Jump to content

Varsellamper


eysteind

Recommended Posts

Har tre varsellamper for motoren: tempratur, olje og strøm. Då eg kjøpte båten var tempraturpæren tatt ut (mystisk...), så den er nå på plass igjen.

Men det rare er at når eg skrur på tenninga, hyler alarmen og det erkun oljevarsellampen og strømlampen som lyser. Når eg då starter motoren slokner lampene, som normalt.

Men det rare er at når eg trøkker inn knappen som tester varsellampene og alarmen, er det kun tempraturlampen som lyser!

 

Eg er nå litt usikker på dersom noko gale vil oppstå, enten med tempraturen, oljetrykket eller strømmen om dette blir varslet på intrumentpanelet.

Har gått over ledningane og har ikkje funnet noen løse, synlige ledninger.

Link to post
Share on other sites

Eystein,

 

Ja det er ikke så enkelt å drive med "fjerndiagnose" på en slik feil  :yesnod:

 

Men den første delen av spørsmålet synes å være greit: Når du slår på tenningen er det kun lampene for lavt oljetrykk og lite lading som lyser  -  ja nettopp, det er jo kunne disse funksjonene som har "feil". Temperaturlampen skal jo lyse hvis motoren blir for varm  -  og det er den neppe med det samme du slår på tenningen.

 

Den andre delen av spørsmålet, den med lampetesten, den er det verre å ha en mening om. Men ofte er en slik lampetest laget med en diode for hver lampe, slik at du legger inn "pluss" til lampen via en diode for å gi den et "falskt" signal slik at lampen tennes. Jeg ville nok ha begynt med å sjekke om to av diodene er røket . . . .

 

Når det gjelder det siste; om du kan regne med å få lys hvis lading eller oljetrykk svikter, så er det sannsynlig slik som du beskriver situasjonen, men helt sikker kan du jo aldri være.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg har akkurat samme opplegg på min gamle Yanmar. Når tenningen slås på så "hyler" alarmen og oljelampe og ladelampe lyser (nettopp fordi det ikke er oljetrykk eller lading så lenge maskinen ikke går). Straks du starter slår disse seg av (dersom lading og oljetrykk er normalt).

Om pære i temp. måleren virker kan du kun finne ut ved å teste (knappen).

Du har altså to tester - med tenning (tester oljetrykk og lading) om med knappen (tester pære i temp.varsleren)

 

Systemet ditt fungerer 100 % slik det er påtenkt.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Har tre varsellamper for motoren: tempratur, olje og strøm. Då eg kjøpte båten var tempraturpæren tatt ut (mystisk...), så den er nå på plass igjen.

Men det rare er at når eg skrur på tenninga, hyler alarmen og det erkun oljevarsellampen og strømlampen som lyser. Når eg då starter motoren slokner lampene, som normalt.

Men det rare er at når eg trøkker inn knappen som tester varsellampene og alarmen, er det kun tempraturlampen som lyser!

 

Eg er nå litt usikker på dersom noko gale vil oppstå, enten med tempraturen, oljetrykket eller strømmen om dette blir varslet på intrumentpanelet.

Har gått over ledningane og har ikkje funnet noen løse, synlige ledninger.

Jeg har et liknende problem med B2 instrumentpanel for Yanmar 3GM30F. Ved påsatt tenning hyler og lyser en av to lamper. Lading lyser, men ikke oljetrykk. Tror ikke jeg har noe temperaturalarm lys. Lampen for olje lyser heller ikke med test knapp. Men den lyser når motor strupes/stoppes. Det er da jeg ikke skjønner ett døyt. Mener at begge lampene lyste ved test for et år siden så noe har skjedd. Kan det være noe med de omtalte diodene?  Og hvordan ser en slik diode ut. Men sålenge den lyser ved stopp synes dette merkelig. Går det an å teste om strøm går igjennom en diode når testknappen holdes nede?

Link to post
Share on other sites

Jeg har et liknende problem med B2 instrumentpanel for Yanmar 3GM30F....

Kan ikke hjelpe deg, men måtte bare gratulere med et mønstereksempel for gjenbruk av emner.  :smiley:

 

Andreas, som av og til begynner å se sine kapasitetsbegrensninger når det gjelder kategorisering.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...