Jump to content

Havarert 175 hk Yamaha motor 2000-2001

Thorb

Recommended Posts

Til Hulda: Smøringa kommer med bensinen!!!! Vet du ikke det?

Da blir det ikke smurt om bensinen blir borte! Tenk da!

Båtnissen

Jo, det er jo det vanlige for to-taktere. Lurte bare på om det var noe spesielt her. Jeg har ikke fulgt med på to-taktutviklingen de siste årene, det kommer jo stadig nye ting. Det jeg har skrevet om tidligere i denne tråden er ikke synsing, fordi om du ikke skjønner det. Det er ren fysikk, helt etablerte saker. Ikke noe hokus poks.

Når det gjelder vanlige besinmotorer er jeg nokså oppegående, med ati knock og andre sensorer. Jeg har en Jeep som har prøvde å drive meg til vanvidd før jeg fant ut av sakene.

Og diesler har jeg kjørt til alle årstider i mange år, uten at jeg har vært plaget av kondens, der heller. Dette med kondesproblematikk ser ut til å være mer personbetinget enn fysisk relatert.

Jeg har aldri hørt om brenning av hull i stempler på grunn av kondens i bensinen.

Med null bensintilførsel blir det ingen forbrenning og ingen varmeutvikling. Hvordan kan det da brennes hull i stemplene?

En grunn til å utmagre bensin/luftblandingen er at man ønsker å redusere temperaturnivået i motoren. I en magermotor (lean burn) reduseres både spesifikt brennstofforbruk og utslipp av skadelige komponenter i eksosen. Når man øker luftmengden i forhold til bensinmengden (magrere blanding), blir maksimal forbrenningstemperatur lavere fordi den utviklende varmemengde fordeles på en større luftmengde. Da senkes temperaturnivået inne i forbrenningsrommet og motorens termiske belastning reduseres.

Til å kalle seg Motordoktoren så skriver du mye feil! Magrere blanding gir høyere forbrenningstemperatur!

edit : vel å merke på en 2-takter, som det snakkes om her.

Til Hulda: Smøringa kommer med bensinen!!!! Vet du ikke det?

Da blir det ikke smurt om bensinen blir borte! Tenk da!

Båtnissen :eek:

På min Yamaha 60 blir oljen sprøytet inn i innsugningmanifoldene - dvs etter forgasserne. Så motoren vil få olje selv om forgasser er tett og den ikke får bensin. Nioen motorer tilsetter olja f.eks i bensinpumpa - her vil man miste oljetilførselen dersom bensinntilførselen svikter. Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Magrere blanding gir høyere forbrenningstemperatur!

Kan du utdype denne påstanden litt, gjerne med referanse til der du har hentet informasjonen fra, og eventuelt til hvilke teorier som ligger bak dette.....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

har redigert litt på innlegget over,

Har ikke så mange referanser å komme med akkurat nå, annet enn etpar kaputte stempel - som er røket f.eks pga vannperler i forgasser , eller for mager dysing i forhold til temperatur. (Snøscooter motorer)

Hadde en kamerat med en Merc 115 rekkesekser , med høyst tvilsom bensinpumpe. Han måtte bytte stempel flere ganger , da den ikke klarte å skaffe bensin nok til den øverste sylinderen.

Ellers kjenner jeg ikke til stempelhavarier på påhengere pga for lite bensin.

Blir uansett feil å sammenligne en 2-takter med en 4-takter konstruert for Lean burn.

2-takteren tenner hver gang stemplet er på topp, og får i tillegg overført mindre varme fra stempelet til sylinderveggene pga portene

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

dette er bare utrolig,

har dere ikke peiling anbefaler jeg dere å holde kjeft.

vet ikke engang om jeg gidder svare mer men tar med noen stikkord som jeg håper kan belyse noe:

noen av dere kjørt totakt luftkjølt motorsykkel?

ikke det nei., men det starter med... .. ......

riktig

som en indikator kan jeg nevne at nye Honda Civics motor kjører så "lean" at de har tatt i bruk et F1 trix for å kjøle ned stemplene: olje underspyling via dyser montert i blokka under stemplet - må ikke forvekseles med den lille "bleedingen" som normal skjer på veivstakens topp opp mot stemplet.

og skjønner dere ingen ting så ikke ring - meg i allefall.

avhengig av hvor dustete svar det kommer nå skal jeg se om jeg gidder å belyse dette med praktiske havarier.

apropos: da jeg nevnte til CE konsulenten min at Mercruiseren jo hadde drivstoffilter med vannutskiller lo han seg skakk - hvor mye vann tror du set skal til for å sette det ut av spill? Ha Ha Ha HA

nei, STORT eksternt filter med vannutskiller og avtapning - se det...

som en indikator kan jeg nevne at nye Honda Civics motor kjører så "lean" at de har tatt i bruk et F1 trix for å kjøle ned stemplene: olje underspyling via dyser montert i blokka under stemplet -

Eller man kan kalle det et gammelt diesel triks.

dette er bare utrolig,

Du mener det er bedre å holde kjeft og la andre tru en er en idiot , en å åpne kjeften å bevise det ?? :wink:

Uten å kunne si jeg har den store ekspertise på området, kan da noe .

Feil på bensintilførselen, tette dyser , for mager blanding gir vel som oftest skjæring i mellom sylinder og stempel .

Kan gi skæring på 1 eller flere sylindere, disse har somregel felles forgasser/innsprøynings dyse .

Hull i stemplene ... ville sett på tenninga, feil plugger, for lav oktan på bensin (gammel bensin), feil tenningstidspunkt .

Kan også forekomme hvis toppen ( eller toppen på stemplene har skader) som kan gi "hotspots" som igjen kan gi feiltennig, kan også være sot flak som gir samme effekt .

Dette var bare noen tanker ifra en snekker, og amatør mekaniker .

Arne Kjetil

Sakser litt fra en Clymer Suzuki repp bok:

Detonation

Commonly called "spark knock" or "fuel knock" detonation is the violent explosion of fuel in the combustion chamber prior to the propper time of combustion. Severe damage can result. The use of low octane gasoline is a common cause of detonation. Even when high octane gasoline is used, detonation can still occur if the engine is improperly timed. Other causes are over-advanced ignition timing, lean fuel mixture at or near full throtrle, inadequate engine cooling, cross-firing of spark plugs, spark plug(s) of the wrong heat range, excessive accumulation of deposits on pistion(s) and combustion(s) chamber(s) or the use of a propeller that is too large (over-propping).

Mager banding kan altså være årsaken, sammen med mange andre mulig årsaker. Videre står det at slike feil skjelden blir oppedaget før det er forsent, da motoren bråker så mye at tenningsbank etc. ikke er hørbart.

Sakser litt fra en Clymer Suzuki repp bok:

Alle de påstandene der kjøper jeg uten reservasjon, de har vært kjent i lang tid.

Det jeg lurte på, og undret meg over, er hvordan fysikken funker for å få brent hull i stempler ved hjelp av vann. For å si det på den måten.

Da jeg var guttunge, for en mannsalder siden, brukte vi smidde stempler på trimma motorer. Vi brydde oss ikke om to-takt, kun fire-takt. Slik sett er jeg ikke helt på topp når det gjelder førstnevnte. Underspyling av stempler er heller ikke noe av ny dato, på en fire-takter. Det som i hovedsak er nytt er innsprøytningssystemer, sensorer og datastyring.

Grunnen må vel være, som andre alt har påpekt at med vann i bensinen så kan bl.a. følgende skje:

1. Vannet erststatter litt av bensinen, dermed blir det en magrere blanding.

2. Vannet blokkerer en dyse i forgasseren og gir dermed en magrere blanding.

På en motor med mange sylindre vil det kansje ikke merkes dersom dette bare skjer på en sylinder ? Selv vil jeg vel tro at det vil bli litt host og hark slik at dette burde oppedages, men jeg vet ikke. Og rent intuitivt virker det litt rart at van i bensinen skal gi høyere temperatur, men på den andre side så benyttes vel vanninnsprøytning i enkelt spesielt trimmede motorer for å få økt effekt.

I følger "The Scrutinizer" skulle eg sikkert berre holdt kjeft no, men eg er litt for nyskjerrig til det.

Feil på bensintilførselen, tette dyser , for mager blanding gir vel som oftest skjæring i mellom sylinder og stempel .

Denne delen er eg for så vitt med på/einig i, det er jo enkel fysik at metall som vert varmt utvider seg og dermed kiler stempla seg. Men det eg ikkje heilt forstår (i denne samandhengen) er at kvifor skulle det verte hol i stempla fordi at dei kiler seg?

Edit: Ser at Hulda allereie har stilt eit liknande spørsmål. :blush:

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

my_ads.gif

dette er bare utrolig,

avhengig av hvor dustete svar det kommer nå skal jeg se om jeg gidder å belyse dette med praktiske havarier.

BP er et diskusjonsforum. Her finner man folk som lurer på ting og folk som prøver å besvare spørsmål. Personenes teoretiske- og praktiske bakgrunn varierer trolig innen alle kategorier. Således forefinnes også personer som ikke har peiling. Det er ikke opp til The Scrutinizer å be disse holde kjeft. Slik beskjed bør komme fra dem som leder forumet, det virker som om det fungerer etter hensikten og at moderator har nødvendig styring.

En annen forhold er at fordi om man lurer på "en dum ting", skal man ikke være redd for å fremme spørsmålet på forumet av frykt for å bli besvart på en uhøvelig måte.

Den tredje saken er at man kan se en feil. Man kan se repeterende feil. Man danner seg en ide om hvorfor dette skjer. Det springende punktet er om denne ideen er riktig. Slik sett er det av verdi at man kan bygge opp en kjede der de forskjellige elementene blir vurdert og forstått ut fra det man kjenner til i fysikkens, kjemiens etc. verdner. Uten å kutte hjørner. Det er først da man "synser". Det er da man fra tid til annen blir møtt med usaklige svar. Fra dem som egentlig ikke greier å forklare/belyse egne påstander.

Det og "synse" er vel heller i og for seg ikke så galt. Bare man er klar over at det er synsing.

Hulda hadde moped, kvalifiserer det? Det er den eneste to-takteren jeg har eid, med unntak av et par påhengere under 10 hk.

dette er bare utrolig,

vet ikke engang om jeg gidder svare mer men tar med noen stikkord som jeg håper kan belyse noe:

noen av dere kjørt totakt luftkjølt motorsykkel?

ikke det nei., men det starter med... .. ......

riktig

Jeg har hatt en mistanke ganske lenge om at noe er galt her, og den blir bare sterkere og sterkere etter hvert som jeg lesere innleggene...

Hva er det egentlig som plager deg her... Jeg har lest gjennom denne tråden og kan ikke om jeg legger godsiden til se hvem det er som ikke har peiling her foruten meg selv da.... selv om jeg selvsagt har min mistanker...

Men siden du The Scrutinizer åpenbart sitter med den hele, fulle og ikke minst den sanne kunnskapen her... Kan ikke du være så vennlig å forklare en slik som meg som overhodet ikke har peilig på dette her med kondens i bensinen og hull i stempler... Siden jeg åpnebart tilhører de som abslutt burde holde kjeft etter din mening, så skal jeg gjøre det... men som sagt jeg er ute etter ny kunnskap og aller helst så ønsker jeg noen saklige referanser hvor dette fenomenet blir belyst slik at en idiot som meg kan lære om dette...

Selvsagt så respketerer jeg jo at tiden din er knapp ressurs, og det derfor er det vel heller tvilsomt at du gidder å svare.... Vær også helt trygg på at jeg nok aldri kommer til å ringe deg, selv om jeg ikke skjønner noen ting, så du løper overhodet ingen risko her..

Men som sagt jeg vil gjerne lære om hvordan kondens i bensinen kan lede til hull i stempler på en totaktsmotor....

Sålanget er det kun noen som har hørt om at det har skjedd, men da burde det vel finnes noen god dokumentasjon på kondenes var det som var den egelige årsaken og ikke noe man tror er årsaken...

Jeg tror i kirken, desverre så holder ikke dette utefor dette bygget etter min mening.. men saklig god dukumentasjon kan jo danne utgangspunktet for en god og saklig diskusjon hvor debatantene kan diskutere fritt uten å blir bett om å holde kjeft...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hei igjen, Skal prøve å forklare hva som skjer:Toppen på stemplet er det mindre gods en det det er i kanten som går langs sylindervegg. Godset der tåler mindre varme en kanten rundt.

Viss det oppstår for mye varme der pluss trykk av komp vil det ryke mitt oppå.

De stemplene jeg har sett er fra mopeder og kanten i krateret er rufsete som stein.

Det ser ut som at godset knekt rett av. Støpegodset er sprøtt og går i fillebiter på et område.

Noen med kunskap om støpegods svarer sikker bedre hvorfor.

Tempratursvingninger gjør noe med støpte ting. prøv vann på svartovnen når den er gloheit.

Håper dette er noe å diskutere med spørsmål og svar, uten tull.

Hilsen Båtnisen

Dette besvarte i allefall spørsmålet mitt. Men kvifor vert det brukt stempel av støypejern i det heiletatt viss det er sø svakt kontra smijern? Det kan då umulig vere noko stor prisforskjell, skulle vel ikkje verte tyngre heller akkurat, eller? :confused:

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

my_ads.gif

Dette besvarte i allefall spørsmålet mitt. Men kvifor vert det brukt stempel av støypejern i det heiletatt viss det er sø svakt kontra smijern? Det kan då umulig vere noko stor prisforskjell, skulle vel ikkje verte tyngre heller akkurat, eller?

Nå blir vel de fleste stempler laget i aluminiumslegering tror jeg. Det er om å gjøre å få massen så lav som mulig, dergjennom kan turtallet økes.

Rent generelt blir tilvirkingsprosessen mye rimeligere for støpegods enn for smidd og deretter maskinert gods.

Jeg har bare seks vekttall i materilallære fra HIV, det er bedre andre som har greie på det forklarer hvorfor høla ser ut som de gjør. Jeg er redd for å bli mobba.

uteglemt i forrige innlegg:

at totaktere er mer følsomme for mager min/detonation er ikke merkellig.

på en firetakter løper hele sylindren "kald" og uten hull og varme gasser med lokale svært varme områder rundt eksosporten som på en 2takter.

dette gir 2 takteren dårlig kjøling av stemplet mot sylinderveggene.

i tillegg - for samme turtall og samme relative effekt levert tenner totakteren 2 ganger oftere enn 4takteren og selv om effekten pr tenningsslag ikke er så kraftig som på 4 takteren er det bare halve tiden til å kjøle stempelkronen.

mange produsenter kjørte derfor bevisst fete motorer som tidligere nevnt for å øke marginen mot selvtenning.

når det gjelder mager blanding vs selvdetonasjon tar jeg frem disse 2 eksemplene som burde være forklarende nok:

sakset fra fordracing.com

BURNED PISTON

When a cylinder in an NHRA racer runs lean (too much air in the air-to-fuel mixture) and excessive heat burns or melts the piston.

.

.

sakset fra lycoming sin web side:

Even the use of 100 octane fuel in an engine in good mechanical condition does not eliminate all the possibilities of induced engine damage. Most engines operated at takeoff power or at a power setting in the high cruise range need a relatively rich fuel/air mixture to help cool the engine and reduce possibilities of detonation. Since lean fuel/air mixtures and high power settings promote detonation, it is recommended that Lycoming engines not be leaned at power settings which produce more than 75% of rated engine power unless this operation is approved in the POH. The pilot, by simply leaning the mixture excessively at power settings above the cruise ranges, may be responsible for inducing the detonation and preignition which leads to tuliped valves and burned pistons.

And finally, a small amount of dirt in the fuel system may be responsible for clogging a fuel injector nozzle or nozzles. A partially clogged fuel injection nozzle will reduce fuel flow to that cylinder and will cause a lean fuel/air mixture. A nozzle which is partially clogged in an aircraft that has a pressure operated fuel flow indicator will cause that indicator to display a higher than normal fuel flow. Leaning in an attempt to correct the high indicated fuel flow will result in an even leaner mixture in the affected cylinder. Again it is possible that a burned piston or tuliped valve will be the final result

skal bli interessant å se hva eventuelle avleiringer i dysene på HPDI/direkte injectede totaktere kommer til å forårsake med mindre de har fått "knock control" og ikke allerede har spyttet stemplene ut eksosporten på grunn av mangelfull smøring før tilstrekkelig driftstid er nådd. Redigert av The Scrutinizer (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...