Jump to content

Autohelm / Raymarine ST 4000 T Plus autopilot


Mulligan

Recommended Posts

Det er piloten sin det. Knallbra. Jeg har en 33 fots seilbåt (6tonn) med denne. Vi var i Skagen i pinsa og det blåste kuling nå vi satte avsted. Autopiloten klarte seg bra den. Vi hadde vinden inn fra SV så det ble en ganske skarp kryss. Den 2000 som du nevner er vel en del mindre.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en litt eldre Autohelm 4000. Har ikke hatt noe trøbbel med den enda, annet at den bråker litt. Tror det er en fordel at elektronikken er separat fra motoren.

 

Den takler ikke seiling i kraftig vind med logjerrig båt....men det skulle vel egentlig bare mangle.

Ypperlig for motor, og ved seiling (slør) i rolige forhold

Link to post
Share on other sites

Den takler ikke seiling i kraftig vind med logjerrig båt....men det skulle vel egentlig bare mangle.

Ypperlig for motor, og ved seiling (slør) i rolige forhold

Det er på en god del sjø som min har styrt suverent. Hvis du skal styre min båt for hånd må du ha begge hender på rorkulten så den er ganske så logjerrig.
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Anton (Autopilot) er død... :nonod:

 

Dvs. selve motorenheten ga seg i går. Ser ut som alt virker, men armen beveger seg ikke. Vel bråkte Anton litt, men likte ikke at den nå er helt lydløs?

 

Får se om jeg finner en doktor som kan fikse den...eller i verste fall...ny. Og ferien starter om 4 dager...

 

Akkurat som jeg ikke har nok å fikse... :cryin:

Redigert av Nefertiti (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Drivenheten til Anton ble tatt med til elektronikkpusher i dag. Importøren fikk overtalt karen til å teste den, og den var død, men kviknet plutselig til igjen. Så det er håp. Importøren hørte på lyden! (over telefon) at den nok snart dør fullstendig. Skal prøve igjen i dag, og se om den virker, og håpe at den holder ut over ferien...Leveringstiden for en ny er nok litt for lang.

 

Så er spm. Ny drivenhet til 3500.- + mva? eller alt nytt til 10.000? Den er nok ca 10 år gammel, og det er vel et spm. om tid før elektronikken dør og...men da kanskje man kan kjøpe ny elektronikkdel?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...