Jump to content

Trøbbel med Eberspächer


NovaMalin

Recommended Posts

I min Nidelv 24 (1979) er det montert en 2 kw eber fra samme år. Den funker ikke.... Den tidligere eieren opplyste at den funket forrige sesong, men ikke sesongen før. Problemet er (kanskje det er flere, men dette er hva jeg har funnet ut til nå) at den ikke suger diesel. Har byttet drivstoffilter og sjekket at slangene opp til pumpa er tette, og pumpa går. Jeg pratet med en forhandler som påsto at pumpa nærmest er umulig å slite ut. Noen som har erfaringer eller tips?

Pappa, jeg vil sove i båten!

Link to post
Share on other sites

Holdt på med varmeren min når jeg overtok båten ,siste eier hadde ikke brukt varmer'n før .Det første som jeg gikk over var ALT av kobblinger / kontakter ,det var irra så du ikke så kontakta nesten , fixa det så gikk den ei stønn . Så var det stopp igjen etter lang tid ,da kjørte jeg igjenom med lampeolje ( ca 2 liter ) og varmer'n blei ok igjen. Så neste stopp , da stoppa den bare når jeg satt den på over 20 grader under 20 så funka den . Ikke mange som skjønte dette så jeg tok den ifraværandre og støvsuga den rein inni overalt .Nå har den gått siden påske .

Her har du noen tips hva jeg gjorde med webaston min , og dem funker vel rimelig likt så good lock

 

PS:Kan jo ta et søk her på BP ,har blitt diskutert mye varmere her ......

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Sjekk at du ikke har bøy på slangen som lager luftlommer. Da vil pumpa kunne få problemer. Prøv gjerne med en kopp diesel og bare 10-20 cm sugeslange - kan hende pumpa er tørr og ikke suger skikkelig før den blir våt igjen.

Alle slike varmere bør startes en - to ganger i måneden hele året for å redusere vedlikeholdsbehovet.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

I min Nidelv 24 (1979) er det montert en 2 kw eber fra samme år. Den funker ikke.... Den tidligere eieren opplyste at den funket forrige sesong, men ikke sesongen før. Problemet er (kanskje det er flere, men dette er hva jeg har funnet ut til nå) at den ikke suger diesel. Har byttet drivstoffilter og sjekket at slangene opp til pumpa er tette, og pumpa går. Jeg pratet med en forhandler som påsto at pumpa nærmest er umulig å slite ut. Noen som har erfaringer eller tips?

Bilde

 

 

Vilken type Eber er dette, bilder !!!

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Slet med det samme hos en kompis,han fikk sin tilbake etter service og da strammet vi til koblingen ut av pumpen da den var løs :eek: Litt oppgitte over at dette ikke ble lagt merke til på servicen. :sleep:starter vi opp varmeren og det tikker det i pumpen men ikke noe diesel kommer frem :sad: Etter telefon til forhandler viser det seg at koblingen vi skrudde til er justeringsskrue for diesel til brenneren :cryin: og at den nå må inn til justering igjen :blush:

sto det skjæret i kartet????

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
. Mener å huske at det ofte var snakk om nok batteri for å starte denne. Følsom på volten.

Dem fleste er nok litt kresene på strømmen ,trenger gjerne min 12 volt før den starter ,men er vel ikke dette som er feilen hos deg ?

Funnet ut av hva som er/var problemet eller ? Kunne sikkert vært ok å hørt hva evt feilen var/er , kjekt å vite til neste gang det dukker opp problemer med varme .........

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Det kan jo være så enkelt som at du må skru på termostaten.

 

Den "feilen" har jeg også gått på en gang. Skulle bare teste varmeren om sommeren men fikk den ikke til å tenne. Var like før jeg satte i gange en stor feilsøking på varmeren da jeg kom på det med termostaten. Skrudde den på fullt og varmeren fungerte.

Link to post
Share on other sites

Bilde005lite.jpg

 

Her er bilde av vidunderet.

 

Ebern heter X 2/1 tror jeg.

Som dere ser er det to pumper. Den nede til høyre funker, det er jeg sikker på. Den lille i midten gir fra seg klikkelyder (jeg er ikke sikker på om dette er en pumpe...) , men jeg er ikke sikker på at det kommer diesel gjennom den.... Er det en sak som justerer føden?

Redigert av Sjekteeier (see edit history)

Pappa, jeg vil sove i båten!

Link to post
Share on other sites

Hei.

Kjenner litt den varmeren. God varme, men er avhengig av god spenning, sjekk. Den lille pumpa i midten er doseringspumpa. Den bør ikke ligge vannrett men i ca. 30-40 gr. Den gir brennestoffet i små posjoner (tikker) Men du kan ha luft i systemet og det skal ikke mye til. Sjekk om det kommer brennstoff uten for mange luftbobler ved å ta av slangen på utløpet av tikkepumpa. Kople også bort ledningen til glødepluggen (går mye strøm) når du tester for brennstofftilførsel og start varmeren. Nå skal det komme brennstoff uten luft hvis alt OK. La pumpa tikke til lufta er ute. Hvis du ikke får ut lufta bør du skifte alle gummislanger, de kan se brukbare ut, men trekke luft. Når du til slutt prøver varmeren vil det gå litt tid før filteret som sitter mellom tikkepumpa og innløpet på varmeren fylles. Det er også en svært god ide å åpne varmeren og avsote brennkammeret. Den store matepumpa til høyre kan utelates (spare strøm). Mer info om int.

hilsen Haba

Redigert av Haba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne så kjent ut... bortsett fra at min er blå.

 

Har hatt div. problemer med denn i startfasen når jeg overtok båten.

 

Det første var el.modulen. Styringen til fødepumpen streiket, etter å ha feilet 2 ganger la jeg inn et ekstra rele til strømmen til denne. Senere stoppet brenneren etter en tid, dette ble bare verre og verre. Løsningen ble å korte ned på eksosslangen drastisk.

Den andre pumpen (den med klikkelyd)kan justeres slik at mengden diesel kan økes/minskes. Det er denne som sørger for at pluggen får diesel.

Ta ut pluggen og sjekk at denne gløder.

Ville tatt vekk filteret nermest pluggen og hatt så kort slange mellom pumpen og pluggen.

Ellers er det viktigt at vidunderet får nok strøm.

 

Varmeren har fungert feilfritt i mange år nu...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

Vedrørende avsoting. Husker ikke helt for det er lenge siden, men når du åpner varmeren vil du se det.

Min varmer var kokset innvendig, særlig omkring inntaket for brennstoff og på den platen som ligger rett under der brennstoffet drypper inn. Skarp forsiktig av koksen, men merk at det ligger noen asbestplater/stykker i brennkammeret, ikke skrap sund disse. Varmeren tente mye lettere etterat jeg hadde avsotet.

 

Haba

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg har også en slik X2. På min er doseringspumpen (den som lager klikkelyder) festet på selve brenneren. Dermed har jeg mye kortere slange før glødepluggen. Det filteret kan du fjerne og sette i utløpet fra tanken. Filteret har ingen funksjon der det nå er plassert...Det er ingen "dyse" som kan tettes, diesel går bare rett inn i glødepluggen. Doseringspumpa er en mebranpumpe som blir styrt via elektriske impulser. Denne pumpen kan bli ødelagt hvis den blir kjørt "tørr" over lengre perioder. Har opplevd det selv..Den må også ha litt overtrykk på tilførselen, derfor har du en matepumpe. Kan kuttes ut hvis du har dieseltanken høyere en brenneren.

PS. Det er ikke mulig å få tak i deler til denne brenneren lengre :sad:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg har en slik varmer som vist på bildet. Klikkepumpen suger, jeg har dieselkanne ca. 40 cm. under pumpen, uten matepumpe, og det går greit. Ved tidligere kobling til dieseltanken ombord ble matepumpe benyttet.

 

Der du har et tilsynelatende vanlig drivstoff filter mellom klikkepumpen og dysen har jeg en lignende plastdings, men den mener jeg i manualen var benevnt som en trykkutjevner. Kanskje samme effekt med et slikt filter egentlig.

 

Jeg fikk min i gang ved å skifte/gå over slangene, og sjekke som forklart lenger ovenfor at oljen kom frem.

 

Så sjekket jeg/endret litt på strømforsyning, la opp tykkere og kortere kabel, og starter varmeren fortrinnsvis med motoren i gang. Dette gikk først etter utskifting av dynamo/regulator, da jeg hadde for lite strømleveranse først.

 

Nå går den som en kule, men jeg har hatt mer moderne varmere tidligere og de er vel litt bedre på flere måter, men koster sitt.............

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...