Jump to content

Havarert 175 hk Yamaha motor 2000-2001


Thorb

Recommended Posts

Denne var ny for meg i allefall.. Jeg har ikke hørt at kondens i bensinen kan føre til at det blir brent hull i stempler.... Jeg hadde nok bedt om skriftlig rediggjørelse for denne påstande fra Yamaha Norge..

 

Du sier ikke om det er en totakter eller firetakter, men er det er totakter så er det nok flere mekanismer som kan lede til hull i stempler...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Dersom den ikke får nok bensin på 2 sylindre og man ikke merker dette, så vil forbrenningstemperaturen øke temmelig mye - nok til å svi hull i stempel f.eks.

 

Dersom det var kondens så burde vel verkstedet ha sett at det var vann i flottørhusene...?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Det er fullt mulig at dette kan være kondens. Sylinder i forbrenningsprosessen tåler i ugangspunktet en del vann og kondens, men når man har mye kondens kan man i korte øyeblikk ved stort turtall/mye gasspådrag få nesten 0 bensin, en del vann, og MYE luft. Da brennes hull i stempelene svært fort.

 

Mager blanding (lite bensin/mye luft) er den egentlige årsaken. Selvsagt kan det være andre ting en vann som kan forårsake dette. På motorer med høyt effektutak / trimmingsgrad (som din) går motorene magert i utgangspunktet da dette gir best effekt. Høy kompresjon og høy tenning forsterker effelten. Problemet er at balansegangen mellom optimal mager og FOR mager er hårfin.

 

Jeg skal ikke være bastant i påstanden da jeg ikke har veldig peil på båtmotor, men har selv blodtrimmede rally-motorer hvor riskoen for slik havari er stor. Derfor kjører vi med data-sprut (insprøytning) med aktiv overvåking av blanding. Dersom bladningen blir for mager pga feil i dyser eller vann i bensinen eller andre årsaker, går dette over på safe-mode. Safe-mode 5 dobler tilførsel av bensin og redusere luftmegde. Dette fordi bensin da fungerer som kjøling for stempler og sylindervegger. Det er aldri farlig å kjøre med for fet blanding, annet at det soter noe jævl.. og går dårlig. :flag:

 

MVH

Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post

På motorer med høyt effektutak / trimmingsgrad (som din) går motorene magert i utgangspunktet da dette gir best effekt.

Vil ikke si at en 2-takter på 2.6 liter / 175hk har spesielt høyt effektuttak, men forøvrig enig i det Chaos skriver. På konvensjonelle 2-taktere har bensinen en viktig funksjon når det gjelder kjølig, både av veivhus og sylinder/stempel/topp.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Vi har en 175 hk Yamaha motor 2000-2001 mod som har skjært seg, det er brent hull i 2 stempler med utfall total havari

iflg Yamaha Norge så skyldes det sansynligvis kondens i bensin. Har noen vært borti noe lignende før ?

Jeg har aldri hørt om brenning av hull i stempler på grunn av kondens i bensinen.

Det er fullt mulig at dette kan være kondens. Sylinder i forbrenningsprosessen tåler i ugangspunktet en del vann og kondens, men når man har mye kondens kan man i korte øyeblikk ved stort turtall/mye gasspådrag få nesten 0 bensin, en del vann, og MYE luft. Da brennes hull i stempelene svært fort.

Med null bensintilførsel blir det ingen forbrenning og ingen varmeutvikling. Hvordan kan det da brennes hull i stemplene?

Mager blanding (lite bensin/mye luft) er den egentlige årsaken. Selvsagt kan det være andre ting en vann som kan forårsake dette. På motorer med høyt effektutak / trimmingsgrad (som din) går motorene magert i utgangspunktet da dette gir best effekt. Høy kompresjon og høy tenning forsterker effelten. Problemet er at balansegangen mellom optimal mager og FOR mager er hårfin.

En grunn til å utmagre bensin/luftblandingen er at man ønsker å redusere temperaturnivået i motoren. I en magermotor (lean burn) reduseres både spesifikt brennstofforbruk og utslipp av skadelige komponenter i eksosen. Når man øker luftmengden i forhold til bensinmengden (magrere blanding), blir maksimal forbrenningstemperatur lavere fordi den utviklende varmemengde fordeles på en større luftmengde. Da senkes temperaturnivået inne i forbrenningsrommet og motorens termiske belastning reduseres.

(...) Dersom bladningen blir for mager pga feil i dyser eller vann i bensinen eller andre årsaker, går dette over på safe-mode. Safe-mode 5 dobler tilførsel av bensin og redusere luftmegde. Dette fordi bensin da fungerer som kjøling for stempler og sylindervegger. Det er aldri farlig å kjøre med for fet blanding, annet at det soter noe jævl.. og går dårlig. :flag:

Direkteinnsprøytning av bensin kan ha en viss kjøleeffekt inne i motoren (slik som vannet har), men har ikke denne motoren forgasser?
Link to post

Denne teorien er ny for Hulda. Hvis en mekaniker hevder dette, eller Yamaha hevder dette, så må det være et kjent forhold. Et slikt forhold burde kanskje foranlediget til en instruksjon som angir maksimalt antall ppm vann som tillates i bensinen. For dette vannet kan jo ha kommet fra en bensinstasjon. Det burde forefinnes en del biler med samme problem. Bullshit.

Link to post

Hei, Vann i bensinen er svaret her. Helt riktig at stempel ikke får kjøling i noen sekunder og går i filler.

Stempler er støpt og tåler ikke så stor variasjon i varme. Hadde det vært smidde stempler så.

Få laget vannutskiller som det er til dieselmotorer så overlever 2 takterne bedre.

Vann i bensinen går ann å fikse viss man legger litt i det. Vannutskiller og bensinledning fra den må gå rett opp fra den. Da har vann ikke mulighet til å være med opp. Vann er tyngre en bensin!

Her må man overdrive med stor fallhøyde på bensinledning. Så settes det på et bensinfilter til som er stort og dypt.

Hilsen Båtnissen

 

Bilmotorer får ikke samme problem, kan ikke sammenlignes pga turtall/4takt.

De som ikke har hørt om dette ,har heller ikke noen erfaring som kan løse problemer som dette.

Undrer meg at noen svarer(Bullshit) for det er det ikke. Vann kommer inn i tanken uten at vi får det fra pumpene på bensinstasjonene.

Kondens kommer ved temp svingninger.

Redigert av Båtnissen (see edit history)
Link to post

Kondens har vel vært nokså debatert her på forumet, med og uten beregninger. Kondens på biler burde vært et kjempeproblem, men er det ikke. Det er heller ikke noe kjempeproblem på båt. Hulda har i hvertfall aldri hatt kondensproblemer. Dog har jeg fått vann servert sammen med drivstoff ved et par anledninger de siste 30 årene.

 

Når det gjelder motorenes toleransegrense for vann i bensinen, så er det en annen sak. Hvis toleransegrensen er så lav at normalt drivstoff fører til havari, står- eller burde det stått beskrevet i motorens manual. Da burde motoren være utstyrt med anordning for tørking av drivstoffet, eller slik innretning burde vært beskrevet og anbefalt montert. Til og med på en del eldre dieselbiler er varsling for vann i drivstoffet standardmontert fra fabrikk.

 

Nå er det vel heller ikke slik at motoren blir uten kjøling i noen sekunder. Med så mye vann i drivstoffet ville vel motoren stoppet/ fusket voldsomt. Da burde vel den som eier motoren skjønt at noe var galt. Ved 4000 rpm er hvert stempel utsatt for omtrent 66 tenningsimpulser i sekundet.

 

Bedre nå?

 

Så er det dette med kjøling eller ikke. Vann har en særdeles god kjøleeffekt. Nå var ikke dette noe som fenget min interesse på skolen. Kommer det en dråpe inn og legger seg på stempelet, vil den sannsynligvis heller bidra til øket kompresjon enn mangelfull kjøling. Dråpen vil gå fra væske- til gassfase i løpet av et millisekund eller to. Altså en veritabel eksplosjon, som vil kunne skyte fragmenter ut av stempelet. Det er en bedre teori. Gamle motorer hadde blant annet "vann på toppen". Man kunne tilsett noen drypp i forbrenningen for å øke effekten. Men dengangen var effekten lav og turtallet tilsvarende lavt.

Link to post

det er en kjent sak at "mager" blanding kan forårsake stempelskader - "detonering" - dvs selvtenning, manglende kjøling av stempeltopp osv.

noen motorprodusenter setter/satte opp motorene bevisst med "fet" blanding for å unngå dette.

magerer blandingen ut - av en eller annen grunn - feks vann i filter dvs dårlig drivstofftilførsel - er dette en mulighet.

 

kondens samler seg som kjent til vanndråper/vann i tanker over tid.

båter skal alltid vinterlagres med fulle drivstofftanker for å unngå kondensering.

 

tennplugger med feil varmeverdi (for lav / varme)kan forårsake samme stempelproblem.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post

Det der med kondens-på-tanken-teori gidder jeg ikke å debatere.

tja, svært mange eiere av dieselbiler er nok villige til å debattere sterkt med deg når det kommer til vinterbruk.

i tillegg anbefales det jo at man alltid har full tank om vinteren uansett drivstofftype for å unngå kondensering

 

Men når vannet er så konsentrert at det blokkerer besintilførselen, så må den vel fuske ganske voldsomt?

kommer gradvis - filtret blir gradvis tettere som ved skitt - og dette får selvfølgelig størst konsekvens og merkes best/først på full rulle.

"dårlig/ere" drag på full åpning er en indikator.

 

er du heldig å få fusking først drar du selvfølgelig av.

 

 

problemet kan/kunne oppstå på både 2 og 4 taktere, men, tror at alle større 4 taktere av i dag har - som seg hør og bør - "anti knock" sensing - dvs forekommer selvtenning - uansett årsak drar elektronikken av for deg automatisk.

 

på mercruiser innenbords bensinmotorer kan man teste om "anti knock" funksjonen virker ved å banke til motoren med en hammer under cruise.

da vil sensoren umiddelbart gå inn å redusere turtallet.

 

bensinmotorer er kjekke saker ;-)

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post

Hei, Mulig at den fusket før dette inntraff, fikk ingen forklaring på det. Har sett dette flere ganger og henviser til mc som får samme utfall. Mulig at groms og vann tettet dysa. Kan også komme av at filter slipper inn ting. Bytte filter ofte så skal man være litt sikkrere på at det meste går greit.

Båtnissen

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...