Jump to content

Båtførere ser ikke skjærene....


Geir Kallevik

Recommended Posts

Sitat fra artikkelen: "fagsjef Kurt Isak Undereidet i If Skadeforsikring.

– Vi tror at majoriteten av ulykkene skyldes feil bruk av utstyr, mangel på sjømannskap og høy fart. I dag er det ingen med respekt for seg selv som kjøper fritidsbåter som går saktere enn 40 knop."

 

Så vi som har kjøpt båt som gjør under 40 knop mangler fullstendig selvrespekt, og burde vel dermed grave/senke oss ned i det kolde hav kanskje. :blush:

Da vet vi det!! :eek:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

I dag er det ingen med respekt for seg selv som kjøper fritidsbåter som går saktere enn 40 knop.

:headbang::headbang:

 

Dette er seriøs journalistikk på det høyeste tenkelige plan. Skal vi ikke etter hvert samle oss, rasle sammen alle disse pennesvingende bedrevitende halvtullingene som skriver om alt de ikke har peiling på; og dyppe dem i tjære og rulle dem i fjær???

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Som en som har som en av sine oppgaver å hente slike båter uttalte:

"Skjer hele tida.

Unga griner.

Mor hyler.

Og far stirrer fortvilet på kartplotteren mens han lurer på hvor vannet ble av".

 

Nå må de som selger slikt utstyr pålegges å opplyse om at dette aldri er mer nøyaktig en 15 meter. Og at posisjonen kan avvike 100 meter eller mer.

 

Noen som vil kjøre på E18 kun på navigasjon med overmalte ruter?

Ikke det nei.

Link to post
Share on other sites

Det var vel fagsjefen i If som stod bak denne uttalelsen som journalisten kun formidlet og det burde derfor være denne fagsjefen som burde fått smake tjære og fjær. Det er jo litt rart at en slik person kommer med en slik påstand. Enhver journalist ville vel grepet tak i og satt på trykk en slik påstand.

 

Jeg tipper at 95% av alle båtene i Norge har lavere toppfart enn 40 knop. Ihvertfall å kjenner jeg ingen som har så rask båt.

Link to post
Share on other sites

Nei og nei. :nonod: og jeg som bare klarer 6 knop i medvind og hjemlengsel. Der røyk resten av selvrespekten min gitt. :lol:

Den gang jeg kjøpte meg kartplotter fikk jeg følgende spørsmål av en kompis (som hadde båt som gikk i over 40 knop = selvrespekten i orden) "Hva skal du med kartplotter? Det går jo så seint at om du går på grunn er det bare å bakke av skjæret og kjøre rundt det etterpå"

Link to post
Share on other sites

Enhver journalist ville vel grepet tak i og satt på trykk en slik påstand.

... og det er akkurat DET som er problemet. De er fullstendig ukritisk til hva de skriver og har ikke begreper på kvalitetskontroll av sine "produkter". Det er milelangt mellom hver gang en bladfyk er kritisk til hva offisielle overøvrighetspersoner og andre innbilt meningsberettigete lirer av seg om båt og båtliv. Dessverre.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

... og det er akkurat DET som er problemet. De er fullstendig ukritisk til hva de skriver og har ikke begreper på kvalitetskontroll av sine "produkter". Det er milelangt mellom hver gang en bladfyk er kritisk til hva offisielle overøvrighetspersoner og andre innbilt meningsberettigete lirer av seg om båt og båtliv. Dessverre.

Enig med deg der Skipper W. Utrolig hva du kan lese på trykk om båtliv. :headbang:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

.....Ifølge Sjøfartsdirektoratet legger to millioner nordmenn ut på vannet hvert år.

 

– Men det er bare litt over 200.000 som har gjennomført båtførerprøven, påpeker underdirektør John Aicher..........

 

Har vi to millioner båtførere her i landet? Det er vel ikke nødvendig at alle passasjene, inklusive de som tar danskebåten, skal ha tatt båtførerprøven.

 

Egentlig er vel over 200 000 med FRIVILLIG båtførerbevis ganske bra...?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hvis d´oppskjørtete herrer evner å se bort fra "spissformuleringen" om 40 knop og heller rette fokus på essensen i det som skrives, så er kanskje budskapet ikke så helt borti "staure veggan" likevel!

 

:rolleyes:

Nå tror jeg du er litt vel optmistisk..... Jeg kan ikke i min villeste fantasi innbille meg at d´oppskjørtete herrer evner å se bort fra "spissformuleringen"

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nå tror jeg du er litt vel optmistisk..... Jeg kan ikke i min villeste fantasi innbille meg at d´oppskjørtete herrer evner å se bort fra "spissformuleringen"

Åjo, det er bare det at det var litt nytt ellers å spore i artikkelen. Noe dilldall om at folk stort sett sitter og glaner i kartplotteren.... :eek:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

En ting er at de ikke ser skjærene, skumlere er det at de ikke ser meg. Holdt på å bli pårent av en Omega 34 eller.no som durte utover for motor og autopilot mens skipperen tydeligvis satt innunder sprayhooden og så på alt annet enn trafikken rundt seg, og måtte også skvette unna endel andre båter jeg mener hadde vikeplikt for meg, men som ikke hadde sett meg.

 

Innrømmer at jeg nok holder noe mangelfull utkikk mot le når jeg ligger på kryss for styrbords halser, skulle kanskje forbedre meg der.

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Er du fersk eier av ny båt, har du en fordel fordi båten er bygd etter de såkalte CE-reglene, og er derfor ganske sikker.

Dette er sakset fra VG`s båtskole!

 

Dette må jo bety at så lenge CE merkinga er i orden skulle alt gå greit.............?

 

Mange vil jo her tro at eldre båter er utrygge pga. manglene CE merking!

 

Vil nå tro at endel eldre båter/båttyper har vært bygd med tanke på sikkerhet også, og at dette ikke ble innført med CE merkinga?

Link to post
Share on other sites

Vil nå tro at endel eldre båter/båttyper har vært bygd med tanke på sikkerhet også, og at dette ikke ble innført med CE merkinga?

Det tror, er jeg ganske sikker på, også.

Før hadde vi, iallefall i Norden, NSBS som klart sa hvordan det skulle gjøres.

 

Redaktøren i Seilmagasinet skriver i lederen i siste nummer "farkostene er blitt for store, for tunge, for raske og for skjøre".

 

Vi har, delvis fyldig, debattert tre grunnstøtinger her. Den i Arendal hvor en båt touchet nedpå med propellene, gikk i oppløsning og sank som ei bryne.

Den i Oslo hvor en båt åpnet seg som en boks sardiner etter grunnstøting.

Og så den i Stavanger hvor en Princess gikk på. Etter bildet å dømme ganske kraftig. Båten ble trukket av, og kjørte videre.

1-0 til Princess spør du meg. Kanskje de fremdeles har fokus på at båten skal holde seg flytende og beskytte de ombord dersom det verste skulle skje.

Og alle var vel CE-merket?

Link to post
Share on other sites

Still et spørsmålstegn ved den hellige og ukrenkelige kartplotteren

Nei, da spissformulerer du nok litt feil; problemet er mest den ganske imbecile generaliseringen. Slik det er blitt nå sauses det opp en masse tåpelige kommentarer fordi EN båt går på. Da blir det plutselig til at ALLE står med nesa i plotteren og ikke holder utkikk... :rolleyes:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

"I fjor havarerte 5.375 fritidsbåter her til sjøs, vel 500 flere enn året før, ifølge Finansnæringens Hovedorganisasjon. Totalt ble det utbetalt 147 millioner kroner"

 

 

-EN- 1 båt syntes jeg noen nevnte? fra en sky av cigarrøk og cognacdunst? Eller hørte jeg feil igjen? :drink:

Link to post
Share on other sites

Da blir det plutselig til at ALLE står med nesa i plotteren og ikke holder utkikk... :rolleyes:

 

Jeg er litt stolt av at jeg har gått på grunn uten å ha kartplotter ombord jeg :yesnod: Og i mine spede ungdomsår så har jeg gått på grunn uten kart og kartplotter ombord også. :yesnod: Dvs

jeg rodde på et skjær :lol:

Link to post
Share on other sites

Jaha. Havarerte??? Pervers omgang med sproget, nok en gang. :cryin:

:confused::confused::confused:

 

Hva er så perverst i denne omgangen med språket? Havari er er godt ord for skade på fartøy eller last. Det er tradisjonelt brukt om skip, men brukes også om luftfartøy. Sjøjurister har noen spissfindigheter som "felleshavari" og "partikulært havari" som kan hende regens som en språklig fordervelse, men dette er tross alt folk med sære interesser.

Link to post
Share on other sites

"I fjor havarerte 5.375 fritidsbåter her til sjøs, vel 500 flere enn året før, ifølge Finansnæringens Hovedorganisasjon. Totalt ble det utbetalt 147 millioner kroner"

 

 

-EN- 1 båt syntes jeg noen nevnte? fra en sky av cigarrøk og cognacdunst? Eller hørte jeg feil igjen? :drink:

Og alle disse hadde kartplotter eller :confused:

Og da motoren skar seg, var det kartplotterens skyld :confused:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...