Jump to content

Propell til VP 280 drev, kort eller lang hub?


tormm

Recommended Posts

mener å huske at lang hub props bruker låseskrue i senter av propellkonen mens short hub bruker låseplate som går inn på akselreifene og brekkes inn i hakkene i propellkonen.

 

de kan brukes om hverandre hvis man har begge propellkoner og låsesytemer men det må være et hull i akslen til senter låseskruen for "long hub".

 

har du ikke skruehull i senter av propellakslen skal du ha "short hub"

 

det kan bores og gjenges hull i akslen men dette bør utføres av et verksted.

Link to post

Jeg hadde på forrige båt short hub men også skruer i senter. Mange av disse propellene kan gå om hverandre om man bytter ut mutter eller legger inn ei avstandshylse.

 

Årsaken til kort og lang hub er de store motorer med høyt dreiemoment. Som f.eks 4 syl bensinmotorer hadde som vanligs kort hub men v6 og v8 samt diesler hadde lang hub. Dette for å få mere "hold" i gummivulken i propellernavet.

 

Disse opplysninger har jeg fra Volvo Penta.

 

Så da har du nok en lang hub.

 

Mvh Jørgen

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...