Jump to content

Problemer med Nordkapp 14


Yafinn

Recommended Posts

Jeg har da som noen av dere kanskje har fått med dere, pusset opp en Nordkapp 14. I alle fall tror jeg at det er en Nordkapp 14. Den er ifra midten av 70-tallet.

 

Problemet mitt nå er at det spruter noe helt sinnsykt fra båten foran og oppi båten. Baugen nærmeste graver seg nedi vannet, og dermed spruter det fælt opp foran på vindskjermen og oppi båten. Bare en kjøretur på 2 min, er de som sitter baki kliss våte, jeg blir delvis beskyttet av vindskjermen. Det som også er, er at jeg taper fart pga dette.

 

Jeg har tiltet motoren motoren opp, men det jeg har nå er en kortstammet motor, og den er ikke lang nok. Propellen kommer over vannet til tider. Det som også skjer da, er at det dunker noe helt sinnsykt under båten når jeg kjører på bølgene.

 

Det virker som om båten graver seg ned foran og blir lett bak. Det var ikke slik da vi brukte den tidligere. Det er veldig irriterende dette, er nestne uutholdelig å kjøre. Er ikke noe morsomt en gang. Jeg vet ikke om båten er beregnet for en langstamma motor jeg, men var Onkel som sa at jeg måtte ha kortstamma. Det var han som hadde båten tidligere. Motorfestet er nå riktignok bygd opp 3 cm, pga at motorfestet er forsterket.

 

Jeg har en Tohatsu 25. De er riktig nok veldig lette båtmotorer. Kanskje båten er beregnet mer for tyngre båtmotorer?

 

Er det noen som vennligst kan komme med noen innspill? Dette skuffet meg veldig, hadde gledet meg veldig til å få båten i gang.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Problemet ditt skyldes nok flere faktorer. For det første har du en lett motor som gjør at hekken går noen få cm. høyere i vannet en hvis du hadde en tyngre modell. I tillegg har du hevet akterspeilet 3 cm som også medvirker at propellen går høyere i vannet en før i tiden. Dette gjør at du ikke får tiltet opp noe særlig som igjen gir lav baug og høy akter. Da blir det en plog og en rumperister.... :sailing:

 

Løsningen kan være å få inn litt vekt i båten så lang bak som mulig. Alternativt kan du gå over til langstammet motor, men da må du forhøye akterspeilet en del. Muligens du kan gjøre litt om på forsterkningen slik at motoren kommer ned 3 cm til i vannet igjen. Dette vil gi deg mulighet til å tilte litt mer opp.

 

Forøvrig skal motoren være kortstammet på båten din.

 

MVH

Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

OK. Jeg skjønner. Det er umulig for meg å fjerne forsterkningen i hekken. Da vil jeg ikke kunne ha en motor der.

Så, jeg regner med at jeg må legge en god del mer vekt baki. Jeg har også prøvd dette, men uten hell. Får vel prøve å finne noe tungt noe, men blir vanskelig å legge det bak også. Ingen steder å ha det.

 

Netthandel:

Jeg vet ikke hvilken motor som var på før, men de var i alle fall tyngre enn den som er på nå.

Link to post
Share on other sites

En ting som kan skje dersom båten står lenge på land og ikke er støttet godt nok opp (f.eks kjølen hviler på en kloss en halvmeter foran akterspeilet) , er at skroget kan "sige" litt og bli konkavt/innhult under. Da vil hekken løfte seg og baugen gå lavt.

Hva var det du gjorde da du pusset opp båten , skilte du inner- og ytterskrog?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Alternativt å kjøpe en langstammet motor og støpe fast en tilpasset 1,5" x 3" eller noe slikt.

Altså heve akterspeilet slik at den passer.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Dersom du får skaffet litt bly funker jo det helt supert. Tar jo ikke plass og er jæv... tungt. Skal ikke ha mye bly for å få 50 kg. Feks kan du skaffe en blyplate som er noen cm tykk og like bred/lang som tanken og legge under tanken (må festes da). Mener å huske hvordan båt du har, og da mener jeg at du har litt plass bak som kan være egnet.

 

MVH

Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Hva med å kjøpe/lage deg noe slikt ??

Bilde

Da kan du senke motoren ned til riktig høyde uten å legge til ekstra vekt i båten, kan også hjelpe å bare flytte motoren så langt bak som det er mulig( legge i mellom noe ), hva slags feste er det på motoren ?? vanlige feste bolter (med T håndtak på innsiden) eller gjennomgående bolter ?.

 

En enkel brakket burde kunne lages av 2 stk aluminiums |_| kanaler som boltes fast på hekken, for deretter å bolte fast påhengeren bak der igjen .

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Ville gått for Droll's forslag med 2 alu u-profiler. D slår man 3 fluer i 1 smekk:

- flytter vekten bakover

- får rett høyde på motoren

- propellen får renere vann å jobbe i, mindre ventilering/kavitering.

 

Å legge masse ballast i en planende båt bør være absolutt siste utvei etter min mening.

Jeg har fortsatt mistanke om at skroget på et eller annet vis har "slått seg" og blitt innhult under. Kan sjekkes med en lekt e.l

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ville gått for Droll's forslag med 2 alu u-profiler. D slår man 3 fluer i 1 smekk:

- flytter vekten bakover

- får rett høyde på motoren

- propellen får renere vann å jobbe i, mindre ventilering/kavitering.

 

Å legge masse ballast i en planende båt bør være absolutt siste utvei etter min mening.

Jeg har fortsatt mistanke om at skroget på et eller annet vis har "slått seg" og blitt innhult under. Kan sjekkes med en lekt e.l

 

Skroget har ikke forandret seg noe. Men en må huske på at jeg alt som er inni båten nå er helt nytt. Rammene til setene og alt er nytt. Måtte lage helt nye og støpe de inn siden de gamle var rusta.

 

Lage alu. profiler blir for mye arbeid, selv om det var en genial løsning. Grunnen er at motorfestet er ikke det beste som finnes. Har akkurat forsterket det litt, siden motor hoppet av i fjor, pga motorfestet var dårlig. Det tåler ikke store presset lenger. Da bare lar jeg båten være som den er.

Redigert av Mortex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lage alu. profiler blir for mye arbeid, selv om det var en genial løsning. Grunnen er at motorfestet er ikke det beste som finnes. Har akkurat forsterket det litt, siden motor hoppet av i fjor, pga motorfestet var dårlig. Det tåler ikke store presset lenger. Da bare lar jeg båten være som den er.

For mye arbeid? Få kappet 2 stk kanaler og få borret hull i disse , deretter bolte de til akterspeilet og deretter bolte motoren fast til kanalene. Vil sannsynligvis være bedre enn dagens løsning dersom motoren bare sitter fast med klemboltene oppe.

(Og du er ikke den første som mister en sånn motor av akterspeilet, bare klembolter er ikke godt nok etter min mening når det er snakk om 25hk og oppover)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

For mye arbeid? Få kappet 2 stk kanaler og få borret hull i disse , deretter bolte de til akterspeilet og deretter bolte motoren fast til kanalene. Vil sannsynligvis være bedre enn dagens løsning dersom motoren bare sitter fast med klemboltene oppe.

(Og du er ikke den første som mister en sånn motor av akterspeilet, bare klembolter er ikke godt nok etter min mening når det er snakk om 25hk og oppover)

 

Jeg har boltet fast denne motoren. Det jeg har nå er en 25hk. Jeg kjøpte meg ny i år.

 

At jeg mistet motoren, skjedde i fjor. Det som var, var at motorfestet var dårlig fra før av, men det visste ikke jeg. Jeg skulle ikke bruke den over lengre tid, skulle bare teste ting. Så jeg hadde på en 16hk (som gikk dårlig, pga rimelig oppspist propell). Så skulle jeg svinge, og der hoppet motoren av. Det kan hende jeg kjørte på noe, er usikker. Så dermed knakk nesten festet midt på. Men nå er det jo forsterket med en metallplate og noe andre greier, vet ikke hva han fyren brukte, men det hjalp i allefall utrolig mye.

 

Men da jeg hadde 16hk'en så merka jeg jo ikke noe til det at baugen fungerte som plog, for da måtte jeg sitte bak og styre båten med styrekult. Dermed fikk båten litt ekstra tyngde bak, og alt fungerte fint.

Redigert av Mortex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...