Jump to content

Skjøte spanter /ribber


M/B Shanty

Recommended Posts

Da jeg frenet ett stykke av øverste bordgang i dag så jeg til min fortvilelse att 2 av ribbene var pill råtne de øverste 20 cm. båten min er bygget med ribber i stedet for spanter, disse er relativt tynne og fleksible. står med ca 30 cm. mellomrom. min tanke var da og kappe ribben ett stykke nede og skjøte denne. men hvordan?? lurer på å legge 8mm. syrefast på inn og utsiden av ribben. bore hull og klinke opp bordene igjen. Om dette er noen god ide aner jeg ikke. skal prøve å få tatt noen bilder senere.

Alle råd mottaes med takk!!

 

Affe

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Link to post
Share on other sites

Jeg er ingen trebåtbygger (det er desverre grenser for hva en får tid til i livet), men synes ikke ideen med syrefast høres så riktig ut. Hva med bare å legge nye ribber ved siden av de gamle med laaang overlapp festet mot bordgangene? Da trenger en kanskje ikke å skjøte i det hele tatt?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg er ingen trebåtbygger (det er desverre grenser for hva en får tid til i livet), men synes ikke ideen med syrefast høres så riktig ut. Hva med bare å legge nye ribber ved siden av de gamle med laaang overlapp festet mot bordgangene? Da trenger en kanskje ikke å skjøte i det hele tatt?

 

Thank You! Høres ut som en MYE bedre ide enn min!

 

Affe

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Link to post
Share on other sites

En annen mulighet er o skråskjære ribben (minst 8:1, helst 12:1, eller lengre) og lime inn nytt stykke tre, det gamle råttne ville jeg uansett fjernet. West har en kjekk liten bok, man kan kjøpe som forklarer fremgangsmåten. Er du usikker på om reparasjonen blir sterk nok, kan du legge inn "spjelking" ved siden av som NilsPils foreslår

 

WEST system

 

Mvh

Trygve

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...