Jump to content

Problem med trimindikator på DP-drev


Haakon

Recommended Posts

Etter at jeg tiltet drevet helt opp i dag så har trimidikatoren sluttet å virke, det står bare "A" i displayet. Får bare tiltet drevet ned, må koble fra ledningen til trimindikatoren for å få tiltet drevet opp igjen. Er det noen som har vert borte i noe lignende, regner med at det er noe som har forskyvd seg eller hoppet av. :confused:

Link to post
Share on other sites

Hei. Det samme skjedde meg i helgen, og jeg fikk etter mye mikk tiltet drevet opp igjen, men når jeg tiltet det ned igjen, stoppet jeg på null, og gikk opp igjen., deretter ned, og da funket det.. tipper at tannhjulet på drevet har sporet av eller noe.. prøv og få det opp (på topp), og ned igjen. Jeg trengte ikke å ta av instrumentet, men holdt tiltknappen inne når jeg slo på tenningen.

Lykke til

Henboe

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Gammel tråd dette, men vil bare legge til et tips for eventuelle senere medlemmer med lignende problem eller feilende instrument.

Det viser seg at det limet som Volvo har brukt til forskjellige komponenter på kretskortet inni trimindikatordisplayet reagerer med kobberlederne på printkortet.

Det fører igjen til at instrumentet går over til å vise -88 og alle eller ingen av lysdiodene lyser.

Hvis du nå er litt forsiktig, kan du mest sannsynlig reparere dette selv. Instrumentet er uansett ubrukelig, så det skader ikke å gi det et forsøk.

 

Demonter instrumentet forsiktig. Du må skille de to kretskortene fra hverandre for å komme til skikkelig.

Se nå etter gule flekker med lim eller den guffa de har brukt til å feste ting med. Deretter må du finne deg noe å skrape med som helst ikke skader lakken og kobberbaner på printkortet, og så skal du ha bort alle de flekkene.

Når du har gjort rent, så ser du mest sannsynlig hvilken av kobberbanene som er defekte.

Finn frem loddebolt med tynn spiss, og noe tynn ledning. Det du nå må gjøre er å lage en ny forbindelse forbi der banen er ødelagt. Dette kan gjøres ved å lodde seg inn på "frisk" bane, eller så kan du gå med ledningen til nærmeste tilkoblingspunkt.

 

Er dessverre 3-4 år siden jeg gjorde det her, så hukommelsen begynner å bli litt smårusten på hvordan det gjordes, men du skal i allefall ha fått det i grove trekk og mest sannsynlig klare å reparere instrumentet. Bilder var jeg ikke lur nok til å ta den gangen...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...