Jump to content

ankaroline - noen som bruker det?


Avsluttet2

Recommended Posts

Ankaroline er vel et merkenavn, mulig det finnes flere typer av denne rullen med bånd på.

Noen som har prøvd det? Funker det?? Kan en bare sveive opp ankeret med dette hjulet?

 

Ser at det kan monteres vannrett og loddrett. På de få bildene jeg har sett har det alltid vært montert på rørene på rekkverket. Det ser også ut til at festebrakettene de blir levert med er beregnet til dette.

 

Kan de monteres på andre måter? noen som har bilder??

Link to post
Share on other sites

Så dette er mer en måte å oppbevare ankerlinen på - ikke noe som ruller ut av seg selv når en hiver ankeret og ikke noe en sveiver opp ankeret med. Har jeg forstått det riktig da??

 

Synes å huske jeg så en patent der ankeret hang fast i et feste og ved et knappetrykk løsnet det og falt i fritt fall. Husker ikke hva det het - noen som vet hva jeg tenker på???

Og er dette noe som kan kombineres med en slik rull??

Link to post
Share on other sites

Synes å huske jeg så en patent der ankeret hang fast i et feste og ved et knappetrykk løsnet det og falt i fritt fall. Husker ikke hva det het - noen som vet hva jeg tenker på???

Det er kanskje en sllik - Biltema artikkelnummer 25-108 - du tenker på? Dreggen løses ut ved å nappe i den tynne snora. I prinsippet burde den vel kunne kombineres med en "Ankarolina"(?)

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Ok!

Da blir det en tur på biltema og kjøpe (om de har inne) en slik ankerutløser som jeg håper å kunne kombinere med en kjettingrulle for deretter å ta en tur til Clas ohlson og kjøpe en slik ankerrull.

 

Ankerrullen, ankerutløseren og kjettingrullen monteres på glassfiber og jeg har ikke mulighet til å komme til på undersiden. Vil det holde å bare skru det fast??

Redigert av tj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Oi, det ville jeg vært forsiktig med...

I minste fall ville jeg ikke bare skrudd det, men også limt det (sikaflex marine?).

 

Til vanlig går det nok greit, men spørsmålet er hvordan det blir ved mer enn normal belastning. (Et rykk eller noe.) - Kan være fare for at glassfiberen gir seg, med stygge sårskader som resultat.

 

Kommer selvfølgelig an på hvor tykk glassfiberen er der du skal skru.

 

Bare mine raske tanker... :-)

Link to post
Share on other sites

Så dette er mer en måte å oppbevare ankerlinen på - ikke noe som ruller ut av seg selv når en hiver ankeret og ikke noe en sveiver opp ankeret med. Har jeg forstått det riktig da??

 

Synes å huske jeg så en patent der ankeret hang fast i et feste og ved et knappetrykk løsnet det og falt i fritt fall. Husker ikke hva det het - noen som vet hva jeg tenker på???

Og er dette noe som kan kombineres med en slik rull??

Kan det være at du tenker på Easy-kedge, med denne trykker du på en knapp og ankeret går.

se http://www.easy-kedge.com/

Link to post
Share on other sites

Jo, har en sånn Ankarolina.

Forsåvidt grei nok. Bruker den akterut sammen med 10 kg. paraplydregg som er sjaklet rett i båndet med p-link. Da kan jeg ta vekk dreggen og stue den unna når jeg seiler.

Årsaken til at jeg har den, er at den sto på båten. Ville ikke kjøpt en slik.

Før hadde jeg dregglina liggende i en plastdunk som toppen var skjært av med dreggen på toppen. Funka like fint.

Link to post
Share on other sites

Har ankarolina plassert bak på båten festet til badetrappen.

Kjøpte det for å ha dreggtauet lett tilgjengelig.

Kaster ut dreggen og lar lina løpe ut.

Når jeg tar den opp, så drar jeg i lina, og sveiever den opp på rullen etterpå.

Fungerer greit på min båt.

Link to post
Share on other sites

Ser at det er en type som heter Nawa ankerhjul i tilllegg til anarolina. Prisen er omtrent den samme.

Den ene er av metall og den andre plast. Den av kan en justere friksjonen på, tror ikke en kan gjøre det på den andre.

Noen anbefaling av hvilken som er best?? Og holder 32 meter??

 

Var forresten og kjøpte kjettingrulle og dreggutløser. Har montert det og det funker flott. Ved å kombinere dette med et slikt ankerhjul montert inne under kalesjen regner jeg med å kunne slippe dreggen og ha full kontroll uten å forlate førerplassen.

Link to post
Share on other sites

Så dette er mer en måte å oppbevare ankerlinen på - ikke noe som ruller ut av seg selv når en hiver ankeret og ikke noe en sveiver opp ankeret med. Har jeg forstått det riktig da??

 

Synes å huske jeg så en patent der ankeret hang fast i et feste og ved et knappetrykk løsnet det og falt i fritt fall. Husker ikke hva det het - noen som vet hva jeg tenker på???

Og er dette noe som kan kombineres med en slik rull??

Har en ankarolina i kombinasjon med easy-kedge montert på min båt.

 

En bra og grei måte både og få "kastet" ankeret på samme gang som det er en pen måte å oppbevare ankeret. Bilder finnes på min hjemme side

Link to post
Share on other sites

Ser at det er en type som heter Nawa ankerhjul i tilllegg til anarolina. Prisen er omtrent den samme.

Den ene er av metall og den andre plast. Den av kan en justere friksjonen på, tror ikke en kan gjøre det på den andre.

Noen anbefaling av hvilken som er best?? Og holder 32 meter??

Jeg hadde Nawa ankerhjul på forrige båt, og var fornøyd med det. Det du imidlertid skal være oppmerksom på, er at friksjonsbremsen ikke er helt patent. Når hjulet går rundt påvirker dette friksjonstrammer håndtaket slik at dette skrur seg ut. Mistet et slik håndtak før jeg ble oppmerksom på problemet. Løste dette ved å ersattte håndtaket med en vanlig mutter. Skrudde til slik at friksjonen ble passe stram. Skrudde så på en mutter i tillegg for låsing. Deretter satte jeg på nyanskaffet håndtak - men som etter dette kun fungerte som "pynt". Aldri problemer med hjulet etter dette.

 

Syntes det er et poeng at NAWA er laget i syrefast stål. Det borger for kvalitet etter mitt syn.

 

Sannsynligvis har du til hensikt å sette hjulet på rekka eller på annet sted under åpen himmel. Det du da skal være oppmerksom på er at kombinasjonen av sollys og saltvann over tid reduserer båndets styrke. Båndet må derfor byttets med jevne mellomrom.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...