Jump to content

olje i kjølevannet på b20


karlrs

Recommended Posts

Dette hørtes rart ut. Dersom det var så stort hull mellom kjølevannskrets og olje, at det syntes i kjølevannskretsen på en saltvannskjølt båt (som jo spytter vanbnet rett ut i sjøen igjen uten for mye sirkulering), ja da burde det bestemt ha gått noe andre veien også etter mitt hode, altså vann inn i oljekretsen.

 

Har du peilet Olja ? Dersom det er vann i denne blir den grå/hvit (du ser det med en gang).

 

Har selv tatt flere topppakkninger på B20, og hver gang kom det Vann i Olja, untatt en gang, da lakk det kun eksos ut i friluft (lette lenge etter den eksoslekasjen gitt :headbang: ).

 

Men dersom du faktisk skulle ha lekasje i toppen, så får du nymarinisert topp hos iglebekk Motor i KR.Sand for ett par tusen.

 

Lykke til.

 

Erik.

 

PS : Grunnen til mine gjentatte topppaknings brudd, var at boltene var blitt for lange etter at forrige eier hadde fått høvla toppen, slik at de bunna, og selv om momentet da ble rett på bolten, så klemte ikke toppen godt nok. Etter at det var oppdaget og utbedret, fungerte den fint.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

mange muligheter her men kan du definere litt nærmere mht "mye olje" i termostathuset?

kun oljefilm eller oljeperler? sorte, grå? hvite?

 

behøver ikke være noe alvorlig mht toppen - den er vel av støpejern og det tar vel tid før den er rustet opp.

 

B20 motorene var i bil kjent for å bruke mye olje - 1l/1000km var "normalt".

husk at dette var ved "normal" kjøring.

et relativt høyt oljeforbruk kan være "normalt" men vann i oljen i bunnpanna er ikke normalt.

 

siden det er byttet toppakning på den kan det være feks, manglende ettertrekking av topplokksbolter eller at toppen har slått seg.

 

 

ville først verifisert om det virkelig er mye olje i kjølevannet alt om det er vann i oljen.

det siste er ikke bra.

det første kan ha andre mindre alvorlige forklaringer.

Link to post
Share on other sites

kan oppstå et visst trykk i kjølevannet etter at motoren er stoppet slik at hvis det er lekkasje i toppakningen kan vann bli presset i oljen og der er mulighet for vannlekasjer til ikke trykksatte oljeområder som feks der ventilstengene er.

 

hvordan vil du beskrive oljen i kjølevannet?

Link to post
Share on other sites

Finner ikke iglebekk motor på gule sider. Staves det kanskje annerledes?

På Mobilen har jeg lagret det under Ihlebekk Motor, men tror heller det skal være Iglebækk da ja.

 

Uansett, Nr er : 38097830 - Sender over hele landet.

 

Det er vel ikke oljekjøler på Saltvannskjølt B20 ? Er bare saltvann som sirkulerer i motoren, og så via Eksos manifoild som kjøler Eksosen. Eller finnes det kanskje ulike utforminger på dette ?

 

Uansett hva problemet ditt er, tipper jeg Iglebækk har både delene og svaret på hva det kan være.

 

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

hei...

2 liter i timen!? det er nok bare å få av toppen først som sist. Du finne sikkert feilen på pakning/montering eller i værste fall tæringer/sprekker.

 

Oljekjøleren (som sitter mellom filter og blokka).skal det være på en marine utgave av B20, men tviler sterkt på at den er grunnen siden den er av messing og alu.

 

Iglebæk fikk du jo tlf nr til og han kan en masse om disse motorene.

 

Men ta noen søk her inne også, "marna" blant annet har masse kunnskap som har blitt skrevet i diverse tråder.

 

 

Men hvis du kan spørre forrige eier om grunn til paknings skifte i fjor, så kansje vi kan sirkle oss inn til noe mer konkret?

 

Lykke til :yesnod:

 

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Sitter og tygger litt på denne her........ Olje i vannet, men ikke vann i oljen. Hvis det er oljekjøleren, har du garantert vann i oljen, i hvert fall etter noen tid. En av mine motorer var skjev i blokka, jepp tro det eller ei! Symptomene var den grå guggemeia som du da kan spore f.eks. i termostathuset. Poenget er jo at det lett samler seg nettopp her, og derfor ser ut som det er mye olje i kjølevannet.

 

Vil tro ditt problem skyldes utett toppakning, eller en sprekk i toppen. Det hender en sjelden gang at toppen blir skjev, og det hender en enda sjeldnere gang at selve blokke har fått seg en liten vridning. Dette sjekker du med glassmetoden. Ta av toppen, rens den for gammel pakning og annen skit. Smør på et tynt lag med olje og legg en glassrute med litt tykkelse oppå. da ser du med en gang om all olje flyter jevnt utover. Hvis ikke den (oljen) gjør det, har du en skjev topp. Gjør det samme med blokka også, bare for å kontrollere.

 

Sprekker i toppen kan være vanskelig å oppdage. Men sjekk grundig rundt eksosventilene, her hender det at det nesten er rustet igjennom. For øvrig er det helt riktig som det blir sagt. Iglebæk Motor i Kristiansand bygger om biltopper til marine. Noe som i grunnen ikke er så vanskelig å gjøre selv heller. Si fra så skal du få beskrivelsen.

 

mvh

 

M.

Redigert av Marna (see edit history)

Marna

Link to post
Share on other sites

Forskjellene på toppene er ikke all verden.

 

Bil til marine: Hullene til sirkulasjonsvannpumpen må tettes på en eller annen måte. Sveis på to små plater, lim det med epoxy, eller sett på store nok skiver med gjennomgående liten bolt med f.eks. Tec 7 i mellom. Valget er ditt.

 

Det må borres hull i forkant av toppen på oversiden høyre for nytt vanninntak. Du ser tydelig hvor det skal være på termostathuset, og på den gamle marinetoppen.

 

Bakre frostbrikke tas ut. Her ser du rett inn på sirkulasjonsrøret. Bor et hull på 4,5mm i enden på dette. Dette for å sørge for nok kjøling til bakre sylinder. Sett for guds skyld inn frostbrikken igjen ;-)

 

Tett vannuttaket i bakkant av toppen (det som i bil går til varmeapparatet).

Thats it!

 

Alle B-20 etter 1973 skal ha 44 mm innsugsventiler.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Strengt tatt; ja. Så lenge det er en B-20 B motor. Denne har den rette kamakselen (C-kam). Men du må jo av med innsug og manifold, og kamdrevdekselet må også byttes. Clutchen skal av, og demperplate på. Så litt tjafs er det jo, men i teorien kan det konverteres uten å ta av toppen. Men om det er å anbefale....se det er en annen sak :-) Kjekt å kontrollere ventiler, styringer, hetter, kamaksel og stempelringer da. Lite arbeid å ta av toppen når motor først er ute og mye allerede er skrudd av.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...