tormm Startet 20.Juni.2006 Del på Facebook Startet 20.Juni.2006 Jeg er på jakt etter ny propell til min båt, som har en VP AQAD40 med 280 drev. Nå ser jeg på nettet at det finnes propeller til 280 drev, med kort eller lang hub. Hva er det? Hvordan vet jeg hva jeg har? Er dette noe jeg kan måle på propellen? Eller... Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 20.Juni.2006 Del på Facebook Svart 20.Juni.2006 mener å huske at lang hub props bruker låseskrue i senter av propellkonen mens short hub bruker låseplate som går inn på akselreifene og brekkes inn i hakkene i propellkonen. de kan brukes om hverandre hvis man har begge propellkoner og låsesytemer men det må være et hull i akslen til senter låseskruen for "long hub". har du ikke skruehull i senter av propellakslen skal du ha "short hub" det kan bores og gjenges hull i akslen men dette bør utføres av et verksted. Sitér dette innlegget Link to post
tormm Svart 21.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2006 Takk. Har hull med låseskrue i senter av propellkonen, altså lang hub. Da har jeg bestilt en ny propell. Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 21.Juni.2006 Del på Facebook Svart 21.Juni.2006 Jeg hadde på forrige båt short hub men også skruer i senter. Mange av disse propellene kan gå om hverandre om man bytter ut mutter eller legger inn ei avstandshylse. Årsaken til kort og lang hub er de store motorer med høyt dreiemoment. Som f.eks 4 syl bensinmotorer hadde som vanligs kort hub men v6 og v8 samt diesler hadde lang hub. Dette for å få mere "hold" i gummivulken i propellernavet. Disse opplysninger har jeg fra Volvo Penta. Så da har du nok en lang hub. Mvh Jørgen Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.