Jump to content

Bavaria 42-4 2001 modell


Sydvesten

Recommended Posts

Ikke vær redd for å velge rullestor, det fungerer veldig bra. men som alt annet kan det også

sette seg fast.

 

Mange ønsker å gjøre seiling til noe vanskelig, men det er det ikke. Ett seilkurs, eller rett og slett

trene i svak vind holder.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Takker for gode innspill.... Vi har snakket mye om dette jeg og fruen, men har liksom satt en grense på 39 fot oppad.... i allefall i teorien.... Om man trenger en slik stor båt eller ei... tja er ikke så godt å si det... Vi er tiltider 5 barn og alle er med, det stiller litt krav til storleik.... men nå er det vel heller tvilsomt at alle fem er med samtidig..... og blir de det så skal vel kjærester også være med....

 

Men i grove trekk så vil vi stort sett være 2 voksne med 3 barn i alder 4 til 12 år, så de blir nok med en stund fremover.... Så det kravet vi har er i grunnen 3 lugarer.... og litt sueplass til diverse krims krams som ungene skal ha med.... og vi øsnker ikke å basere oss på å sove i salongen, så nok faste køyer er et krav...

Vil bare tipse om en sak - jeg er jo HR fan av de sjeldne. En HR 35/38 har i prinsippet 3 kabiner da salongen har veldig gode køyer.Man løfter opp ryggstøtten og fester den i ei snor i taket. Hur enkelt som helst å re opp - laken puter og dyner er rullet sammen bak ryggstøtten.

 

Også er jeg tilhenger av sentercockpit på store båter. Jeg ligger nå ved siden av 3 stk Bavaria 39 (ingen av eierne har særlig båterfaring), og den påpne cockpiten er stor og ser ikke like trygg ut som en sentercockpit for meg.

 

Men ny Hr 39 ser ut som et bra kjløp - men vær obs på at det er en stor båt!. Havneavgiften blir dobbelt . et eksempel - på Gullholmenbetalte vi 170 sek. Hadde vi vært over 12 meter lange hadde det kostet 340 kroner :eek: for en natt :eek::eek:

 

Nå er det et kvarter av fjorten dager siden jeg seilte Bavaria og Benetauer, men jeg fant Bavariaen å ha mer nybegynnervennlige seil og sjøegenskaper enn de franske damene. Fransosene er flatere akterut, hvilket gjør at de broacher lettere om de ikke har dypt nok ror, og at de skrur mye i medsjø når du går for motor.

Link to post
Share on other sites

:wink:

Bitteliten

 

Vi Bav eiere er nøkterne :crazy: . Betaler lie for båten, men betaler havneavgiften med glede.

 

PS Har ligget 2 dager i uthavn ved koster, grunnet minigolfen like ved.

Så vi som synes 340 kroner i campingavgift er greit er ikke nøkterne da eller?

 

Minigolf på Koster - hvor?

 

Det er kjempefin Minigolf i Tanumstrand også - skal nok fikse plass om du kommer i morgen.

Link to post
Share on other sites

Minigolf på Koster - hvor?.

Minns iallefall to.En på veien fra Eknäs til butikken midt på øya, rett før skolen /grendehuset, og en på Kosters Stugby,rett opp fra Stranda på Kilesand, eller langs veien fra butikken mot Kyrkosund.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Ikke vær redd for å velge rullestor, det fungerer veldig bra. men som alt annet kan det også

sette seg fast.

For min del er det ikke snakk om å være redd, men stort sett en kommentar om at et vanlig storseil har bedre egenskaper enn rullestor (på masterull). Lazyjacks/-bag gjør pakking enkelt, og sleider med kulelager eller elektrisk fallvinsj gjør det lettere å få seilet opp. :yesnod:

 

Men ny Hr 39 ser ut som et bra kjløp [...]

HR sluttet da å lage 39'en for noen år siden. HR37 er en fin størrelse, men andre mennesker enn meg får kjøpe båter med sentercockpit. :wink:
Link to post
Share on other sites

For min del er det ikke snakk om å være redd, men stort sett en kommentar om at et vanlig storseil har bedre egenskaper enn rullestor (på masterull). Lazyjacks/-bag gjør pakking enkelt, og sleider med kulelager eller elektrisk fallvinsj gjør det lettere å få seilet opp. :yesnod:

Jeg satt og hørte på en "må ha assitanse" melding på VHf'en i dag. Motorseiler med motorhavari trengte assistanse i urent farvann. Da jeg så båten bli slept til havn så jeg at de ikke hadde noen rulleseil. Dvs at båten må opp i vinden for å få heist seilene, hvilket i praskis omtrent er umulig uten motorkraft. Et rulleseil hadde løst dette problemet og spart redningsskøyta for en tur ut og mannskapet for en adrenalinkrevende hendelse

 

Dessuten tror jeg at nye rulleseil er betydelig bedre enn tidligere versjoner.

 

Og det stemmer at 39 har gått ut av produksjon. 40'en er en fin arvtager synes jeg. Vi kikket på nye 54 nr 1 som nå tøffer rundt i Bohuslän for tiden på testtur før verdenslansering på Øppet Varv i august. Hadde nok klart å leve med den også ja. :lol:

Link to post
Share on other sites

En seilte en av deltagerne seilte en Bavaria 46 Cruiser i Hovdan/Skagen, faktisk 1 av de første båtene "over all" ned til bøyen, tapte kun på kryssen opp. Han seiler med rulle stor.

 

Jeg har rullestor med "high-tech" seilene til Elvstrøm, de har en større bue i toppen, samt er full-

spilende. Men valget er fritt

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det er da slett ikke umulig å få opp seil uten å gå opp i vinden. :confused:

Heiser en forseilet først, går det stort sett greit. Det holder jo stort sett i massevis, så når man har fått litt fart kan man slakke godt ut på skjøtet på storseilet og heise det og, om nødvendig.

 

Er det virkelig så fryktelig enkelt å få ut et rullestorseil uten å gå opp i vinden da?

 

Etter min mening er rulleseil kun en dyr, men likefullt praktisk måte å lagre seil på, til en pris av at man gir avkall på noe av båtens seilegenskaper.

Link to post
Share on other sites

Etter min mening er rulleseil kun en dyr, men likefullt praktisk måte å lagre seil på, til en pris av at man gir avkall på noe av båtens seilegenskaper.

Jeg ser du skriver din mening, men ellers vil jeg si att dette gjelder ofte eldre rulleseil- varianter.

Utviklingen går videre, og det har kommet mange gode seil tilpasset rullestor.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Da jeg så båten bli slept til havn så jeg at de ikke hadde noen rulleseil. Dvs at båten må opp i vinden for å få heist seilene, hvilket i praskis omtrent er umulig uten motorkraft.

:confused::confused::confused:

Jeg har skrevet det før, og skriver det igjen: En seilbåt uten motor har ikke nødvendigvis havarert. :wink:

 

Å starte med forseilet kan være en mulighet, men ikke alltid. Det er likevel flere løsninger som får baugen opp mot viden. Et drivanker eller rett og slett et langt tau er gjerne nok.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Mange som uttaler seg om rullestorseil her... Litt usikker på hvor mange av kritikerne som faktisk har egen erfaring.....

 

Jeg har hatt rullemast siden 2003, og har ikke hatt problemer i det hele tatt. Hverken med det opprinnelig uspilede seilet eller det fullspilede jeg har nå! Og jeg har rullet både inn og ut i mye vind - ofte!! Både i vindøyet og med trykk i seilet. Aldri brukt winch! Og jeg seiler regatta - vant klassen på Færdern i år - MED rullestorseil.

 

Jeg er dog enig i at det er lettere å få fin fasong på et vanlig spilet storseil - spesielt i mye vind. Jeg savner cunningham. Men det er imponerende hvor bra rullestorseilet står! Kom gjerne ombord en dag om noen er i tvil!!

 

SE

Link to post
Share on other sites

Da jeg så båten bli slept til havn så jeg at de ikke hadde noen rulleseil. Dvs at båten må opp i vinden for å få heist seilene, hvilket i praskis omtrent er umulig uten motorkraft.

Selvfølgelig er det ikke umulig.

Det bare tar litt lenger tid. Riktignok er det vrient hvis man er alene i båten, men det går.

Hvordan tror du man seiler f.eks. Princess?

Link to post
Share on other sites

Mange som uttaler seg om rullestorseil her... Litt usikker på hvor mange av kritikerne som faktisk har egen erfaring.....

Min erfaring fra Hovdan Skagen i år (der vi forøvrig vant LYS 1.19-1.23 med rullestor), var at det var trøblete å få inn storseilet i den sterke vinden etter målgang. Da var vi 6 mann ombord. Det som slo meg var hvordan dette ville vært med en familiebesetning om bord? Og hva hvis noe kiler seg fast i sterk vind?

 

På min egen båt har jeg valgt fullspilet ut i fra hensyn til seilegenskaper, men også for å unngå enda en mekanisme som kan gå i stykker.

Link to post
Share on other sites

Hadde i 22 sek i Skagen, ødelagt block, dårlig spleis på innhaler. Skrutrekker ned i block, vippet

opp låsen og winchet inn rullestor. Ingen problem. Men det må holdes igjen, slik att seilet blir rullet

inn pent.

 

Innhaleren er spleiset på nytt og deler skiftet på blocken.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig er det ikke umulig.

Det bare tar litt lenger tid. Riktignok er det vrient hvis man er alene i båten, men det går.

Javisst er det mulig, jeg skriver også at det i praksis nesten er umulig. Det avhenger av hva man har av tid, i hvilken grad man har gjort klar seilene på forhånd og ikke minst stressnivået.

 

Men det er ikke det som er poenget. Poenget mitt er at det er mange, mange ganger enklere å ha en rullegenoa som man på 1-2 -3 slipper ut og så har man båten under kontroll. Har selv praktisert det når vi med seilbåt har gått over urene strekk. Setter da gjerne litt av genoaen før vi går over - for å ha støtte fra seilet og for å ha seilet klart i beredskap.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå kikket litt på dette med rullestorseil kontra vanlige seil... prismessig er det vel ikke så stor forskjell... om jeg har skjønt dette rett.., skillnaden her er på ca. 7500kroner

 

For en Bavaria 39 så er tillegget for rullemast og seil 15800 blanke norske kroner

Ved vanlig seil så trenger man vel en slik lazy Jack sak til 8200 kroner, som man slipper ved rullemast..

 

Nå er jo jeg tilhenger av det enkle, mindre duppdingser som er bevegelige gir mindre muligheter for feil slik som jeg ser det... så jeg er slett ikke sikker her.. Når det gjelder hva man taper/vinner med "rullings" eller vanlig er jeg ikke så opptatt av siden turen er slutt når jeg kommer til land..

 

Jeg er mest bekymret for at jeg ikke finner noe som passer for meg på bruktmarkedet nå, abstinensene melder seg....og jeg er har angrepet.... Noen båter det jo på markedet, men synes de priser gamle båter høyt..... Det er ikke lett....

 

Det er så ille at jeg har vært i kontakt med Lundebåt og fått priser på nye båter... 37 og 39 føtters båter... men levering er ikke før i oktober.. så da kan jeg vel like gjerne vente til utpå nyåret med levering, påsken og få meg messen i Sandvika og Southampton før eventuell kontrakt på ny båt undertegnes..

 

Skal vel ikke se bort fra at noe spennende brukt også dukker opp før denne tiden, når ferien for den allumede båtfamilen er unnagjort og familieidyllen er brutt og båten havner for salg.... Da kan jeg slå til... håper jeg da..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei Sydvesten

 

Jeg har fullspilede seil, dvs Elvstrøm "High-Tech". Vil anbefale det sterkt fremfor standard seil.

Det koster "litt", men du vil få stor glede av det etter hvert. Spør gjerne andre med rullestor,

om deres erfaringer. Men vil tro også for 2. håndsmarkedet att det blir etterspørt. Har ikke problemer med rullen, nøye med innrulling. Selvfølgelig har jeg hørt att enkelte har hatt prob.

Men i forhold til anntall er det lite.

 

Men jeg kan hjelpe deg med båt, har en Yamarin 5910, meget flott båt til salgs. Kan medfølge ett

3 mannstelt jeg har hjemme. Perfekt for en familie for en familie for 5. :lol:

 

Spennende og følge. Ser att det ligger en 2004 42 Cruiser til salgs på vestlandet 2004 mod. Litt

annderledes på enkelte detaljer enn vår, men flott båt.

 

HUSK: Hvis du ser på 39, har den samme plass innvendig, men cockpiten er vesentlig mindre. I

tillegg må du også betale for winsc forut samt en noe annet utstyr også.

 

Vil si att vi er meget godt fornøyd med vår 42.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Yamarin 5910??? :discuss:

Tror ikke den faller helt i smak, men vrurderer å ta en tur til Lunde vest i morgen eller onsdag og kikke litt på 37,39 og sikkert litt på denne også

Bavaria 42

 

som sikkert den du referer til

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Poenget mitt er at det er mange, mange ganger enklere å ha en rullegenoa som man på 1-2 -3 slipper ut og så har man båten under kontroll.

Rullegenoua ja :yesnod: , det er da ingen som har sagt noe stygt om rullegenoua :wink: .

 

Å ha forseilet på rull har mange fordeler og nesten ingen ullemper:

  • Det gjør seilhånderingen ti ganger enklere.
  • Du klarer deg med kun ett og ikke to eller tre forseil, så du slipper billigere unna, i hvert fall til kystnær turseiling.
  • All leamikk ligger åpent og tilgjengelig.
  • Så lenge seilet er rullet helt ut, så å si ingen forringelse av seilegenskapene.
  • Men noe forringelse når seilet er revet, men dette mener jeg mer enn oppveies av de andre fordelene.
Det var rullestorseil enkelte var så kritiske til her. Personlig tror jeg rett og slett ikke et rullestorseil er så mye enklere å håndtere enn et fullspilet et med lazy-dingser :rolleyes: . Dermed har et rullestorseil endel ulemper og ikke så mange fordeler sammenlignet med alternativene:
  • Dyrere.
  • Mer komplisert mekanikk som ligger skjult i masten.
  • Dårligere ytelser.
  • I beste fall kun marginalt enklere å håndtere. Med andre ord lite fordeler til å oppveie ulempene.
Likevel observerer jeg at mange har rullestor og er fornøyd med det, og de har vel da andre prioriteringer enn jeg, og det har jeg ikke tenkt å legge meg borti.

 

Christian 8-)

Redigert av Xtian (see edit history)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

En seilte en av deltagerne seilte en Bavaria 46 Cruiser i Hovdan/Skagen, faktisk 1 av de første båtene "over all" ned til bøyen, [...]

Gitt nok vind og tilstrekkelige mengder dacron og evt. nylon, kevlar og andre ting, går alle båter fort på lens og slør. Her er det først og fremst effektiv vannlinjelengde som bestemmer. Tipper denne båten neppe var blant de minste som deltok.

 

[...]tapte kun på kryssen opp. Han seiler med rulle stor.

Og dette illustrerer jo veldig bra hva du taper i egenskaper med et rullestorseil, et i utgangspunktet raskt skrog får dårligere fart og høyde på kryssen. Det er først og fremst på kryss bra seilegenskaper skiller seg fra ikke fullt så bra og blir tydelige.

 

Christian 8-)

Redigert av Xtian (see edit history)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...