Jump to content

Bavaria 42-4 2001 modell


Sydvesten

Recommended Posts

Autopiloten er etter min mening det absolutt viktigste instrumentet ombord, [...]

Nåvel, for seilbåt tror jeg at jeg prioriterer kompass først, deretter en god vindfløy. :yesnod: Autopiloten kom ikke før etter VHF, men jeg er nokså fornøyd med en AC10 og AP25 konsoll. Bare nokså fornøyd, for uten GPS ser det ut til at den feilberegner sann vind. Mest fornøyd er jeg når det er vått og kaldt, og jeg kan sitte under sprayhooden med en kopp kaffe.
Link to post
Share on other sites

Det med trådløs fjernkontroll har jeg lurt på også, men ble frarådet det av Windy. Dette fordi at når man kjører fort vil man gjerne raskt ha kontroll over båten om noe skulle skje, dvs at man bør ikke fristes til å ikke være på førerplassen. Jeg kjøpte det argumentet

 

En bekjent med seilbåt har trådløs fjernkontroll til sin Autohelm og er strålende fornøyd med den. Jeg har ennå ikke forstått poenget på en 30 fots seilbåt - men det er jo mitt problem. Mulig det er for å kunne sitte beskyttet under sprayhooden i dårlig vær

Link to post
Share on other sites

Trådløs fjernkontroll i 40 knop er nok ikke det beste. Men i mine 6 knop er det topp! Kan sitte på baugen og ikke høre motoren, sitte skjermet under sprayhooden eller justere kursen nede ved kartbordet der pcen står med elektroniske kart. Utrolig fornøyd med min.

Link to post
Share on other sites

Seier du alene er fjernkontrollen viktig, hvis prob med seil du må på dekk, heng den rundt halsen og jobb ivei.

Beste med en slik en er at en god kurscomputer kan settes opp til å gjøre en fornuftig manøver om den mister kontakten med fjernkontrollen. Jeg er veldig fristet av Simrads som også fungerer som VHF-håndsett, men jeg forsøker å vente til neste år. :smiley:
Link to post
Share on other sites

Nåvel, for seilbåt tror jeg at jeg prioriterer kompass først, deretter en god vindfløy. :yesnod: Autopiloten kom ikke før etter VHF

 

Vel; jeg trenger hverken VHF eller kompass om jeg skal cruise en tur fra havna til Aker Brygge eller Hovedøya, men autopiloten er igang før jeg er utenfor havnepiren. Så får jeg surret sammen tauverket, hentet inn fendere mv..

 

Mest fornøyd er jeg når det er vått og kaldt, og jeg kan sitte under sprayhooden med en kopp kaffe.

Absolutt. Har gått fra Drøbak til Oslo på det viset, i noe som måtte være alle regnværs mor.

Kjempedeilig med autopilot da ja... :smiley:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Lettmatrosen min heter Stor Tosk.

Eller ST 2000.

Vil ikke jobbe i regnvær.

Vil ikke jobbe mer enn en måned i året.

Og forlanger betalt vinteropphold på bondelandet i Østfold hver vinter.

 

Hmm - han var ikke flygeleder i sitt forrige liv ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

enig med Bitteliten. Simen (Styrmannen min,Simrad AP 20) er helt absolutt uunnværlig. Gjør det han skal, klager ikke, blir ikke sliten, sulten eller sjøsyk. Må ikke på do,drikker ikke kaffe og trenger ikke mer eller mindre klær.

 

Autopiloten er etter min mening det absolutt viktigste instrumentet ombord, og bør dimensjoneres og prioriteres deretter. Ville satt opp denne før varmt vann, plotter, genakker,vindinstrumenter, stekeovn, aggregat og annet " kjekt å ha".

Jeg må bare støtte opp under dette utsagnet.

Autopilot er det viktigste instrumentet ombord, særlig om man seiler alene..

Jeg seilet på mandag fra Lyngør til Stavern, helt uten hjelp av autopilot.. Det var en HARD tur på over 10 timer, matpakken ble spist opp i løpet av de første 2 timene, drikkevannet ble fort borte (2,5 liter), og det var ikke spesiellt artig å gå på do i det drittværet med 4-5 meter høye bølger aktenfor tvers!

 

Dagene før gikk jeg ganske mange timer totalt sett for autopilot, og den er enkelt og greit uunnværlig!

I går gikk jeg resten av strekningen fra Stavern til Oslo, hadde da med en ekstra person, slik at man skulle slippe unna de verste problemene..

Alt man trenger er jo hjelp 5 minutter innimellom for å tilfredsstille kroppens behov, den muligheten har man ikke uten AP.

Link to post
Share on other sites

Tråder er til for å spores av... :yesnod:

[...] Mest fornøyd er jeg når det er vått og kaldt, og jeg kan sitte under sprayhooden med en kopp kaffe.

Helt til det kommer en stakkar på kryss for styrbords halser på kryssende kurs som ikke har sett (etter) deg fordi han tross alt seiler for styrbords halser, og som du heller ikke har sett, fordi du sitter under sprayhooden med en god kopp kaffe :nono: . Skvatt litt utenfor Håøya i Oslofjorden i sommer; da vi skulle slå lå det jammen en "førerløs" Omega 30 der for motor med skipperen godt under sprayhooden ca. 2 båtlengder unna. Velvel, slapp unna med en vekker, og passer på å holde utkikk til le heretter, også på kryss for styrbords halser.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Tråder er til for å spores av... :yesnod:

 

Helt til det kommer en stakkar på kryss for styrbords halser på kryssende kurs som ikke har sett (etter) deg fordi han tross alt seiler for styrbords halser, og som du heller ikke har sett, fordi du sitter under sprayhooden med en god kopp kaffe :nono: . Skvatt litt utenfor Håøya i Oslofjorden i sommer; da vi skulle slå lå det jammen en "førerløs" Omega 30 der for motor med skipperen godt under sprayhooden ca. 2 båtlengder unna. Velvel, slapp unna med en vekker, og passer på å holde utkikk til le heretter, også på kryss for styrbords halser.

Alle har plikt til å holde utkikk alle veier på sjøen slik jeg leser gjeldende regelverk.

 

Selv sitter jeg ofte godt avslappet mens jeg seiler, gjerne nede i salongen en del også, lager meg mat, bruker radio, osv..

 

Men, jeg er veldig forsiktig med dette innaskjærs, prøver å holde meg til å gjøre det utaskjærs, og aldri mer enn et kvarters tid om gangen.. (Langt utpå tar det minst et kvarter fra man kan se båten til man er i nærheten av hverandre i hastigheten til oss seilere.)

 

Under turen til Kristiansand for snart to uker siden ble det også til at jeg duppet av noen minutter innimellom, spiste middag nede i salongen, osv.. Veldig deilig med AP! Men husk å holde utkikk med jevne mellomrom!

Link to post
Share on other sites

Vel; jeg trenger hverken VHF eller kompass om jeg skal cruise en tur fra havna til Aker Brygge eller Hovedøya, men autopiloten er igang før jeg er utenfor havnepiren.

Nå skal det være rimelig dårlig vær om det ikke holder å surre roret i det farvannet, men jeg er mest imponert dersom autopiloten din klarer seg uten kompass. :eek:

 

Dog, jeg skal inrømme at jeg ikke likte meg da autopiloten slo seg vrang litt lenger ut i fjorden og jeg måtte fram på dekk en tur. Autopiloten er ikke bare soloseilerens beste venn, den er så godt som en nødvendighetsartikkel hvis du skal lengre enn korte godværsturer.

 

Helt til det kommer en stakkar på kryss for styrbords halser på kryssende kurs som ikke har sett (etter) deg fordi han tross alt seiler for styrbords halser, og som du heller ikke har sett, fordi du sitter under sprayhooden med en god kopp kaffe :nono: .

Hva har opphold under sprayhooden med å forsømme plikten til å holde ordentlig utkikk? Nå her jeg ikke så stor blindsone med selvslåer, dvs en 90% fokk, men skulle det bli så surt at jeg ikke vil stikke hodet ut med jevne mellomrom så rever jeg forseilet. :diving:
Link to post
Share on other sites

Nå skal det være rimelig dårlig vær om det ikke holder å surre roret i det farvannet, men jeg er mest imponert dersom autopiloten din klarer seg uten kompass.

 

Mja; altså; kompasset er der det, det sitter dog INNI autopiloten og gjør veldig lite vesen av seg...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Alle har plikt til å holde utkikk alle veier på sjøen slik jeg leser gjeldende regelverk.

Jeg vet, jeg vet. Og det skal minst to til for å lage kollisjon osv. :blush: Som oftest ser jeg dem tidlig og kan gjøre noe med det.

 

Men jeg vil likevel oppfordre til måtehold og forsiktighet i indre Oslofjord. Synes jeg ser stadig flere motorbåter både med og uten pinne på taket med snorrett kurs rett mot stakkars lille meg. Og det er litt skummelt når jeg er 26 fot og har 2-3 knop på grunn av lite vind, og han er 40+fot har 10-20-30 knop og ikke ser ut til å ha sett meg. Mulig ikke alt skyldes uvettig bruk av autopilot, det kan jo være at den av Redningsselskapet så mye omtalte kartplotter tar endel av oppmerksomheten.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...