Jump to content

Fratatt båt ved feil svinesund bro

tr-ped

Recommended Posts

...Tollvesenet i Tønsberg må flytte ut av den gamle Toldboden hvor de har husert et hundre år eller så. Det statlige eiendomsselskapet Entra Eiendom krever for høy husleie, så Tollvesenet har ikke råd til å leie der lenger.

Jeg er fornøyd dersom staten (Entra Eiendom) greier å få høyere inntekter mens tolletaten (staten)klarer seg med de samme eller lavere utgifter. Overskytende kunne for eksempel brukes til å finansere sjøredningen.

Dersom det er snakk om noen historiske/antikvariske forhold, får riksantikvaren spytte inn noe penger.

Jeg er fornøyd dersom staten (Entra Eiendom) greier å få høyere inntekter mens tolletaten (staten)klarer seg med de samme eller lavere utgifter. Overskytende kunne for eksempel brukes til å finansere sjøredningen.

Dersom det er snakk om noen historiske/antikvariske forhold, får riksantikvaren spytte inn noe penger.

Jeg synes det er alt for mange blåruss, men jeg skal ikke dra den noe lenger da dette begynner å nærme seg politikk, og det skal vi vel ikke ha her på baatplassen? :nono: :wink:

mvh tuffff

Her skulle du altså reist til Kristiansand??? Hvorfor i huleste skulle du det?

Har ikke peiling på hvorfor vi skulle gått til Kristiansand jeg Lasse. Var kun ombord i båten fra Danmark til Norge da eier ikke følte seg trygg alene og han stod for alle arragementer. Jeg var kun navigatør. Det plaget dem på Tollbua at vi muligens kunne ha bragt i land varer i ly av nattemørket etter hva vi forstod :nono: Men all salamien og andre go`ting var ombord helt til vi heiste det norske flagget. :flag: Byråkratiets irrganger er uransakelige vil jeg tro.

Kaller du det liberale regler å få inndratt hvitevarer for 30.000 pluss en bot på 20.000 fordi du kjører over feil bro, for liberale regler?

Han befant seg formodentlig ikke på betjent grenseovergang. Og så slapp han omgående fengsling.

Nå har jeg ikke vært på den plassen de siste månedene, bruker den nye broen. Men så vidt jeg husker, så var det i hvert fall mulig å svinge til venstre noen hundre meter etter grensepasseringen, veien til Sponvika. Den avkjøringen var i hvertfall for noen måneder siden tydelig tollskiltet. Svinge inn der og man kommer rett til Svinesund tollsted.

Greier man å passere en landegrense, passere tollen, blir tatt på "innsiden", så må man vel forvente reaksjon. Det handler vel om noe mer enn "å kjøre på feil bro".

Ofte, når jeg kjører køfritt over den nye broen hjem fra Strömstad, så står køen i sju stein på den gamle broen foran bomstasjonen. Hver gang lurer jeg på hvorfor noen gidder å bruke en ekstra halvtime med å kjøre over den gamle broen. Det koster det samme, den er ikke så sjarmerede. Kan det være for at man er klar over at den ikke er tollbetjent tro?

En av disse typene var tilogmed så frekk at han ga meg kjeft fordi han ikke synes jeg var pent nok antrukket :cryin:

En viss stil må man da kunne forvente når man skal besøke en statstjenestemann da.. :lol::lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Ragnar Thorseth fikk også store problemer da han kulle innføre Islandshester:

neste hamn?

I førre epistel tillet eg meg å karakterisere visse byråkratar og deira handheving av EØS-reglane vedkomande "innførsel av levande animalske produkter frå Island", les islandshest. Reglane seier at "levande animalske produkter frå Islansd" les framleis islandshest, skal grenseveterinærkontrollerast enten på Gardermoen eller i Fredrikstad, men at det kan gjevast dispensasjon. Eg har søkt om slik disp. utifrå prosjektet sin kulturhistoriske bakgrunn og utifrå at ein transport med vikingeskip frå Island til Sunnmøre tek berre fire dagar, men via Fredrikstad 14 eller kanskje meir. Eg fekk avslag som er anka og ventar no spent på nytt svar frå byråkratane i Statens Dyrehelsetilsyn. Må ferda halde fram til Fredrikstad?

Ragnar Thorseth fikk også store problemer da han kulle innføre Islandshester:

Det er noe annet. Blande byråkratiet inn med krav om at de skal tenke sjæl i f.b. med grensepasseringer, er en heller tvilsom fornøyelse. Jeg har prøvd det også. Enden på visa var at jeg måtte lure dem. Men det er en annen og meget vel bevoktet historie.

Redigert av Hulda (see edit history)

Ofte, når jeg kjører køfritt over den nye broen hjem fra Strömstad, så står køen i sju stein på den gamle broen foran bomstasjonen. Hver gang lurer jeg på hvorfor noen gidder å bruke en ekstra halvtime med å kjøre over den gamle broen. Det koster det samme, den er ikke så sjarmerede. Kan det være for at man er klar over at den ikke er tollbetjent tro?

:yesnod::yesnod::wink:

Det er jo ikke noen nyhet at vi har fått ny bro over Svinesund og at tollstasjonen er flyttet til den nye overgangen.. Selv for en vestlending som meg, har fått dette med meg :sleep::sleep:

Tollerne på svinesund grensa er åleræite dem , økosjefen har blitt stoppa en gang på alle dissa åra med div for mye av det meste . Hun forklarte pent at den ene kvota med sigg og tobakk var til den stakkars bestefaren som satt hjemme og ventet , og det andre som var for mye var til svigemor .Så du kan jo tenke deg hvordan det går med meg vis jeg kommer hjem uten detta sa økosjefen. Du må kjøre pent hjem da og hilse familien sa toller'n og ta det litt pent neste gang du skal over her .

Syntes dem får nok pepper så denne lille historien måtte jeg bare ut med .

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Syntes dem får nok pepper så denne lille historien måtte jeg bare ut med .

Hahh. Kom til å tenke på en liten en i samme gata..... For noen år siden skulle vi ha konfirmasjon, for 11 år siden,,,, gubban. Ascona'en med fruen og meg kom rullende over grensen og rett i kontrollen. Fruen er normalt kald som is, men nå var det ganske omvendt.

"Goddag" sa den vennlige tolleren inn av vinduet: "Kan de være så vennlig å åpne bagasjerommet?"

Jeg ruslet ut med den tanken at det han finner, det finner han. Åpnet lokket og mannen titter nedi innholdet som representerer to smekkfulle handletraller. Ut ruser Fruen: "Du skjønner vi skal ha konfirmasjon og har kanskje med litt ekstra..." "Jada frue, jeg skal bare titte litt". "Vi har to flasker vin for mye," peser fruen. "Jada, frue, jeg ser det". Mannen gir meg et skrått blikk. "Inger, slapp av!" Fruen slappet ikke: "Vi har to kilo kjøtt og 5 pakker pipetobakk for mye, faren til mannen min røyker bare McBarens, og..." Tolleren begynte å bli fortvilet. "Jada, frue, jada, jeg ser det." Fruen ga seg ikke: "Og så.." Fruen ble klipt tvers av: "Den er grei, du kan bare lokke igjen, god tur videre!" Fruen sluttet å skrangle da vi var oppe på Sarpsborg-kanten.

For drøye 30 år siden jobbet jeg som speditør og tilbragte sånn rundt 50% av arbeidstiden på tollboden. Etter en ferie i Danmark kom jeg kjørende i land fra fergen og ble stoppet av en toller. Jeg sveivet ned vinduet og tolleren bøyde seg ned, kikket inn og utbrøt: "Å f**n er det deg! Se å kom deg hjem!" Dermed vinket han meg strengt av gårde.

Dessverre så hadde jeg vel knapt kvoten med meg :eek:

mvh tuffff

Jeg synes det er alt for mange blåruss, men jeg skal ikke dra den noe lenger da dette begynner å nærme seg politikk, og det skal vi vel ikke ha her på baatplassen? :nono: :wink:

mvh tuffff

Kanskje litt på siden, men allikevel; Er det ikke fornuftig å søke å få en best mulig inntjening (lønn) og samtidig ha lavest mulig utgifter, det være seg person, familie, kommune, fylke, stat, nasjon og bedrifter? Jeg mener bare sånn rent prinsipielt er vel det bedre enn det motsatte?

For egen del så vil jeg si at hadde jeg ikke tenkt, og handlet, slik så hadde jeg måttet kvitte med en bil eller en båt eller en hytte eller selge huset, men noen har kanskje så mye penger at det ikke spiller noen rolle?

Forslaget om mere penger til sjøredningstjeneste (uten å måtte benytte automatinntekter) er jo et glimrende forslag i så måte og kan kun bli aktuelt hvis man er flink til å "husholdere" - eller tenker jeg for økonomisk? (Hva er i såfall galt me det?) :rolleyes:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Kanskje litt på siden, men allikevel; Er det ikke fornuftig å søke å få en best mulig inntjening (lønn) og samtidig ha lavest mulig utgifter, det være seg person, familie, kommune, fylke, stat, nasjon og bedrifter? Jeg mener bare sånn rent prinsipielt er vel det bedre enn det motsatte?

:sailing:

Etter min mening finnes det mange andre verdier en de rent økonomiske, noe som særlig viser seg grellt i helsevesenet for tiden. Helseforetakene må spare hundrevis av millioner uten at konsekvensene for de enkelte blir hensyntatt. Kulturområdet er en annen sektor.

Akkurat når det gjelder Tollvesenet og deres lokasjon, så er vel ikke det det viktigste i verden, men det passet litt inn i tråden, og viser i tillegg en tendens i samfunnet som jeg misliker. Inntjeningen blir liksom aldri stor nok. Det finnes ingen grense oppad, ingen reguleringmekanismer som sier stopp, nå er det nok/bra nok.

Trist synes jeg.

Men som sagt, det blir farlig nære politikk. Beklager.

mvh tuffff

Bare ikke glem at mindre inntekter medfører høyere skatter og/eller lavere tilbud av tjenester som det offentlige (bør) står for! Dette er logikk og matematikk og ikke et politisk resonnement! Ikke vær så redd for at stadig flere mennesker har økonomisk innsikt og forståelse. :rolleyes:

Er dette en av trådene hvor vi "rette bakeren for smeden"? Her diskuteres om vi liker tollere eller ikke........

Hadde egentlig ikke tenkt å kommentere "noen av partene" når det gjelder synet på tollere - men, kom plutselig til å tenke på at grunnen til mye av skylden for vårt syn på tollere er faktisk en missforståelse!

Tolleren gjør bare en samfunnsnyttig jobb - han/hun følger reglene. Og reglene? Jo, de lages av byrokrater i diverse departementer, sanksjonert av våre "flinke" politikere - godt hjulpet av lobby'ister i diverse avholdforeninger og bedehus-guru'er. Det er jo politikerne vi skulle "denge" for barnehagementalitet (du har ikke godt av FOR mye vin, gutt!).

Når det gjelder denne båten som egentlig er opphavet til tråden, så har jeg ingen mening forøvrig - bortsett fra at hele forretningen er nokså klønete håndtert..............

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Dette blir litt for lettvint og populistisk! Alle land har toll og tollere. Hvis Norge la ned tollkontrollen, hva hadde da skjedd, bortsett fra massesmugling av innvandrere, tobakk, alkohol osv osv? Jo, blant annet så hadde en rekke bedrifter måttet legge ned som resultat av umulige konkurranseforhold!

Tenk litt lenger enn cigaren er lang!

Alle politikere er dumme er like sant som at alle som deltar på Båtplassen er tullinger! :rolleyes:

Bare ikke glem at mindre inntekter medfører høyere skatter og/eller lavere tilbud av tjenester som det offentlige (bør) står for! Dette er logikk og matematikk og ikke et politisk resonnement! Ikke vær så redd for at stadig flere mennesker har økonomisk innsikt og forståelse. :rolleyes:

Nå vet ikke jeg hvordan et eventuelt overskudd i Entra eiendom blir disponert, men har en mistanke om at ikke så veldig mye tilfaller statskassen til almennyttige formål. :eek:

For øvrig så hadde ikke en økning av skatten til gode formål plaget meg nevneverdig. Jeg har alltid betalt denne uten sorg. :yesnod:

mvh tuffff

Niks! De trengte bare å montere et tydelig standard "RødGrønn-sone"-skilt som ved alle grenseoverganger. Det å skjule denne informasjonen i en lang tekst på et skilt som ikke minner om det standard tollskilt - det er det som er det forkastelige i saken.

Forøvrig hadde han med hvitevarene overhode ingenting å vinne ved å kjøre denne veien. Han hadde betalt svensk moms (25%) og den ville han ikke ha fått tilbake uten å stikke innom tollen hvor han da måtte betale 25% norsk moms.

Tiltredes.

Tollmyndighetene levnes liten ære i denne saken.

Dette blir litt for lettvint og populistisk! Alle land har toll og tollere. Hvis Norge la ned tollkontrollen, hva hadde da skjedd, bortsett fra massesmugling av innvandrere, tobakk, alkohol osv osv? Jo, blant annet så hadde en rekke bedrifter måttet legge ned som resultat av umulige konkurranseforhold!

Tenk litt lenger enn cigaren er lang!

Alle politikere er dumme er like sant som at alle som deltar på Båtplassen er tullinger! :rolleyes:

Har noen ment at man skulle legge ned tollkontrollen da Mouche? Jeg kan ikke se at noen her har ymtet noe om det.

Vel post #66 levner vel ikke vårt samfunssystem den helt store ære? Jeg blir kraftig lei av denne skytingen fra hoftene i hytt og pine! Mange er alt for vage og uvillige til å kalle en spade for en spade og konfrontere den eller de som har sagt ting som misbilliger! Når man (jeg) spør helt konkret blir det som regel tyst med kommentarer som at alt bør vel ikke skrives osv. Når det blir insinuert en rekke ting så bør man vel ha baller til å stå frem med navn og navngi den eller de dette gjelder?

Se forøvrig mitt tidligere innlegg som referer til avisartikkel hvor toll og avgiftsdirektoratets direktør redegjør for saken. Noen som har problemer med hva hun skriver? Ble det tyst nå igjen?

De fleste som skriver her på båtplassen har så vidt jeg vet baller, så det er vel ikke mangel av sådanne som gjør at kanskje noen trekker seg fra diskusjonen.

For øvrig er jeg helt enig med dem som hevder at informasjonen på Svinesund kan synes noe mangelfull. Jeg får i hvert fall ikke med meg hvert bidige skilt langs veien. Særlig ikke hvis det inneholder en lengre tekst jeg ikke en gang vet at jeg har brukt for å vite noe om.

mvh tuffff

Siden jeg bor ca 15min fra svinesund, er vi ofte over og handler litt. Så jeg kjenner til tollplassen der.

Her kommer det altså to karer kjørende med båt på slep som skal fortolles, på den nye E6'n som fører rett inn til den helt nye tollstasjonen. 1km før de kommer dit velger de altså å ta av fra E6, og kjøre en omvei over den gamle broen som ikke er betjent..... :crazy:

Når du kommer over gamlebrua ligger tollstasjonen på høyre side. Her er avkjøringen inn til stasjonen. Jeg har kjørt her mange ganger, blitt stoppet ett par-tre ganger samt vinket videre enda flere ganger. Tollerne står bestandig ETTER avkjøringen til stasjonen og vinker inn via utkjøringsfeltet. Med mindre de har gjort helt om på sin prosedyre, er de blitt vinket inn ETTER å ha passert avkjøringen inn til tollstasjonen. Da kan du hevde at du ikke så skiltet så mye du vil. Da er det ett smuglingsforsøk, for de skulle ha tatt av før stasjonen for å tolle inn som i gamle dager.

Hadde de tatt av ville de kommet inn før tollstasjonen. Der er det en stor parkeringsplass og det ville være naturlig å ta en telefon når du ser at det ikke er en kjeft i nærheten. Du ville samtid se alle tollerne som står 50 meter lenger opp i veien. Da er du litt mer på offensiven når du går bort og spør hvor du skal tolle inn. Da er det du som oppsøker dem for hjelp, ikke de som vinker deg inn etter en ulovlig passering.

Dersom de ble vinket inn FØR stasjonen, er det en ny prosedyre tollerne har begynt med, og da vil det å ha oversett skiltet på 1,5x3meter som står kloss inntil veibanen kunne være ett moment, om enn noe tvilsomt.

Jeg har tatt inn en sak med verdi ca 40.000 for noen år siden. Kunne selvsagt ha ordnet dette selv. Siden jeg ikke har greie på tollprosedyrer i hele tatt, kontaktet jeg en speditør. Kostet meg 500,- men det var vel anvendte penger. Det snakkes mye her om å betale norsk moms for å få tilbake svensk osv. Jeg gjorde det hele på en litt annen (mer elegant ? :) måte synes jeg. Varen var bestilt i svensk butikk. Fikk butikken til å fakse en proforma-faktura til speditør.

På vei bortover kjørte jeg innom speditøren på grensa og hentet ferdige papirer, gikk innom tollen og betalte norsk moms. Fikk med ett regnskapsbilag til svensk firma som gjorde at de kunne selge varen på eksport uten svensk moms. På vei tilbake over grensa var det inn til tollkontoret og vise fram faktura og kvittering for betalt mva. To stempler og ut av døra igjen. Brukte 5-10 minutter to ganger den dagen på å føre varen inn. Og slapp å vente i ukevis på å få tilbake svensk mva. På dyrere gjenstander er det selvsagt snakk om enda mer moms du må forskuttere i forhold til mine 10 000,-. Så du kan jo vurdere denne måten hvis pris o.l er avtalt.

Moralen er: Forbered og orienter deg littegrann først, så er det grei skurring. Tollerne gjør bare jobben sin, og beklageligvis har de ikke midler til å kontrollere så mye som JEG vil de skal. Om det gjelder Metanol-sprit, narkotika o.l dritt kan de ikke få kontrollert nok.

Har selv opplevd at tollerne er helt ålreite folk så lenge du viser at du ikke har uærlige hensikter. I en jobb hvor hver eneste dag består i å konfronteres med folk som aktivt forsøker å lure deg, er det ikke rart om de blir litt kyniske og ikke godtar hver eneste forklaring de får.

De aller fleste butikker i det svenske grenseområdet er bra drillet på tollreglene, og har informasjon om hvordan du skal gå fram når du som nordmann kommer for å handle toll/moms-pliktige varer. At mange tar sjansen på at "det går nok bra" for å spare noen hundrelapper får bli opp til hver enkelt.... Men jeg har ikke allverdens medfølelse.... Kanskje jeg hadde passet som toller, kanskje ikke... :cheers:

Dette var da en grei og ryddig rediggjørelse om hvordan saken er i dette området etter den nye brua kom...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...