Jump to content

Sprengskisse CAV / Delphi filtersats


Suzuki

Recommended Posts

etter to timer med træling har jeg nå diesel på dørken, på sitteputene, på kartbordet, på skoene, på motoren, på batteriene, på skjorta og på kjeledressen. Konklusjonen så langt, er at det mangler en pakning i bunnen av filtersettet mitt, og at dette ikke fulgte med fra fabrikken. :rolleyes:

 

Er det noen som har link til en sprengskisse av dette filtersettet ? Gjerne en målsatt sådan, ettersom jeg HATER gummi-O-ringer til tetting, og vil helst bytte de jeg kan til kobberskiver ..

 

Forslag, linker eller tips ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Forslag, linker eller tips ?

Denne her får du hos VP-pusheren for rundt kr 1600.- Det er et skikkelig filter med vannutskiller i motsetning til CAV/Delphi saken... Jeg har nettopp bytta begge CAV-filtrene mine med disse etter å ha CAVet lenge med å få de tette.....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

klar over problemstillingen SveinHa, men CAV settet mitt er flett nytt. Kjenner disse meget godt, fra bla.a engelke traktorer, og det ER mulig å få de tette, om man har alle delene. Det er nok kobberskiva i bunnen jeg mangler, til tappeventilen..

 

Å bytte den, på symaskina mi på 21 hk er litt overkill.

 

Forøvrig finnes det et ombyggingssett til disse for å kunne benytte RACOR innsatser...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

brukte et litet trix som funket bra med mitt men er ikke sikker på at jeg husker helt nøyaktig men sprayet alle gummi/o-ringer med silicon og trykket det sammen "by hand" og justerte samtidig og voilá ganske enkelt å kjenne når ting var riktig på plass - next, bolt inn - dra til med hand først.

 

fritt etter softdisken....

Link to post
Share on other sites

Kan du ikke bruke noe annet på den der j***** krana? Det er vel ikke så nøye. Eller ta en tur til Biltema å kjøp et av disse O-ring-settene. Det er vel det samma bare det blir tett.

 

Som kjeledress: Badebukse og barbeint, da kan du i hvert fall få vekk lukta med en kjapp dusj. Putene er det enkelt å ta hjem før du starter på jobben. Ikke klag.

 

Hulda lukter nå som et dieseldyr etter å ha blitt oversprøytet av stoffet fra en slange som "spratt". Admiralen har flyttet inn på gjesterommet. Dusj står på programmet til uken.

Link to post
Share on other sites

joda Hulda, noe annet kan og skal benyttes. Hadde bare vært artig å sett hvordan driten EGENTLIG skal monteres. O ringer er jeg helt motstander av, kobberpakninger som drypper, drypper, mens O-ringer som drypper, drypper så mye at man kan få problemer. Og da får man det.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

......er at det mangler en pakning i bunnen av filtersettet mitt, og at dette ikke fulgte med fra fabrikken.

 

Du har ikke oversett en tynn, liten (hvit) fiber / nylonskive, da? Mener at det var en slik en der nederst, p.g.a. at tappekranen åpnes / lukkes ofte og fiber / nylon tetter bedre enn o-ring.

 

HER?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

jeg har nok ikke " oversett " noe som helst Walter_S, men jeg stussa noe innmari over at det ikke var med en skive til dette bruket. Det var rett og slett ikke flere deler neddi pakka...

 

Men som du er inne på, det er den som mangler, skulle bare ønske jeg hadde en målesatt skisse over settet, så jeg kunne studere sakene i detalj...

 

Får skaffe meg noen kobberpakninger, og forsøke igjen..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Tror ikke at en kobberpakning er tingen der, Suzuki. Skal du bruke kobber, må det kraftig tilstramming til for å tette. Du snakker om selve avtapningsventilen nederst på vannutskilleren / filter - ikke sant? Og den er vanligvis av nylon-aktig "greie" (skru-plugg med vinge på?).

 

Mener bestemt at det skal være en nylon-skive (eller gummi O-ring) som tetter ved minder press enn det skal til med en kobberskive.......

 

Hadde jeg vært deg, stakk jeg innom en Mekonomen-butikk for å spørre. De gutta der vet hvordan et slikt filtersett ser ut.

 

P.S.: Delphi har overtatt CAV-fabrikken. Skal du lete på nettet kan du bruke søkeordene CAV 296 - Delphi 296 eller Lucas 296 (same shit - different name). :o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

etter to timer med træling har jeg nå diesel på dørken, på sitteputene, på kartbordet, på skoene, på motoren, på batteriene, på skjorta og på kjeledressen. Konklusjonen så langt, er at det mangler en pakning i bunnen av filtersettet mitt, og at dette ikke fulgte med fra fabrikken. :rolleyes:

 

Er det noen som har link til en sprengskisse av dette filtersettet ? Gjerne en målsatt sådan, ettersom jeg HATER gummi-O-ringer til tetting, og vil helst bytte de jeg kan til kobberskiver ..

 

Forslag, linker eller tips ?

 

Suzuki

Velkommen etter :lol:
Link to post
Share on other sites

Hvis det er den typen som er vist av Lasse du har må du for alt i verden bruke fett på avtappingspluggen(gjengene), ellers sliter du med å få den løs etter kortens tid..... Virker helt greit til å begynne med......

Ender ofte med at den knekker hvis den er "tørr".....

Link to post
Share on other sites

Jeg har alltid pleid å smøre tappeskruen med fett, men hvis jeg har prøvd å bruke den etter en stund så satt den fast like forb... Men på denne båten glemte jeg det da jeg skiftet i fjor. Gjett hvor overrasket jeg var da jeg skiftet filtre for en ukes tid siden og tappeskruen faktisk gikk lett! Kanskje den ikke liker grease???

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Tappeskruen på filteret mitt knakk da filteret ble skiftet, den var av samme type som på bildet. Fann heldigvis en rustfri skrue som passet og satte på en o-ring. Det var meningen å få fatt i en original skrue, men det ble ingen lekkasje og det holder tett fremdeles etter flere skift. Dennes skruen er alltid lett å skru ut.

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Vel, etter å ha skiftet 3 slike tappeskruer uten fett, har jeg ikke hatt det problemet etter jeg smurte de nye.

Står i forskjellige båter i jobbsammenheng.

Men de siste utgavene kan jo kanskje ha en annen sammensetning?

Noe bør de jo ha lært etterhvert :wink:

 

Ellers går det kanskje an å sette på en nippel og liten tappekran i hullet....., eller?

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lasse; det jeg er på jakt etter;er fabrikkens målsatte tegning av denne filterdriten. Når det gjelder pakninger, er det pakning D jeg akkurat nå sliter med, den er ikke med i pakka, og jeg skulle like å vite hva slags dimensjoner den _EGENTLIG_ skal ha.

 

Når det gjelder locktite eller gjengetape på nipplene, er det iallafall et sikkert kort til IKKE å få det skikkelig tett. Som du ser er det konus i bunnen, som trekkes mot kunus i filterhuset, mulig locktite duger.

 

Jeg bruker banjonippler og kobberskiver ( sånne hule skruer ) liker disse mye bedre, selv om det blir litt fler deler.

 

Forøvrig er det ikke å få det tett som egentlig er problemet, jeg bare irriterer meg noe helt jævlig over at monteringsanvisning og måletegning ikke følger med i pakka.

 

Amatørmessig kaller jeg det, mine kunder hadde ALDRI godtatt dette...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Du snakker om selve avtapningsventilen nederst på vannutskilleren / filter - ikke sant? Og den er vanligvis av nylon-aktig "greie" (skru-plugg med vinge på?).

Mjanei. Min er av metall. Hadde avtapningspluggen vært av plast, hadde jeg hatt to alternativer.

1. Sende hele dritten i retur ( angrer på at jeg ikke gjorde dette allerede... )

2. Modifisere på et vis. Da trenger jeg tegningene, er det mm eller rørgjenger NPT, kanskje UNF eller noe annet ? :rolleyes:

 

Hadde jeg vært deg, stakk jeg innom en Mekonomen-butikk for å spørre. De gutta der vet hvordan et slikt filtersett ser ut.

Det ville forundre meg stort... :rolleyes:

 

P.S.: Delphi har overtatt CAV-fabrikken. Skal du lete på nettet kan du bruke søkeordene CAV 296 - Delphi 296 eller Lucas 296 (same shit - different name). :o)

 

Nåja, det er vel patenten de har overtatt. Det finnes en bråte utgaver av CAV filteret, men bare en av Delphi filteret. Snodig egentlig.

 

Uansett er dette noe møkk, burde valgt noe annet istedet..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

......Da trenger jeg tegningene, er det mm eller rørgjenger NPT, kanskje UNF eller noe annet ?

Mener at Ingar fortalte om en modifikasjon han foretok på sin egen vannutskiller (CAV/ Delphi). Fjernet avtapningspluggen, satte i en skjøte- og en slangenippel, festet en gjennomsiktig plastslange nederst, med en liten kuleventil i enden. På det viset kunne han sjekke eventuellt vann mye lettere (vannet samler seg i bunnen av slangen) og forenkler selve avtapningen.

 

Eller husker jeg feil........?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

joda Walter_S. Jeg har ikke mindre en 3 ( ! ) CAV filtre, og ingen ( ! ! ) av de har det samme bunnstykket. En har plast avtapningsskrue, en har metall med stor utvendig pakning, og min nye har altså et nedfrest spor til en pakning. Får sette på en gummi-O-ring, så får jeg forske videre inntil videre..

 

Forsøkte meg på dette spm. hos forhandleren ( Norges største båtgadgetbutikk ? ) med svar " Hæ; rørgjenger hva er det ?? "

 

Forøvrig samma sjappa, som klarte å selge meg feil nippler til slangene i lokket hele tre ( ! ) ganger. Til slutt, når jeg tok med filterhuset til butikken, var svaret

" nei, den kan vi ikke hjelpe med..", selv om de åpenbart har solgt driten..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...