Jump to content

Gummibåt og størrelse på motor ?


Fusebox

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har en Bombard Tropik gummibåt, 305 cm lang. Den planer med meg og min datter (ca. 120 kg.) med en 4 hk motor, men klarer ikke mer.

 

For å få litt mer futt kjøpte jeg en pent brukt 9,9 hk for å klare planing med 2-3 voksne. Det fungerte, men synes ikke det var noe hyggelig å se akterspeilet bukte seg med så høy belastning :eek:

 

Ville det være nok med en 6 hk motor for 2 voksne, og fremdeles oppnå planing ?

 

Finnes forøvrig 6 hk med innebygd tank, eller er det maks 5 hk som har dette ? Hvordan vil evt. en 5 hk oppføre seg ?

 

Noen som, eventuellt, vil bytte en Yamaha 9,9 hk ca. 1991 modell, med en OK 5-6 hk motor ? :lol:

 

Mvh,

Are

Redigert av Fusebox (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har selv hatt en Bombard Tropic 305 med 4hk og det funket bra. Har også en 9,9 omgjort til 15hk og prøvde den på gummibåten, men kun en gang! Det var meget uttrygt! Tror ikke det er båten for stor motor eller stor fart, kanskje 6hk er mer enn nok!

Noe av problemet er å få den oppblåsbare bunnen til å bli hard nok og holde på luften.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Forstår ikke når du skriver at akterspeilet bukter seg :confused:

Ja, jeg synes akterspeilet beveget seg litt mye i forhold til båten. Reparerte den ene innfestingen av akterspeilets gummifeste, og er ikke trygg på høy belastning der. Ønsker ikke en løpsk motor oppi båten :eek:

 

Forøvrig helt ordinært og OK akterspeil.

 

Mvh,

Are

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...