Jump to content

Dro av bolt i motorblokken... hva nå?


ET

Recommended Posts

Skulle montere en oljetrykksbryter, men pga konflikt med gjengene (tommer i blokken, SI på giveren) måtte jeg først sette inn en hul overgang, med tommegjenger i blokken. :wink:

 

Jeg dro tydeligvis for hardt til, selv om jeg trodde jeg var forsiktig nok siden overgangen er i messing. :headbang::headbang:

 

I alle fall, nå står det et gjengeparti med innvendige SI-gjenger fast i motorblokken. Gjengene går ikke ut forbi, men ligger ca 3 mm innenfor åpningen. Det er vanskelig å komme til.

 

Noen som har gode råd til en amatør? Hadde planer om å bruke båten i helgen :headbang:

 

ET

Link to post
Share on other sites

Hold i allefall "grisepikken" langt unna... Er det koniske gjenger på den overgangen med tommegjenger på så sitter nok denne godt fast.... Det finnes utdriver sett som ikke ekspanderer den pluggen slik som en grisepikk gjør.. det er en sak som du kan slå inn og forsøke å skru ut.... kan minne litt om en umbrako..

 

Men siden det nå står en bit med "SI" gjenger(hva nå det er for noe) så kan det jo være at givern passer inn om det er gjenger nok....

 

siste muligheten og kanskej den greieste er å bore dette ut.. om du bruker en bor med diamater lik gjeneboret for de gjenger du har i blokken og eretter pirker ut restene.. messing er greit å bore i... og du har jo alt et senter hull i den resterende pluggen

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Selv har jeg brukt umbrako med stort hell for å då ut en knekt skrue. Borret hull i skruen og banka inn en umbrako, denne skrudde jeg faktisk ut med skrudrillen, denne har en slik bake funksjon når du stiller inn momentet på alt lavere en dirkete kobling for borring. Var meget effektivt.

Link to post
Share on other sites

Bare hyggelig det.... da blir det st.hans på sjøen da.. :drink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Fint at problemet er løyst. Har nettopp hatt eit liknande problem- ein rustfri bolt irra fast i aluminiumsbeslaget øverst masta. Spurte ein mekanikervenn om råd, og hans måte å ordna dette på var følgjande:

 

1. med spesialelektrode bygga opp nytt materiale i enden av bolten.

 

2. Ta tak i enden på det materialet som er bygd opp i enden på bolten, og skrua ut.

 

Eg spurte om dette lot seg gjera med 5mm boltar- og fekk vita at han hadde gjort det med ned til 3 mm.

 

Det enda med at eg borra ut boltane og sette inn helicoil, fordi han ikkje hadde tid til jobben denne veka, og fordi masta er litt vanskeleg å transportera...

Link to post
Share on other sites

Men siden det nå står en bit med "SI" gjenger(hva nå det er for noe) så kan det jo være at givern passer inn om det er gjenger nok....

Dette var dessverre fiasko. Totalt umulig å få gjengene til å entre. Løsningen ble faktisk en spesiallaget "grisepikk". Banket den forsiktig inn og skrudde den rett ut.

 

Satte inn ny overgang og monterte oljetrykksbryteren. Helte på olje og startet opp, alt funket! :cheers:

 

Helgen er reddet likevel.

 

 

ET

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...