekke andre opplysninger.

Det er det inngraverte tyverimerkenummeret (securmarknummeret) f.eks N 100305 S som også blir båtens reg. nr.

Merkeskilt for lesbarhet på lang avstand og båtkort koster kr 100 og er det som er nødvendig for å bruke Securmark som båtregister. Forutsetningen er at båt og motor allered er merket.

 

RSSR bruker egentlig ikke HIN som identifikator i større grad enn det vi gjør. Når båten er registrert er det registreringsnummeret som er ID'en men både RSSR og Securmark kan søke frem båten også på bakgrunn av HIN.

 

mvh Ove Karlsen

Securmark

Link to post

Kanskje jeg kan oppfattes som litt kverulerende, men hva er merverdien med Securmark (koster opp til 1700,-) ift HIN som også er gravert i skroget.

På løse påhengere etc. er det uten tvil nyttig. Men på en båt med fast motorinstallasjon?

 

Reg. nr er selvfølgelig på plass.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...