Jump to content

Kan Autohelm 3000 (autopilot) brukes på hydraulisk styring?


M/S Bastard

Recommended Posts

Hvis jeg ikke husker helt feil fra bruksanvisningen så er den vel beregnet for teleflex. Men samtidig så kommer jeg ikke på noen veldig god grunn til at den ikke skal fungere på hydraulisk heller... Den går jo rett på rattet, og styrer som om du skulle gjort det selv. Tror jeg hadde prøvd jeg!

 

(Har samme sort selv, men jeg har Teleflex).

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Nei, så moderne er den desverre ikke. Den går den kursen du setter den til, helt til du er bortpå og trykker selv! Men veldig hendig å ha uansett, særlig ved dårlig sikt. Fikk erfare dette da vi dro til Sjernarøyene for noen uker siden. Tett regn og disig, la bare autopiloten på kurs etter ruta som jeg hadde vært så smart å legge inn på GPS'en, og fulgte med litt på at den holdt seg på rett kurs. Ellers var det bare å slappe av og følge litt med på verden rundt seg, og fem til ti minutter før innløpet mellom øyene begynte vi å skimte land. Behagelig!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Dette er jo en autopilot som mange er begeistret for. Den er svært driftsikker sammenlignet med mange andre. Se gjernme hva seilere skriver om den. Har selv brukt den på hydraulisk styring, det virker bra med lite vind.

Rattet måtte jobbe en del ekstra, og med vind og noe sjø fra akter ble den for sein til å justere for bølgene. Savnet mulighet til å kunne koble til en rorgiver, mulig det er på nyere modeller. Har solgt den og planen er å montere en for hydraulisk stryring.

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...