Jump to content

Saltvannskjøling


Pilar

Recommended Posts

Helt sikkert noen mekkere som kommer til å si noe helt annet enn meg, men like greit å finne ut hva det koster å kjøpe ny motor! Frarådes på det sterkeste! Ser den heller ikke fin ut så er det vel også så som så med vedlikeholdet.

 

Er det ikke nok av brukte båter til salgs da?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har nettopp byttet ut samme type motor (3QM30) av omtrent samme årsmodell. Min var bygget om fra saltvannslurper til ferskvannskjøling, men jeg aner ikke når. Både tidligere eier og hans sønn (som var den som brukte båten mest) er dessverre gått bort.

 

Grunnen til at jeg byttet var at den plutselig ikke gikk så fint lenger. Over 2000 omdreininger fant den ut at den var geysir - sprutet skittvann ut av ekspansjonstanken. Var nok toppen som var gått ad undas. Har latt meg fortelle at det er alderssvakheten på disse motorene.

 

Kunne nok ha overhalt den - men alder + kostnad var utslagsgivende for meg, så nå står det en flett ny Yanmar 4JH4-TBE i båten i stedet (72Hk)

 

Så hvilket råd vil jeg gi? Bruk gjerne motoren, men ha i bakhodet at den nok synger på et av de siste versene - ny motor vil nok sette deg tilbake ca 100 tusen + Kommer selvsagt an på hvor stor/ny motor du setter inn. Å begynne å overhale på en såpass aldersstegen motor ville ikke jeg gjort. Men så lenge den er i orden er det en kjempemotor, trenger bare at du hvisker mykt "diesel" ned i motorrommet - så går den. (Okei, den trenger litt mer... 4 liter i timen brukte jeg som tommelfingerregel).

 

Mvh,

Kjell.

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Vi har en Yanmar 2qm 20 saltvanskjølt stående i jørgensen snekka av mine foreldre. denne har stått i siden båten var ny i 1978. Stoler helt og fullt på den maskinen. lettstartet, ikke noe tull, bare fungerer.

Yanmar 3qm 30 er jo den maskinen som står i Autofil snekka! fikk jo mye skryt av reperatøren:-)

 

vis du har muligheten kan du vel ta ut impelleren og sjekke for evt. rust?

 

Affe

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Link to post
Share on other sites

Har ikke hatt båt med saltvannskjøling, og lurer på levetiden på disse.

Tenker da på gjennomtæring i kjølesystemet i motor, motoren er en Yanmar 33 hk

fra 1979. Den ser ikke fin ut(rust) men går fint.

 

Hilsen Pilar :diving:

Jeg har denne motoren i Sollux'en, som jeg kjøpte ved påsketider i år. Motoren antakelig bygget i 82/83 - tror 83 var siste året. Har ikke sjekket akkurat det. Men i bruk fra 84, som er byggeåret for båten.

 

Var litt urolig de første ukene jeg hadde båten, men er rolig nå. Skriver litt mer - nå er det viktige ting på gang - FOTBALL.

''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

4-1 til guttane. Verden er som den skal være!!

Jo, som sagt, jeg er roligere nå. Har stort sett hatt ferskvannskjølte og leste meg litt usikker i alle innleggene om "råtne" saltvannskjølte. Etter å ha gått gjennom hele kjøesystemet på min, unntatt kanalene i blokk/topp, ser jeg ikke noe som gir grunn til umiddelbar frykt for havari. Men, det sies at det ikke er uvanlig at toppen sprekker mellom to sylindere på denne motoren. Er antakelig vanskelig å se før det kommer.

 

Hvis båten forøvrig er den du ønsker og prisen er slik at den gjenspeiler en gammel motor, hvorfor ikke prøve? Er du heldig så har du billig båt/motor lenge før du må skifte eller overhale. Er du uheldig må du skifte. Vanskelig å få gjort midt i sesongen, men hvorfor skulle den plutselig bryte sammen fordi motoren skifter eier ?

 

Har latt meg fortelle at en overhaling av toppen på proff verksted er ca 25.000. Kanskje 35-40.000 for en hel overhaling? Fortsatt ca 1/2 pris av ny motor.

Redigert av evenR4u (see edit history)

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

....... var oljepeilepinnen rustet fast.

:rolleyes:

En bedre "pekepinn" for å styre klar av denne motoren trengs vel neppe.......

 

Hvordan vedlikeholdes sjøvannskjølesystemet ?

Bytte sinkanoder hver sesong (våren), skylle gjennom med masse ferskvann ved opptak om høsten og sirkulere + fylle med glycolblanding til vinteropplag (ta ut anodene - de "spises" av glycol. Går du fra båten for lengre tid (1/2 uke® ++) kan du gjerne sirkulere ut sjøvannet med ferskvann (enkel sak å rigge til med en 3-veis kran ved kjølevannsinntaket), da slipper du agressiv korrosjon i kjølekretsen.

Passe på at termostaten fungerer (ikke over 55 / 60 grader) - vil du "skjemme bort" motor'n så kan du jo kjøre en Systemrens en gang.

Ved frostfare, dreneres kjølevannspumpen og kjølevannet i blokka / toppen.

 

....sikkert noe jeg har glemt...... :blush: Joda, impellerbytte, men det gjelder både for fersk- og saltvannskjølte......

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...