Jump to content

Sjekk slangene.....


agun

Recommended Posts

I går skjedde det: På vei utover på mot fiskeplassen ble jeg obs på at det var en litt rar lyd fra eksosen, itillegg til at vanntemperaturen økte.

 

Satte ned farten og åpnet luken til motorrommet........hvit røyk veltet ut, halve motorrommet var fylt av vann :diving

 

Så umiddelbart hva som var årsaken: Slangen på sjøvannspumpens ut-stuss var ikke der den skulle være!!! Alt sjøvann som skulle kjøle til varmeveksler og eksos hadde i stedet samlet seg bunnen av båten!!!!!!

 

Stanset motoren, som var veeeeeeeeldig varm, festet slangen, startet opp for å få kjøling, og satte igang med lensing.

 

Derfor vil jeg av egen erfaring råde alle til å inspisere slangene jevnlig. Selv om den nevnte slangen var sikret med to klemmer, var det ikke godt nok.

 

Det finnes også endel "billige" slangeklemmer (Bl. a Biltema sine) som ikke er til å stole på. Ved tilstramming "glipper" de i gjengene, og de vil ikke kunne festes forsvarlig.

 

Agun

Link to post
Share on other sites

Det var sansynligvis ingen kjekk opplevelse. Håper at ikke motoren eller noe av det elektriske tok skade av vannet.  

 

Jeg har hos meg montert en nivåvakt fra Clas Ohlson  art.nr 22-3391,  som aktiverer et lys og en alarm ved førerplassen.

 

Denne er plassert slik at den gir alarm dersom vannnivået i motorrommet blir høyere en motorlabbene.  

 

 

Med bliket festet mot horisonten og marsjturtall på motoren, kan der bli store skader i motorrom før man oppdager at noe ikke er som det skal.  Nivåvakt på høyt vannivå i motorrom , ANBEFALES....

 

 

MVH jako

Link to post
Share on other sites

Hei Agun.

 

Nivåvakten fungerer som en bryter. ( flotøren på nivåvakten kan snus slik at den enten lukker eller åpner når den blir aktivert)

 

På min båt tar jeg en ledning fra strømuttak +  går gjennom nivåvakten til en lampe og alarm (summer) som er koblet paralellt og videre til minus.

 

Med denne enkle og rimelige løsningen ( nivåvakt  koster ca 200,- + lampe og summer fra biltema) er jeg 100 ganger tryggere når jeg kjører, spessielt etter å ha opplevet overfylt motorrom.  Hos meg kostet skaden ca 130000,- ( to motorer, hvor den ene stoppet da den tok inn vann i luftinntaket).

 

 

MVH jako

Link to post
Share on other sites

En tempføler i exhaustbendet koblet til en alarm vil hurtig varsle om sviktende kjølevann.

 

Mener å huske at dette har vært utdebattert på her på Baatplassen og hos BM.

 

Ved kjøp av slangeklemmer er det viktig at disse også har rustbestandig skrue, det er det alldeles

ikke alle rustbestandige klemmer som har.

Link to post
Share on other sites

En annen anbefaling med slangeklemmer er å unngå billig-typen som har åpne spor i båndet.  Dette fungerer som et rivjern mot slangen når klemmen strammes.  Helt lukkede klemmer som f.eks. ABA er å foretrekke (synes nå jeg...).  ABA leverer også rustfrie klemmer.  Koster kanskje et par kroner mer, men vel verd pengan.

 

Kåre

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Satte ned farten og åpnet luken til motorrommet........hvit røyk veltet ut, halve motorrommet var fylt av vann :diving

 

Agun

Eg hadde ein liknande episode., det var lokket på sjøvansfilteret som sprakk!?. eg hadde med heile familien, førøvrig andre turen etter at vi kjøpte båten. Sat akkurat og forklarte kona om instrument og alarm då sirena gikk. Det ble full stopp og nødreparasjon for deretter å kjøre på sakte fart til havna.

 

Episoden gjorde sitt til at entusiasmen for å reise på båttur ikkje har vore så stor i sommar...

 

Når det gjeld slangar og klemmer, så er eg slangetemmar av yrke, så eg kan vel kome med nokre tips.........

Link to post
Share on other sites

ABA leverer også rustfrie klemmer.  Koster kanskje et par kroner mer, men vel verd pengan.

 

Kåre

Hei,

Har også opplevd trøbbel med billige slangeklemmer som var montert i båten da jeg kjøpte den. Du får ikke strammet  - de glipper pga. bløtt materiale.

Jeg har skiftet ut alle vitale klemmer med ABA rustfrie. ABA sine rustfrie (sjøvannsbestandig) er de som er helt blanke. De med blå "hylse" er ikke det ifølge forhandleren. Neste prosjekt blir å skifte alle (-neida, jeg er ikke paranoid). :lol:

 

KAT :eek:

Link to post
Share on other sites

Dette med kvaliteten på slangeklemmer er viktig.

Mitt råd ut fra egen erfaring må være å handle disse hos seriøse

levrandører.

Har selv meget god erfaring med slangeklemmer fra Tess.

Koster noe mer, men det er det verdt.

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...