Jump to content

Hydraulisk styring fungere dårlig til BB side - hvorfor?


kevin.glover@imr.no

Recommended Posts

Hei,

 

Har en skjøyte på 48 fots som holder kurset sitt, og den reagere posotivt og bra hvis jeg bruker rattet til SB, men hvis jeg sveive den forsiktig til BB så reagere den lite eller ingenting (rattet går lett rundt men det virker som roret ikke reagere så mye). Hvis jeg bruker litt høyere fart og mer bestemt ratt til BB så reagere den godt nok. Det er slik at man kunne sveive rattet svært svært forsiktig mot BB heile tiden uten at båten/roret reagere. Roret holder sin stilling slik at jeg trenger ikke å sveive til BB heile tiden for å holder kurset, den reagere bare ikke noe særlig den veien.

 

Rattpumpe er koblet inn i løpet sammen med en tenfjord styremaskin som fungere helt ok. DVS hvis jeg styre båten manuelt fra min Robertset AP45 autpilot, går rorer like lett til BB som SB for det samme mengder trykk på den elektrisk styringen. Dette tyder jo på at det er noe galt med selv rattpumpen min (?) og ikke lekasjer/problemer lenger i stystemen mot roret?

 

Eller:

Jeg lurer på om de to hydraulisk styrearmer koblet mot roret er kanskje litt "stivere" den ene vei en det andre, slik at hvis jeg er forsiktig med roret til BB den tror at den er på full ror og det blir bare tilbake strømming av hydraulisk væeske istedenfor at det trykker rorer over. Hvis jeg samle mer trykk ved å sveieve hardere til BB så reagere roret.

 

Vet ikke om dette er forståelig men det er i allefall noe som er ikke helt ok. Forslag eller måter å teste dette på. Tror ikke på lekasjer i denne sammenheng.

 

Kevin

Link to post
Share on other sites

Disse tilbakeslags ventilene. Er de lett tilgjengelig? Er det mulig å åpne en hydraulikk sylinder da? Synes de ser ganske "lukket" ut, eller er det en måte å gjøre det på? Samme gjelder rattpumpa, er det mulig å åpne den også, for å komme til ventilene?

Link to post
Share on other sites

Hei Folkens,

 

Jeg tror at dere er inne på noe her med tilbakeslagsventil i rattpumpa. Den ene fyren som har vært på båten min mente at det kunne være noe slik også.

 

Om jeg ikke husker feil (skal sjekke dette i morgen) var det slik at det kom væeske fra den tilbakeslags ventil/ror i selv-pumpa (når reservoaret på pumpen var åpnet underveis slik at vi kunne se hva som skjedde) når vi sveivet forsiktig til BB mens det skjedde IKKE mens vi sveivet forsiktig til SB. Tyder på at ventilen er gåen og væske blir da presset i overløpet uten at roret er i full stilling.

 

Er vi noelunder enig om dette er det mest sannsynelig årsaken? I så fall er det bare for meg å plukke den ut og levere den til Bergen Hydraulic service AS som kan dette for rimelig penger (har utført liknende for meg før kjapt og greiet).

 

Skal jeg lempe den ut og få den overhalt/sjekket?

 

Kevin

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...