Jump to content

Startproblemer AQ151


Styrbert

Recommended Posts

Hei! Hadde lyst til å prøve et innlegg i forumet. (mitt første eget)

Dette har blitt ei skikkelig nøtt for meg. Jeg skal suge til meg komentarene som evt kommer.

Kanskje det hjelper meg med å se problemet fra en ny vinkel. For å gjøre det lettere for eventuelle svar så lister jeg opp endel ting.

 

Har byttet i år: Nye stifter, Coil, pluggledninger, plugger, bensin pumpe, pakninger til forgasser.

Har byttet ifjor: Fordeler lokk, kondensator.

 

Har sjekket: Gnist/plugg, Gnist/coil, tenning med stroboscope, Rotor riktig når sylinder 1 og 4 er på topp. Ser ut til at bensin komer til forgasser. Trykker inn aks.pump manuelt og ser det pumpes bensin ned i forgasser. Har også prøvd med startgass - men nei... hvis det er noe som "poffer" så skjer det langt unna der det skal. :headbang:

 

Foranledning: Membran i bensin pumpe lekk. Så det kom bensin opp i vakuum slangen. Byttet pumpa men dengang ei :confused: kan det være no dritt fra pumpa ?

 

Tror: Enten er det noe forgasser greier - eller så er det noe elektrisk som jeg har oversett.

Er takknemlig for svar. :smiley:

Link to post
Share on other sites

med mindre pluggene er totalt råe kan det virke som om du har bommet 180° på pluggledningene eller rekkefølgen.

 

tenningsrekkefølgen er 1-3-4-2.

du må lokalisere tenningsslaget for sylinder 1.

tar du av oljepåfyllingslokket på toppen av motoren og tar ut tennpluggen på sylinder 1 kan du lyse net i plugghullet alt stikke en skrutrekker for å finne ut når stemplet er på topp.

 

ser du ned i oljepåfylinngen skal det ikke vrte noen bevegelse i ventilene når stemplet har startet på vei opp til det når neste bunn.

 

på motsatt "topp" - eksos suklusen - veksler ventilene på sylinder 1 - eksos lukker - innsug åpner - da skal tennpluggen ikke gnistre for sylinder 1 - dvs stiften skal åpne men rotoren skal peke mot tennpluggledningen til sylinder 4.

Link to post
Share on other sites

Takker for raskt svar

Jeg har byttet kam reima og strammerulla i våres. Har faktisk kontrollert kamhjul instillinger i.f.h.t merker etc. nok en gang etter at problemet oppstod. Pluggene blir ikke "råe"...

 

Skal sjekke pluggledinger om de er satt på riktig sylinder og at jeg ikke uforvarende har snudd fordeler lokket. Har egentlig skrudd/sjekket så mye nå at jeg snart ikke husker hva. Motor virket alt var ok før dette med bensin pumpa... men den ene skruingen kan jo føre det andre med seg...

 

Skal skjekke mere ut om tipsene dine "Scrutinizer". Føler at det kan være noe i den retningen.

Får sette meg motorlokket og meditere og roe det hele ned og gå systematisk til verks - nok en gang. :nonod:

Link to post
Share on other sites

Nå er problemet løst! :yesnod:

 

Feilen var en forskjøvet splint mellom kamdrevet og akselen. Splinten har sakte vandret innover i et alt for dypt hull. Kamdrevet bare sto og sluret på kamaksel. Slikt blir det dårlig tenning av. Et lykketreff at det skjedde i båthavna og i det jeg skulle starte opp. Tenker på ventil mos. Det var vanskelig å oppdage sånn med første øyekast, men etter veiledning fra forumets Scrutinizer og Wellcraft tok det meg 10 min å fastslå hva feilen var.

 

Justerte kamreim/kamjul til korrekt timing. Justert tenning. Alt OK! nå det bare finjusteringen av forgasserne igjen. Jeg har også tatt ut Solexene i min feilsøken...

 

God sommer! :flag::cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...