Pilar Startet 22.Juni.2006 Del på Facebook Startet 22.Juni.2006 Har ikke hatt båt med saltvannskjøling, og lurer på levetiden på disse. Tenker da på gjennomtæring i kjølesystemet i motor, motoren er en Yanmar 33 hk fra 1979. Den ser ikke fin ut(rust) men går fint. Hilsen Pilar Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 22.Juni.2006 Del på Facebook Svart 22.Juni.2006 Helt sikkert noen mekkere som kommer til å si noe helt annet enn meg, men like greit å finne ut hva det koster å kjøpe ny motor! Frarådes på det sterkeste! Ser den heller ikke fin ut så er det vel også så som så med vedlikeholdet. Er det ikke nok av brukte båter til salgs da? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjell E Svart 22.Juni.2006 Del på Facebook Svart 22.Juni.2006 (redigert) Har nettopp byttet ut samme type motor (3QM30) av omtrent samme årsmodell. Min var bygget om fra saltvannslurper til ferskvannskjøling, men jeg aner ikke når. Både tidligere eier og hans sønn (som var den som brukte båten mest) er dessverre gått bort. Grunnen til at jeg byttet var at den plutselig ikke gikk så fint lenger. Over 2000 omdreininger fant den ut at den var geysir - sprutet skittvann ut av ekspansjonstanken. Var nok toppen som var gått ad undas. Har latt meg fortelle at det er alderssvakheten på disse motorene. Kunne nok ha overhalt den - men alder + kostnad var utslagsgivende for meg, så nå står det en flett ny Yanmar 4JH4-TBE i båten i stedet (72Hk) Så hvilket råd vil jeg gi? Bruk gjerne motoren, men ha i bakhodet at den nok synger på et av de siste versene - ny motor vil nok sette deg tilbake ca 100 tusen + Kommer selvsagt an på hvor stor/ny motor du setter inn. Å begynne å overhale på en såpass aldersstegen motor ville ikke jeg gjort. Men så lenge den er i orden er det en kjempemotor, trenger bare at du hvisker mykt "diesel" ned i motorrommet - så går den. (Okei, den trenger litt mer... 4 liter i timen brukte jeg som tommelfingerregel). Mvh, Kjell. Redigert 22.Juni.2006 av LA3939 (see edit history) Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post Share on other sites More sharing options...
Pilar Svart 22.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2006 Takk for svar Mouche og LA3939, ble litt klarere i toppen og tror jeg styrer unna så gammel motor med saltvannskjøling. Samme båttype har også Sabb 22 hk med kjølesløyfe, tror det er et bedre valg. hilsen Pilar Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/B Shanty Svart 22.Juni.2006 Del på Facebook Svart 22.Juni.2006 Vi har en Yanmar 2qm 20 saltvanskjølt stående i jørgensen snekka av mine foreldre. denne har stått i siden båten var ny i 1978. Stoler helt og fullt på den maskinen. lettstartet, ikke noe tull, bare fungerer. Yanmar 3qm 30 er jo den maskinen som står i Autofil snekka! fikk jo mye skryt av reperatøren:-) vis du har muligheten kan du vel ta ut impelleren og sjekke for evt. rust? Affe Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post Share on other sites More sharing options...
evenR4u Svart 22.Juni.2006 Del på Facebook Svart 22.Juni.2006 (redigert) Har ikke hatt båt med saltvannskjøling, og lurer på levetiden på disse. Tenker da på gjennomtæring i kjølesystemet i motor, motoren er en Yanmar 33 hk fra 1979. Den ser ikke fin ut(rust) men går fint. Hilsen Pilar Jeg har denne motoren i Sollux'en, som jeg kjøpte ved påsketider i år. Motoren antakelig bygget i 82/83 - tror 83 var siste året. Har ikke sjekket akkurat det. Men i bruk fra 84, som er byggeåret for båten. Var litt urolig de første ukene jeg hadde båten, men er rolig nå. Skriver litt mer - nå er det viktige ting på gang - FOTBALL. '''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''' 4-1 til guttane. Verden er som den skal være!! Jo, som sagt, jeg er roligere nå. Har stort sett hatt ferskvannskjølte og leste meg litt usikker i alle innleggene om "råtne" saltvannskjølte. Etter å ha gått gjennom hele kjøesystemet på min, unntatt kanalene i blokk/topp, ser jeg ikke noe som gir grunn til umiddelbar frykt for havari. Men, det sies at det ikke er uvanlig at toppen sprekker mellom to sylindere på denne motoren. Er antakelig vanskelig å se før det kommer. Hvis båten forøvrig er den du ønsker og prisen er slik at den gjenspeiler en gammel motor, hvorfor ikke prøve? Er du heldig så har du billig båt/motor lenge før du må skifte eller overhale. Er du uheldig må du skifte. Vanskelig å få gjort midt i sesongen, men hvorfor skulle den plutselig bryte sammen fordi motoren skifter eier ? Har latt meg fortelle at en overhaling av toppen på proff verksted er ca 25.000. Kanskje 35-40.000 for en hel overhaling? Fortsatt ca 1/2 pris av ny motor. Redigert 22.Juni.2006 av evenR4u (see edit history) Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post Share on other sites More sharing options...
Pilar Svart 22.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2006 Vedlikehold er vell avgjørende, den jeg så på var oljepeilepinnen rustet fast. Hvordan vedlikeholdes sjøvannskjølesystemet ?. hilsen Pilar Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nefertiti Svart 22.Juni.2006 Del på Facebook Svart 22.Juni.2006 oljepeilepinnen rustet fast hørtes ikke bra ut...det var olje på motoren da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Walter_S Svart 22.Juni.2006 Del på Facebook Svart 22.Juni.2006 ....... var oljepeilepinnen rustet fast. En bedre "pekepinn" for å styre klar av denne motoren trengs vel neppe....... Hvordan vedlikeholdes sjøvannskjølesystemet ? Bytte sinkanoder hver sesong (våren), skylle gjennom med masse ferskvann ved opptak om høsten og sirkulere + fylle med glycolblanding til vinteropplag (ta ut anodene - de "spises" av glycol. Går du fra båten for lengre tid (1/2 uke® ++) kan du gjerne sirkulere ut sjøvannet med ferskvann (enkel sak å rigge til med en 3-veis kran ved kjølevannsinntaket), da slipper du agressiv korrosjon i kjølekretsen. Passe på at termostaten fungerer (ikke over 55 / 60 grader) - vil du "skjemme bort" motor'n så kan du jo kjøre en Systemrens en gang. Ved frostfare, dreneres kjølevannspumpen og kjølevannet i blokka / toppen. ....sikkert noe jeg har glemt...... Joda, impellerbytte, men det gjelder både for fersk- og saltvannskjølte...... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post Share on other sites More sharing options...
Pilar Svart 22.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2006 (redigert) Mistet litt av interessen og gjorde ikke mere med det, var alikavell med på liten tur. Det var flere grunner til at det ikke ble kjøp. Takk Walter_S for fin innføring i vedlikehold av sjøvannskjølesystemet. hilsen Pilar Redigert 22.Juni.2006 av Pilar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.