Jump to content

Stålbolt i aluminiumsbeslag...


Laffie

Recommended Posts

Hei

 

Da vi kjøpte båten vår hadde den tidlige eieren brukt en stålbolt i et aluminiums-beslag. Bolten ser ikke ut nå (veldig rustet), den er fjernet nå men spørsmålet er hvilket metall jeg bør bruke når jeg skal erstatte denne bolten.

 

Veldig takknemlig for svar...

Link to post
Share on other sites

Det var det jeg også tenkte på. Vil nødig at aluminiumet skal forsvinne pga av bolten, men er det mulig å få tak i Aluminiumsbolter?

 

Eller ev. et annet metall...?

Det er bedre å isloere. F.eks kan du bruke plastskive og tettemasse (Sikaflex) slik at det ikke kommer vann til forbindelsen. Dette er relativt idiotsikkert. Jeg har jernbåt og masse syrefast uten at det gir korrosjonsproblemer.

Link to post
Share on other sites

Er dette egentlig noe problem? Har alu-beslag, vinduslister etc. som har stått festet med syrefaste skruer i en mannsalder uten at det har ført til noe korrosjon av betydning.

Vi har vel også her på baatplassen lest om mange tilfelle med vinduslister der skruene sitter dønn og må bores ut. Det er i forbindelse med lekkasjer i gummmitetningene at problemene oppstår. Det går bra så lenge alt er tett og fuktighet ikke slipper til skruene.

 

Det beste er å droppe aluminium helt der en kan og bruke syrefast stål i stedet. Det koster mer, men ser også bedre ut, mener jeg. Det gjelder for eksempel de fleste utvendige beslag, ankervinsjer, ol..

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Husk at dersom dere bruker aluminum og stål i kombinasjon må dere sørge for å se til at skiven/mellomlegget av plast e.l. er like helt innimellom. Dersom dere f eks har en aluminumstank er den minste kontakt nok til å lage hull. Har selv sett hvordan en alu tank ser ut etter å ha vært slipt med slipeskive av stål...Selv bitene som blir slitt av slipeskiven er nok til å lage hull dersom de får være der en stund. En stålspiker som kommer i kontakt med alutank vil føre til korrosjon i aluminiumen, og dermed lage hull...100 liter diesel i kjølen er ikke trivelig...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...