Laffie Startet 21.Juni.2006 Del på Facebook Startet 21.Juni.2006 Hei Da vi kjøpte båten vår hadde den tidlige eieren brukt en stålbolt i et aluminiums-beslag. Bolten ser ikke ut nå (veldig rustet), den er fjernet nå men spørsmålet er hvilket metall jeg bør bruke når jeg skal erstatte denne bolten. Veldig takknemlig for svar... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 21.Juni.2006 Del på Facebook Svart 21.Juni.2006 Syrefast (SS316/A4) er vel det som vanligvis blir brukt til denslags. Og til alt annet ombord også egentlig... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 21.Juni.2006 Del på Facebook Svart 21.Juni.2006 Hvis du ønsker å benytte rustfritt/syrefast/stål i forbindelse med aluminium, lønner det seg å elektrisk isolere materialene fra hverandre. Aluminium vil anodisk ofre seg til stålet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Laffie Svart 21.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2006 Det var det jeg også tenkte på. Vil nødig at aluminiumet skal forsvinne pga av bolten, men er det mulig å få tak i Aluminiumsbolter? Eller ev. et annet metall...? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Oblivious Svart 21.Juni.2006 Del på Facebook Svart 21.Juni.2006 Bruk syrefast skrue (A4) og eventuelt mutter, bruk så en skive av metall som er mindre edelt enn aluminum. Da ofrer skiva seg, bytt denne etter behov. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 21.Juni.2006 Del på Facebook Svart 21.Juni.2006 Det var det jeg også tenkte på. Vil nødig at aluminiumet skal forsvinne pga av bolten, men er det mulig å få tak i Aluminiumsbolter? Eller ev. et annet metall...? Det er bedre å isloere. F.eks kan du bruke plastskive og tettemasse (Sikaflex) slik at det ikke kommer vann til forbindelsen. Dette er relativt idiotsikkert. Jeg har jernbåt og masse syrefast uten at det gir korrosjonsproblemer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mikke Svart 21.Juni.2006 Del på Facebook Svart 21.Juni.2006 Finn deg noen skiver av fiber,gummi eller plast så går dette bra det Sitér dette innlegget ja, til Skuddpremie på Hekksjøgeneraler !! Det er land som er farlig, ikke vann !. Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 21.Juni.2006 Del på Facebook Svart 21.Juni.2006 Er dette egentlig noe problem? Har alu-beslag, vinduslister etc. som har stått festet med syrefaste skruer i en mannsalder uten at det har ført til noe korrosjon av betydning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 22.Juni.2006 Del på Facebook Svart 22.Juni.2006 Er dette egentlig noe problem? Har alu-beslag, vinduslister etc. som har stått festet med syrefaste skruer i en mannsalder uten at det har ført til noe korrosjon av betydning.Vi har vel også her på baatplassen lest om mange tilfelle med vinduslister der skruene sitter dønn og må bores ut. Det er i forbindelse med lekkasjer i gummmitetningene at problemene oppstår. Det går bra så lenge alt er tett og fuktighet ikke slipper til skruene. Det beste er å droppe aluminium helt der en kan og bruke syrefast stål i stedet. Det koster mer, men ser også bedre ut, mener jeg. Det gjelder for eksempel de fleste utvendige beslag, ankervinsjer, ol.. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Fendersjef Svart 30.Juni.2006 Del på Facebook Svart 30.Juni.2006 Husk at dersom dere bruker aluminum og stål i kombinasjon må dere sørge for å se til at skiven/mellomlegget av plast e.l. er like helt innimellom. Dersom dere f eks har en aluminumstank er den minste kontakt nok til å lage hull. Har selv sett hvordan en alu tank ser ut etter å ha vært slipt med slipeskive av stål...Selv bitene som blir slitt av slipeskiven er nok til å lage hull dersom de får være der en stund. En stålspiker som kommer i kontakt med alutank vil føre til korrosjon i aluminiumen, og dermed lage hull...100 liter diesel i kjølen er ikke trivelig... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.