Jump to content

Full Lanterneføring på Gummibåter?


Nøtterøy

Recommended Posts

Ser ut til at jeg må montere hvit, rød og grønn lanterne på min Bombard 285 gummibåt!

 

Hvor jeg skal montere det blir ikke lett, pluss at høyden blir heller ikke mye å skryte av. Mast i midten kanskje?

 

 

De kan da ikke mene at en lettbåt, som aldri brukes om natta MÅ ha full lanterne føring, selv om den kan gå mer enn 7 knop!

 

Lanterne føring

Link to post
Share on other sites

litt mere om reglene Eivind Amble

 

 

så da må vi med Gummibåtene til med limpistolen og lage fester til lanterner :headbang:

 

 

 

men kan de sette krav til lanterner på dagtid :confused:

 

 

BildeLanterne med batteri

Redigert av LALUNA (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Jeg har, helt korrekt forøvrig, blitt bøtelagt for kjøring uten lanterner i mørke med en sånn en.

Kustbevakningen gjorde samtidig en kjapp vurdering av båten, og kom fram til at den måtte ha full lanterneføring. Ingen bønn.

Enkelt å rigge til med et syrefast rør bøyd i en bøyle over motoren og festet i kalesjebeslag.

De forlanger selvsagt ikke no sånt på høylys dag.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel, det står at alle båter skal ha, men om de kommer til å bøtelegge midt på dagen vil vel gjenstå se.

 

Skal jeg ha lys i gummibåten må jeg jo ha et batteri i tillegg. Tror ikke det er strømuttak fra en 5 hk mercury!

klikk på linken lanterne med batteri i innlegget mitt over

den må jo kunne brukes kan jo festes i deksel på motor f.eks

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

De kan da ikke mene at en lettbåt, som aldri brukes om natta MÅ ha full lanterne føring, selv om den kan gå mer enn 7 knop!

Lanterne føring

Det er ikke krav om lanterneføring, før etter solnedgang :wink:

 

02 - Overtredelse av straffeloven § 418 første ledd nr. 1, jf. sjøloven § 506 nr. 1 og 2, jf. sjøveisreglene regel 20-30:

 

 

Ført fartøy i strid med reglene om lanterneføring fra solnedgang, samt utenfor dette tidsrom under nedsatt sikt.

02A - Påbudte lanterner helt eller delvis ikke montert - kr 2.000

02B - En eller flere monterte lanterner virker ikke

Monterte lanterner ikke tent - kr 1.500

Link to post
Share on other sites

Reglene for lanterneføring generellt er greit.

 

Men myndighetene vil ha oss til å montere sidelanterner i tillegg:

 

Kravet er at alle båter under sju meter skal ha et hvit lys. Hvis de går fortere enn sju knop skal det også være rødt og grønt lys til sidene. Reglene har vært slik i mange år, men politiet ser at det er stor uvitenhet rundt dette blant båtfolket.

Det var da jeg reagerte mht. gummibåten!

 

Ja, jeg vet at en ikke behøver å bruke lanterner så lenge det er lyst, men i følge:

 

Det koster 2.000 kroner å bli tatt uten landterner montert på båten. Mørklagte landterner straffes med forelegg på 1.500 kroner.

Så kan det tenkes at det kan gies bøter til en gummibåt midt på dagen om den ikke har alle tre lanternene montert!

Link to post
Share on other sites

Regel 20 c sier litt om lanterneføring midt på lyse dagen:

"Lanterner som er foreskrevet i disse reglene, skal hvis de føres, også vises fra soloppgang til solnedgang under nedsatt sikt og kan vises under alle andre omstendigheter når det anses nødvendig."

 

Det er verd å meke seg at det står skal hvis de føres, og dermed er det lov å bruke båt uten at lanterner er montert.

Link to post
Share on other sites

Regel 20 c sier litt om lanterneføring midt på lyse dagen:

"Lanterner som er foreskrevet i disse reglene, skal hvis de føres, også vises fra soloppgang til solnedgang under nedsatt sikt og kan vises under alle andre omstendigheter når det anses nødvendig."

 

Det er verd å meke seg at det står skal hvis de føres, og dermed er det lov å bruke båt uten at lanterner er montert.

Nja.... vel det står også at regel 20c skal være i samsvar med vedlegg I, og i vedlegg I så står det at regel 23c gjelder.... om dermed skal det være full lanterneføring om gummibåten gjør over 7 knop...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det var dette med dagslys da, men for all del - jeg anbefaler ikke at gummibåter som dette ikke har lanterner. Om det er lite praktisk går det ofte an å lage et lanternesett som kan monteres ved behov og stues i en liten bag når det ikke brukes. Med LED-lanterner er det ikke noe stort problem å bruke batterilanterner.

Link to post
Share on other sites

Vel, det står at alle båter skal ha, men om de kommer til å bøtelegge midt på dagen vil vel gjenstå se.

 

Skal jeg ha lys i gummibåten må jeg jo ha et batteri i tillegg. Tror ikke det er strømuttak fra en 5 hk mercury!

Ja si ikke det. Når gutta fra Asker og Bærum politidistrikt er ute med båten kan alt skje. Ganske tøffe karer, med kjørehansker og solbriller. :puke::puke:

Link to post
Share on other sites

Igjen, kikk på linken som Laluna nevner og du får en lanterne med lommelyktbatterier til 299,-. Denne får du også hos Maritim og andre butikker. MEN, vær klar over at lykten med batterier er tung og må festes til stangen med strikk i tillegg til holderen i stangen hvis ikke er du ikke garantert å ha den med hjem etter et hopp eller to med jolla! Taler av egen erfaring og Maritim på Slependen har hørt dette fra andre kunder også.

Forøvrig ser jeg liten grunn til at det harseleres med "nødvendigheten" av lanterne på en gummibåt! Motefargen mørkeblå kombinert med lav høyde gir ikke allverdens mulighet til å bli sett i mørket! :nonod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...