Jump to content

Noen som kjenner Zenith forgasserne?`


nidelv590

Recommended Posts

Har en Zenith forgasser montert på en Marna motor. Er det noen som sitter med brosjyrer på denne forgasseren eller kjenner den ut og inn? Har prøvd å kontakte Marna både på tlf og mail, men de må ha mye å gjøre i disse dager i og med at det ikke kommer svar.

Link to post

Forgasseren fikk seg en skikkelig rens med tannbørste, bensin og fint 240 sandpapir. :) Etter å ha montert den igjen går motoren som ei kule! Men.. eksosen ser ut til å være litt "hvit-aktig" og den spytter ikke så voldsomt med kjølevann. Er det toppakningen som må byttes, eller kan det dreie seg om feil på kjølingen?

Link to post

Du har kanskje en kran som regulerer hvor mye kjølevann som går i eksosen? Det hvite du snakker om kan jo være vanndamp. Finn kranen og åpne litt mer opp, så ikke alt vannet fordemper på vei ut. Vil tro problemet ligger der, siden nå motoren går som "en kule"

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
  Marna skrev:

Du har kanskje en kran som regulerer hvor mye kjølevann som går i eksosen? Det hvite du snakker om kan jo være vanndamp. Finn kranen og åpne litt mer opp, så ikke alt vannet fordemper på vei ut. Vil tro problemet ligger der, siden nå motoren går som "en kule"

 

mvh

 

M.

Bare pass på at du ikke slipper gjennom for mye kjølevann. Da kan motoren bli for kald, og pluggene begynner å sote.

 

Det er bedre at den er for varm enn for kald. rundt 60 grader er bra. :yesnod:

Link to post
  ojh9000 skrev:

Bare pass på at du ikke slipper gjennom for mye kjølevann. Da kan motoren bli for kald, og pluggene begynner å sote.

 

Det er bedre at den er for varm enn for kald. rundt 60 grader er bra. :yesnod:

 

Et godt poeng, men dette har som regel ingen sammenheng med hvor mye som går i eksosen, og hvor mye som eventuelt går ut i skutesiden i eget rør. Blir motoren for kald har den for mye kjølevann inn. Dette på motorer uten termostat.

 

Det jeg siktet til med "litt mer opp" var den kranen som regulerer hvor mye kjølevann som skal i eksosen og hvor mye som skal ut i nevnte eget rør, som oftest plassert i skutesiden.

 

mvh

 

M.

Redigert av Marna (see edit history)

Marna

Link to post

Nå var det bomstopp.. Det bobler olje fra den ene mutteren på toppen, regner med at toppakningen er gåen og må byttes. Motoren går på tomgang når den er kald, og kan brukes mens den er kald, men når den blir varmere så går den kun på tomgang, setter jeg den i gir da så stopper den.

Link to post
  marna_k skrev:

Nå var det bomstopp.. Det bobler olje fra den ene mutteren på toppen, regner med at toppakningen er gåen og må byttes. Motoren går på tomgang når den er kald, og kan brukes mens den er kald, men når den blir varmere så går den kun på tomgang, setter jeg den i gir da så stopper den.

 

Om ikke toppakning så høres det ut som en defekt i den øvre delen av motoren, ventiler, sprekk i toppen mm. eller kansje bare toppakning..

 

På våres gamle Yanmar var det sprekk + at ventilsetene hadde løsnet..

Redigert av bmo (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
  • 11 måneder senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...