Jump to content

Bavaria 42-4 2001 modell


Sydvesten

Recommended Posts

Ja, det er klart at antall personer man regner med å ha med på turene man legger ut på bør spille en avgjørende rolle ved valg av størrelse. Det kan fort blir et nummer for lite med mange ombord.

 

En båt jeg får mer og mer sansen for er 3 kabinversjonen av Jeanneau - Sun Odyssey 37 eller - Sun Odyssey 36.2 Hart du sett noe på disse?

Link to post
Share on other sites

Må si meg enig med signaturen Sebaldus.

Tok selv steget opp i 32 fots klassen, og var litt bekymret på hvorvidt jeg fremdeles kunne seile den alene. Fant at det var lettere enn kvarttonneren. Den er ikke så kvikk i bevegelsene og mye vekt i kjøl gjør at det er mye masse i bevegelse man kan dra nytte av ved manøvrering i havn. Etter litt prøving og feiling, les crashing, går den omtrent sidelengs til kai.

Og i motsetning til hva VG hevder, så er en moderne seilbåt svært lett å håndtere der det er litt trangt med dyp finnekjøl og roret helt i enden. Det er nesten ingen avdrift, og den står stille og snur.

Under seilas er det også en mye roligere platform å jobbe på.

En annen sak er, som nevnt, at i de mest populære havnene er det ofte mye båt nå om dagen. Jeg ser ofte båter i 40-45 fots klassen som hvileløst kretser rundt for å finne plass.

Seile en 42 foter alene? Ser ingen grunn til at det ikke skulle gå. Det er jo en diger motor i den så det er jo bare å gjøre en gradvis overgang med bruk av mer og mer seil.

Link to post
Share on other sites

En båt jeg får mer og mer sansen for er 3 kabinversjonen av Jeanneau - Sun Odyssey 37 eller - Sun Odyssey 36.2 Hart du sett noe på disse?

Joda har kikket på Jeanneau(krøkkede navn å skrive, skriver det alltid feil, sammen med den andre franskedamen på Bennet....et eller annet) :lol:

 

Fant en Jeanneau 34 foter (tror jeg da) med tre lugarer til salgs her for litt siden, den så riktig så fin ut.... og prisen er ikke så halvgal den heller, men den er solgt... men det blir med båt som med bil.... man kikker på bestemte merker...

 

Jeg kikker stort sett på noen merker og bestemmer for at en slik sak skal jeg ha, men jeg kjøper nesten alltid noe annet... siden prisen og det jeg får for den prisen passer best der og da..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Største forskjellen jeg har merket meg ved overgangen fra motor til seil, er dyptgående. Dette kan jo løses med en båt med senkekjøl naturligvis, men de fleste aktuelle båtene har jo ikke det. Dersom jeg går tilbake til motorbåt, noe som slett ikke er utenkelig, så er nok dyptgående en av hovedgrunnene. Det er ganske mange steder jeg ferdes tidligere som jeg ikke kommer til nå, og det er på sitt vis litt utilfredstillende. Jeg skal imidlertid ta denne sesongen og gjøre opp status, så får vi se om det fortsatt blir seil eller tilbakegang til motorbåt.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Du er inne på et viktig poeng der tuffff (var det nok fffff'er) Det er jo gjerne det jeg også tenker på, men har kommet til at det for min del ikke vil være noe stort problem.... om jeg finner en båt som ikke stikker så himla dypt... er klar over at en grunn kjøl vil ha innvirking på seilegenskapene, men det er nå alltid et kompromiss.

 

Stauden som jeg har i dag har to propellere som det som stikker dypest..... dermed legger jeg alltid inn en god sikkerhetsmargin her... så jeg beveger meg ikke steder hvor det ikke er minimum 150cm dypt... ser man på seilbåter så stikker jo de gjerne fra litt over 150 til litt over 200cm.... så det blir ikke den helt store endringen her...

 

Dette er litt av grunnen til at jeg kikker mye på Hunter, de stikker normal kun 152cm i følge teksten.. gjelder også for 40 foteren..

 

Vi kommer nok til prøve seilbåt, så vil tiden vide om det er fornuftig eller ei... om det blir i år eller til neste år... tja ikke så godt å si det..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg forsøker jo å legge inn litt sikkerhetsmargin jeg også, selv om jeg i en annen tråd her innrømmer at jeg pleier å dumpe nedpå minst en gang i året. Men tidligere båter har stukket sånn ca. 0,8 meter og med litt sikkerhet så blir dette drøye meter'n. Seilbåten stikker 1,72 meter så med samme sikkerhet så blir dette borti to meter eller så. Det er faktisk ganske stor forskjell. Det ligger mye rart mellom en og to meter under havets overflate. Jeg kunne ikke engang ligge longside utenfor Losen i Stavern uten å dumpe nedpå. Men det hele er kanskje en vanesak.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Jepp Lasse... glemte den høye "flaggstangen" ja.. men selvsagt vil den være et hinder.. men ligger ikkke de fleste cruisere på rundt 15-20m da.... når man passerer 40 fot i lengden så kryper vel masten opp mot 20 meter vil jeg tro

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Slett ingen dum antakelse. Hulda på 13 meter over stevner har mast på 17 meter over dekk. På toppen av den sitter VHF-antennen. Og så er det vel en meget god meter fra toppen av dekket og ned til vannflaten. Jeg regner sikker seilingshøyde 21 meter for mitt vedkommende. I den andre enden stikker Hulda omtrent 2,1 meter under vann.

Link to post
Share on other sites

Sydvesten

 

Når det gjelder strørrelse, er for eks Bav 30,33,37,42 like høye i overbygget, dybde ganske likt

mastehøyde forskjellig. Lengden er forskjellig

 

Se nå att båter mellom 35-43 fot er ca 3,6 - 4 m brede. Ingen stor forskjell. Dvs i havn trenger ikke

en lengre båt mere plass nå den ikke ligger long-side. Dette gjelder uthavn/vanlig havn.

 

Når det gjelder båttyper:

 

Se på Jeanneu, Benetau, Bavaria , Hunter. Cruiser inspirerte båter. Enkelte av disse har mer

seilføring enn andre. Velg også en med "stor" motor. Overgangen blir ikke så stor. Det merkes godt i stampesjø. Disse er relativt flatbunnede. Størr 37+ velg thrustler. Er en trygghet.

Rullestor/rullegenoa. Jeanneu har så vidt jeg vet i Norge levert de fleste med oppgraderte seil.

 

Selv har vi full-spilede seil. Det kreves att man holder igjen ved innrulling av seil. Ellers kan det lett

hekte seg. Rev derfor tidligere.

 

Når det gjelder seilegenskaper, seiler Bavaria utrolig bra. Det var en Bav 46 Cruiser som først

nådde Danmark, under Hovdan Skagen, men tapte på kryssen opp. Han har rulle stor. Lå likt med

de "racerne". Dette er også en grunn til å reve tidligere.

 

Jeanneu: Sun-Fast serien seiler veldig bra, Sun Odeussey ikke så bra, men det holder i massevis

flotte båter.

 

Benetau, seiler bra

 

Hunter: har også besvist at de seiler bra, klasse-seire. Litt inovativt over den.

 

Men ingen grunn til å grue seg.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

En båt jeg får mer og mer sansen for er 3 kabinversjonen av Jeanneau - Sun Odyssey 37 eller - Sun Odyssey 36.2 Hart du sett noe på disse?

Jeg dvelte lenge disse modellene, det skal være visst. Andre alternativer i denne størrelsen er Hanse 371 og 370. (Når Hanse kommer med en 43-foter denne sommeren kan det hende at det kommer flere bruke Hanser på markedet etter hvert.)

 

De største seilbåtene kan f.eks ikke gå under brua ved justøya, dvs de må stå over den delen av blindleia.

19 meter står det i kartene. Det er vel 2 luftspenn som er merket som 20 meter også, men de jeg har snakket med av lokalbefolkningen er litt usikre på hvor godt det stemmer. Husk også på at også værforhold kan løfte vannstanden litt høyere enn hva måne og sol skulle tilsi.

 

når man passerer 40 fot i lengden så kryper vel masten opp mot 20 meter vil jeg tro

Nyere båter har ofte litt høyere pinner enn de gamle, det er prisen man betaler for at båtene skal være litt regattabåter. Med VHF-antenne er nok mange nye 40 fotere over 20 meter høye, og ankerlanterne/trikolor og vindfløy er dyre saker å stryke mot en bro. Strømførende ledninger har jeg ikke en gang lyst til å tenke på, men i beste fall tar du knekken på alt som heter elektronikk i båten. I verste fall har du ikke behov for båt mer. Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Løfter denne litt igjen... ettersom slaget av Stauden fortsatt ser greit ut med overlevering fredagen... så har jeg startet i min jakt på tekstilcruiser for alvor....

 

Har kikket litt Bavaria.... denne 41 foteren er ikke aktuell men benytter denne tråden fortsatt...

 

Ser finn. no er full av seilbåter og Bavaria i ymse storlieker og ikke minst i ymse prisklasser også..

 

Nå driver nettet å snører seg litt sammen og interesante båter er pr. i dag, Bavaria 36-3 fra 2004, synes prisen virker noe stiv med tanke på utstyr, men dette vet jeg ikke nok om...

 

Var å kikket på denne i går Bavaria 41H 1996, men den var litt for sliten og velbrukt... ville bare se hvor stor en 41 foter er... og den er stor etter min mening, på grensen til å være for stor.....

 

Har også en båt i Tyskland i kikkerten, det en 40-3 2001 modell i privat eie med 50 timer på motoren og lagret inne om vinteren, som også har av den voksne utgaven motor... 50 hester... skal være i strøken stand.... prisen er satt til 95000 euro, som sikkert er mulig å få litt ned.... slik at en ender opp på tett under 900' høvdinger "all incl". seilt hjem til kongeriket...

 

Alle disse båter har rullestorseil..... ser jo enkelt og greit ut for en "grønnskolling" som meg med tanke på seilbåter...

 

Positive og spesielt negative kommentarer mottas med stor takk.... til både disse båter og andre.... vi har satt som ønske(les krav) at det skal være 3 faste lugarer i skuta skal "husfreden" bevares... siden vil vil være 2 voksne og 3 barn i alderen fra 4-10-12 år...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Blir det nye så blir det 39'en, men det koster rundt regnet 1,1 brukbart utrustet med masten pekende mot vår herre og vann under kjølen... 37'e, kommer seg vel på 150 lapper mindre...

 

Levering er i slutten av September i følge Lunde båt..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

39'en, men det koster rundt regnet 1,1 brukbart utrustet med masten pekende mot vår herre og vann under kjølen...

 

Er vel ikke godt å si hva som er opp og ned på de der, tatt i betraktning at Bavaria Yachbau mener det er helt normalt at kjølen kan ramle av.. :rolleyes:

 

Forøvrig synes jeg den gamle serien; som vel heter Holiday osv. er veldig fin. Kvalitetsmessig tror jeg neppe den ligger noe tilbake for dagens modeller.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Forøvrig synes jeg den gamle serien; som vel heter Holiday osv. er veldig fin. Kvalitetsmessig tror jeg neppe den ligger noe tilbake for dagens modeller.

 

Suzuki

Den beste skal visst være en som heter "Ocean". En bekjent har en slik, står ikke tilbake for HR etc. når det gjelder kalitet på innredning, dekksløsninger etc. Meget solid bygget er den også, men neppe noen racer. Jeg husker ikke hvor stor den er, men trolig rundt 38 fot. Ifølge min bekjente sluttet man å lage denne da den ble for dyr i produksjon. Prisen kom opp på HR-nivå, og de fant det ikke regningsvarende å konkurrere i det markedsegmentet.

Link to post
Share on other sites

nåja; Bavaria 38, 40 & 42 OCEAN var neppe hverken pris eller kvalitetsmessig i nærheten av HR eller andre Oroustbygde båter. Men båtene var velbygde, og med centercockpit representerte de en litt anerledes Bavaria. Dessuten fikk de GIGANTISKE akterlugarer, skikkelig flotte.

Vurderte ( mest på morro ? ) en sånn 38 foter som bobåt for noen år tilbake. Heldigvis valgte jeg leilighet istedet...

 

Bilde

 

Her finner du f.eks en 42 foter til omlag 1,6

Her finner du en 42`til, for omlag samma prisen

 

Største ankepunktet er senga i akterlugaren. Å ligge i denne i sjøgang, uten å slå seg helseløs, er neppe mulig. På den annen side, å modifisere den med litt seilduk er sikkert enkelt. Dessuten seiler vel de fleste sånne fra havn til havn på dagstur allikevel, ispedd et og annet skagenkryss

Bilde

 

 

En 40 eller 42 OCEAN hadde absolutt vært noe å trakte etter. Om jeg hadde hatt kapasitet til å eie en så stor båt da.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Vurderte også 38 Ocean for en del år siden. Seiler greit med et LYS-tall på rundt 1.20. Ulempen er liten cockpit og at man blir sittende vel høyt. Endte opp med tradisjonell cockpit og bedre vannkontakt.

For trådstarter er den vel uaktuell med sine to cabiner.

 

Seiler ofte min 39 foter alene på kveldsturer med bistand fra autopiloten, og en lite arbeidskrevende selvslående fokk, samt single line-sytem for reving av storseil.

Men ville neppe lagt ut på lengre turer uten mannskap. Tillegging i trange og ukjente havner blir fort en risikosport om det blåser litt.

Link to post
Share on other sites

Egentlig tror jeg det lureste hadde vært å beholde motorbåten et år eller to til, og byttet ut slepejollen med en Mirror eller den nye A-jollen eller noe lignende etter at man eventuellt har tatt et seilkurs i nærmeste seilforening. Fordelen er at her er det ikke så store krefter i sving når man skal lære seg å seile slik at man trygt kan prøve seg litt mer frem. Man holder skjøtene i hånden, joller gir kontant respons på ror og trim, slik at man ser en påviselig sammenheng mellom det man gjør og resultatet av dette.

 

Når det sagt, så er det jo mange som lærer seg å seile i store båter også. Tror det lønner seg å få litt seilerfaring og finne ut hva slags type seiler man er før man bestemmer seg for båt.

 

Etter min mening bør en turseiler være enkel å seile for en til to personer, da dette er mannskapet slike båter vanligvis har. Da er det viktig at man har en god og ergonomisk cockpit, og at rormann har tilgang til både storseilsjøte og genouasjøte samtidig som han er i nærheten av roret. Dermed ville jeg unngått løsinger med storseilsjøtet på hyttetaket og fast bord i cockpit. Sikkert fint i havn, men slitsomt å seile med med lite mannskap.

 

Rullestorseil kan nok se praktisk og enkelt ut på papiret, men har hørt fra flere hold at dette har lett for å kile seg, særlig når det haster med å få rullet seilet inn :wink: . I tillegg har et rullestorseil gjerne en mindre optimal "planform" som gir kraftigere tippvirvler og dermed mer krenging pluss at det gir tyngdepunktet lenger opp. Et fullspilet storseil med lazyjacks/lazybag er vel så praktisk og enkelt å hanskes med og gir mindre krening og mer fart. Hvis du ønsker enklere seiling, ville jeg sett etter en båt med selvslående fokk. Når du skal slå behøver du ikke gjøre annet en å svinge båtet gjennom vindøyet uten at noen behøver å slite med å vinsje inn en diger genoua. Tror du bør kikke litt på Hansebåtene.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

[...] Et fullspilet storseil med lazyjacks/lazybag er vel så praktisk og enkelt å hanskes med og gir mindre krening og mer fart. Hvis du ønsker enklere seiling, ville jeg sett etter en båt med selvslående fokk. Når du skal slå behøver du ikke gjøre annet en å svinge båtet gjennom vindøyet uten at noen behøver å slite med å vinsje inn en diger genoua. Tror du bør kikke litt på Hansebåtene.

Støtter synspunktene på rullestor og fordelen med fullspilet storseil med lazyjacks og -bag, men husk at på båter på rundt 40 fot bør du ikke være kortvokst om du ønsker å stå på dekk og rekke opp til flyndra. Selv med lazyjacks må du som regel hjelpe litt til med å legge seilet i de rette folder.

 

Selvslåer er veldig greit i skjærgården (og gjør det langt enklere å glede alle ved å seile i trange sund :lol: ), men det er ikke så veldig mye tyngre å krysse med en vanlig fokk (gjerne 105% eller litt mer hvis salingshornene er trukket bakover - og du verden så mye bedre det er enn en selvslåer på lens. Er du turseiler og vil ha genua er du kanskje like fornøyd med en 120% genua enn å bakse med en 140%.

Link to post
Share on other sites

En selvslående fokk er i utgangspunktet lite egnet for rom slør og lens. Om eg ikke bruker gennakeren, benytter jeg et barberhal via er blokk festet i fotlisten til en hurtigsjakkel som slås i skjøtet mellom fokkal og vognen på den selvslående skinna. Dermed presses skjøtepunktet lengst mulig ut. Da blir vinkelen optimal og fokka står greit. Uten denne har fokka en lei tendems til å danse fram og tilbake på skinna ved platt lens. Ellers kan man jo kryssløre framfor å lense.

 

For en aleneseiler er selvslående fokk et flott alternativ. Også fordi den gjerne gir ror-, og i dette tilfellet altmuligmannen, bedre sikt fremover.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...