Thorb Startet 23.Juni.2006 Del på Facebook Startet 23.Juni.2006 Vi har en 175 hk Yamaha motor 2000-2001 mod som har skjært seg, det er brent hull i 2 stempler med utfall total havari iflg Yamaha Norge så skyldes det sansynligvis kondens i bensin. Har noen vært borti noe lignende før ? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 23.Juni.2006 Del på Facebook Svart 23.Juni.2006 Denne var ny for meg i allefall.. Jeg har ikke hørt at kondens i bensinen kan føre til at det blir brent hull i stempler.... Jeg hadde nok bedt om skriftlig rediggjørelse for denne påstande fra Yamaha Norge.. Du sier ikke om det er en totakter eller firetakter, men er det er totakter så er det nok flere mekanismer som kan lede til hull i stempler... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Thorb Svart 23.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2006 Det er en to takter, denne er levert inn på merkeverksted de sier de aldrig hadde sett dette før og kunne ikke gi oss noe svar på hva som hadde skjedd, men så hadde det dukket opp en mekanikker fra Yamaha som sa han var helt sikker på at dette skyltes kondens på tanken Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 23.Juni.2006 Del på Facebook Svart 23.Juni.2006 Feil plugger kan vell føre til hull i stempelet, og ikke minst feil luft/bensin-blanding. Sitér dette innlegget Link to post
Thorb Svart 23.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2006 Hvis det var feil plugger etc så hadde vel verkstedet sett dette når de tok den opp ? de sa de ikke hadde noe svar på hva dette kunne skyldes før det dukket opp en fra Yamaha Norge, det er det som skurrer litt Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Juni.2006 Del på Facebook Svart 23.Juni.2006 Dersom den ikke får nok bensin på 2 sylindre og man ikke merker dette, så vil forbrenningstemperaturen øke temmelig mye - nok til å svi hull i stempel f.eks. Dersom det var kondens så burde vel verkstedet ha sett at det var vann i flottørhusene...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Anabelle Svart 23.Juni.2006 Del på Facebook Svart 23.Juni.2006 En totaktsmotor som ikke tåler kondens i bensinen er feil dimensjonert. Man må ta høyde for noe kondens i bensin. Personlig tviler jeg på om det er kondens som forårsaker dette. Høres rart ut. Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
Captain Chaos Svart 23.Juni.2006 Del på Facebook Svart 23.Juni.2006 Det er fullt mulig at dette kan være kondens. Sylinder i forbrenningsprosessen tåler i ugangspunktet en del vann og kondens, men når man har mye kondens kan man i korte øyeblikk ved stort turtall/mye gasspådrag få nesten 0 bensin, en del vann, og MYE luft. Da brennes hull i stempelene svært fort. Mager blanding (lite bensin/mye luft) er den egentlige årsaken. Selvsagt kan det være andre ting en vann som kan forårsake dette. På motorer med høyt effektutak / trimmingsgrad (som din) går motorene magert i utgangspunktet da dette gir best effekt. Høy kompresjon og høy tenning forsterker effelten. Problemet er at balansegangen mellom optimal mager og FOR mager er hårfin. Jeg skal ikke være bastant i påstanden da jeg ikke har veldig peil på båtmotor, men har selv blodtrimmede rally-motorer hvor riskoen for slik havari er stor. Derfor kjører vi med data-sprut (insprøytning) med aktiv overvåking av blanding. Dersom bladningen blir for mager pga feil i dyser eller vann i bensinen eller andre årsaker, går dette over på safe-mode. Safe-mode 5 dobler tilførsel av bensin og redusere luftmegde. Dette fordi bensin da fungerer som kjøling for stempler og sylindervegger. Det er aldri farlig å kjøre med for fet blanding, annet at det soter noe jævl.. og går dårlig. MVH Chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
ivar Svart 23.Juni.2006 Del på Facebook Svart 23.Juni.2006 På motorer med høyt effektutak / trimmingsgrad (som din) går motorene magert i utgangspunktet da dette gir best effekt. Vil ikke si at en 2-takter på 2.6 liter / 175hk har spesielt høyt effektuttak, men forøvrig enig i det Chaos skriver. På konvensjonelle 2-taktere har bensinen en viktig funksjon når det gjelder kjølig, både av veivhus og sylinder/stempel/topp. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Motordoktoren Svart 24.Juni.2006 Del på Facebook Svart 24.Juni.2006 Vi har en 175 hk Yamaha motor 2000-2001 mod som har skjært seg, det er brent hull i 2 stempler med utfall total havari iflg Yamaha Norge så skyldes det sansynligvis kondens i bensin. Har noen vært borti noe lignende før ? Jeg har aldri hørt om brenning av hull i stempler på grunn av kondens i bensinen.Det er fullt mulig at dette kan være kondens. Sylinder i forbrenningsprosessen tåler i ugangspunktet en del vann og kondens, men når man har mye kondens kan man i korte øyeblikk ved stort turtall/mye gasspådrag få nesten 0 bensin, en del vann, og MYE luft. Da brennes hull i stempelene svært fort.Med null bensintilførsel blir det ingen forbrenning og ingen varmeutvikling. Hvordan kan det da brennes hull i stemplene?Mager blanding (lite bensin/mye luft) er den egentlige årsaken. Selvsagt kan det være andre ting en vann som kan forårsake dette. På motorer med høyt effektutak / trimmingsgrad (som din) går motorene magert i utgangspunktet da dette gir best effekt. Høy kompresjon og høy tenning forsterker effelten. Problemet er at balansegangen mellom optimal mager og FOR mager er hårfin.En grunn til å utmagre bensin/luftblandingen er at man ønsker å redusere temperaturnivået i motoren. I en magermotor (lean burn) reduseres både spesifikt brennstofforbruk og utslipp av skadelige komponenter i eksosen. Når man øker luftmengden i forhold til bensinmengden (magrere blanding), blir maksimal forbrenningstemperatur lavere fordi den utviklende varmemengde fordeles på en større luftmengde. Da senkes temperaturnivået inne i forbrenningsrommet og motorens termiske belastning reduseres.(...) Dersom bladningen blir for mager pga feil i dyser eller vann i bensinen eller andre årsaker, går dette over på safe-mode. Safe-mode 5 dobler tilførsel av bensin og redusere luftmegde. Dette fordi bensin da fungerer som kjøling for stempler og sylindervegger. Det er aldri farlig å kjøre med for fet blanding, annet at det soter noe jævl.. og går dårlig. Direkteinnsprøytning av bensin kan ha en viss kjøleeffekt inne i motoren (slik som vannet har), men har ikke denne motoren forgasser? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Juni.2006 Del på Facebook Svart 24.Juni.2006 Denne teorien er ny for Hulda. Hvis en mekaniker hevder dette, eller Yamaha hevder dette, så må det være et kjent forhold. Et slikt forhold burde kanskje foranlediget til en instruksjon som angir maksimalt antall ppm vann som tillates i bensinen. For dette vannet kan jo ha kommet fra en bensinstasjon. Det burde forefinnes en del biler med samme problem. Bullshit. Sitér dette innlegget Link to post
Båtnissen Svart 25.Juni.2006 Del på Facebook Svart 25.Juni.2006 (redigert) Hei, Vann i bensinen er svaret her. Helt riktig at stempel ikke får kjøling i noen sekunder og går i filler. Stempler er støpt og tåler ikke så stor variasjon i varme. Hadde det vært smidde stempler så. Få laget vannutskiller som det er til dieselmotorer så overlever 2 takterne bedre. Vann i bensinen går ann å fikse viss man legger litt i det. Vannutskiller og bensinledning fra den må gå rett opp fra den. Da har vann ikke mulighet til å være med opp. Vann er tyngre en bensin! Her må man overdrive med stor fallhøyde på bensinledning. Så settes det på et bensinfilter til som er stort og dypt. Hilsen Båtnissen Bilmotorer får ikke samme problem, kan ikke sammenlignes pga turtall/4takt. De som ikke har hørt om dette ,har heller ikke noen erfaring som kan løse problemer som dette. Undrer meg at noen svarer(Bullshit) for det er det ikke. Vann kommer inn i tanken uten at vi får det fra pumpene på bensinstasjonene. Kondens kommer ved temp svingninger. Redigert 25.Juni.2006 av Båtnissen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Juni.2006 Del på Facebook Svart 25.Juni.2006 Kondens har vel vært nokså debatert her på forumet, med og uten beregninger. Kondens på biler burde vært et kjempeproblem, men er det ikke. Det er heller ikke noe kjempeproblem på båt. Hulda har i hvertfall aldri hatt kondensproblemer. Dog har jeg fått vann servert sammen med drivstoff ved et par anledninger de siste 30 årene. Når det gjelder motorenes toleransegrense for vann i bensinen, så er det en annen sak. Hvis toleransegrensen er så lav at normalt drivstoff fører til havari, står- eller burde det stått beskrevet i motorens manual. Da burde motoren være utstyrt med anordning for tørking av drivstoffet, eller slik innretning burde vært beskrevet og anbefalt montert. Til og med på en del eldre dieselbiler er varsling for vann i drivstoffet standardmontert fra fabrikk. Nå er det vel heller ikke slik at motoren blir uten kjøling i noen sekunder. Med så mye vann i drivstoffet ville vel motoren stoppet/ fusket voldsomt. Da burde vel den som eier motoren skjønt at noe var galt. Ved 4000 rpm er hvert stempel utsatt for omtrent 66 tenningsimpulser i sekundet. Bedre nå? Så er det dette med kjøling eller ikke. Vann har en særdeles god kjøleeffekt. Nå var ikke dette noe som fenget min interesse på skolen. Kommer det en dråpe inn og legger seg på stempelet, vil den sannsynligvis heller bidra til øket kompresjon enn mangelfull kjøling. Dråpen vil gå fra væske- til gassfase i løpet av et millisekund eller to. Altså en veritabel eksplosjon, som vil kunne skyte fragmenter ut av stempelet. Det er en bedre teori. Gamle motorer hadde blant annet "vann på toppen". Man kunne tilsett noen drypp i forbrenningen for å øke effekten. Men dengangen var effekten lav og turtallet tilsvarende lavt. Sitér dette innlegget Link to post
Båtnissen Svart 25.Juni.2006 Del på Facebook Svart 25.Juni.2006 Hei, Du glemmer en ting: Vannperlen stopper i dysa og slipper verken bensin eller vann inn. Der er varmen jeg prater om! Tom sylinder er varmere en med bensin i.Enig???? Båtnissen Sitér dette innlegget Link to post
Båtnissen Svart 25.Juni.2006 Del på Facebook Svart 25.Juni.2006 Hva med smøring når sylinder ikke får bensin? Varmen stiger mye! Tengt på det???? Hilsen Båtnissen Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 25.Juni.2006 Del på Facebook Svart 25.Juni.2006 (redigert) det er en kjent sak at "mager" blanding kan forårsake stempelskader - "detonering" - dvs selvtenning, manglende kjøling av stempeltopp osv. noen motorprodusenter setter/satte opp motorene bevisst med "fet" blanding for å unngå dette. magerer blandingen ut - av en eller annen grunn - feks vann i filter dvs dårlig drivstofftilførsel - er dette en mulighet. kondens samler seg som kjent til vanndråper/vann i tanker over tid. båter skal alltid vinterlagres med fulle drivstofftanker for å unngå kondensering. tennplugger med feil varmeverdi (for lav / varme)kan forårsake samme stempelproblem. Redigert 25.Juni.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Båtnissen Svart 25.Juni.2006 Del på Facebook Svart 25.Juni.2006 Se her ja, en med info som er bra å tenke på!!!!!!! Jeg avslutter med å henge meg på en med råd og ikke synsing. Båtnissen Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Juni.2006 Del på Facebook Svart 25.Juni.2006 Det der med kondens-på-tanken-teori gidder jeg ikke å debatere. Men når vannet er så konsentrert at det blokkerer besintilførselen, så må den vel fuske ganske voldsomt? På disse motorene, hvor kommer smøreoljen inn? Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 25.Juni.2006 Del på Facebook Svart 25.Juni.2006 (redigert) Det der med kondens-på-tanken-teori gidder jeg ikke å debatere. tja, svært mange eiere av dieselbiler er nok villige til å debattere sterkt med deg når det kommer til vinterbruk. i tillegg anbefales det jo at man alltid har full tank om vinteren uansett drivstofftype for å unngå kondensering Men når vannet er så konsentrert at det blokkerer besintilførselen, så må den vel fuske ganske voldsomt?kommer gradvis - filtret blir gradvis tettere som ved skitt - og dette får selvfølgelig størst konsekvens og merkes best/først på full rulle."dårlig/ere" drag på full åpning er en indikator. er du heldig å få fusking først drar du selvfølgelig av. problemet kan/kunne oppstå på både 2 og 4 taktere, men, tror at alle større 4 taktere av i dag har - som seg hør og bør - "anti knock" sensing - dvs forekommer selvtenning - uansett årsak drar elektronikken av for deg automatisk. på mercruiser innenbords bensinmotorer kan man teste om "anti knock" funksjonen virker ved å banke til motoren med en hammer under cruise. da vil sensoren umiddelbart gå inn å redusere turtallet. bensinmotorer er kjekke saker ;-) Redigert 25.Juni.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 25.Juni.2006 Del på Facebook Svart 25.Juni.2006 Hvis kondensvann kan stenge dysa alik at stempler brenner burde vel denne type havari vært et relativt velkjent fenomen? Og som Hulda kommentere også ført til kraftig fusking i forkant av havariet? Sitér dette innlegget Link to post
Båtnissen Svart 25.Juni.2006 Del på Facebook Svart 25.Juni.2006 Hei, Mulig at den fusket før dette inntraff, fikk ingen forklaring på det. Har sett dette flere ganger og henviser til mc som får samme utfall. Mulig at groms og vann tettet dysa. Kan også komme av at filter slipper inn ting. Bytte filter ofte så skal man være litt sikkrere på at det meste går greit. Båtnissen Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 25.Juni.2006 Del på Facebook Svart 25.Juni.2006 har sett vannperler passere de beryktede CAV filtrene Sitér dette innlegget Link to post
Båtnissen Svart 25.Juni.2006 Del på Facebook Svart 25.Juni.2006 Joa,men har du sett mange med 2 takt som har den løsningen? Båtnissen Sitér dette innlegget Link to post
Båtnissen Svart 25.Juni.2006 Del på Facebook Svart 25.Juni.2006 Til Hulda: Smøringa kommer med bensinen!!!! Vet du ikke det? Da blir det ikke smurt om bensinen blir borte! Tenk da! Båtnissen Sitér dette innlegget Link to post
Rudis Svart 25.Juni.2006 Del på Facebook Svart 25.Juni.2006 stemmer det båtnissen sier. det er et kjent problem på snøscootere med to-taktsmotor. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.