Jump to content

Endelig "ny" båt :-)


Atco

Recommended Posts

Har nå solgt Nidelv 26'n, og vært i Bergen og handlet de foreskrevne 3 fot mer: Scand Baltic :sailing:

 

Tror jeg har gjort et bra kjøp, båten er en 1984 model, hvor det i 2004 ble satt inn en TAMD42 motor (1996 modell, men verksted kontrollert og levert med 1 års garanti) splitter ny hydraulisk girkasse,aksel,propell etc. Greit utstyrt med baugpropell,aktervinsj,eber,defroster og hardtopp. Båten marsjer lett på 18-19 og 22-23knop toppfart. I tilegg så er båten helt strøken under vannlinjen, p.g.a plastpest så har den vært på verksted i Bergen, hvor dette er behandlet helt etter boka, total nedsliping etc, ny priming og bunnstoff, 3 års garanti på jobben(kostet 75000.-). Teknisk sett (motor/drivverk etc) så er båten 100 %, interiør messig er den sliten, så jeg har budsjettert med oppussing : Nye puter inne/ute, skifte septik, hydraulisk styring, hekkthruster etc.

Ga 520000 for båten, og regner med å ha strøken båt for ca 580000 totalt.

 

Regner med å kjøre båten rundt til Tønsberg til uken, og tar gjerne i mot tips om greie steder å overnatte underveis (vet ikke hvor langt vi kommer første dagen) Ikke uthavner.....

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Link to post
Share on other sites

:flag::flag: Gratulerer med ny båt. Håper du får mye glede av den. :yesnod:

 

Jeg ville gått første etappe til Kvitsøy. Meget fin havn og tilgang på billig diesel. Neste etappe ville jeg gått til Farsund. Videre østover, er det kansje andre som har noen gode råd på veien... :sailing:

Redigert av Scand Atlantic (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gratulere og velkommen blandt oss "hekkbølgegeneraler". Husk at Balticen flytter MYE mer sjø enn Nidelven. Som du sikkert har leset er det noen som har lagt Balticer for hat pga. hekkbølgene.

Så tenk på hekkbølgen når du er i nærheten av andre båter.

 

Ellers så er båten hytte på sjøen, meget romslig til å være en 29 foter.

 

Sånn som markedet er syns jeg prisen høres grei ut.

Handlet en 86mod ifjor. ga det samme som deg.

Forskjellen er at.

Det som er slitt i din, var nytt i den vi handlet. Men vi har kun en 40b motor. Den har jeg planer med å bytte ut med en brukt 42/43 iløpet av ett år eller to.

Så jeg tror nok at jeg sprenger budgettet ditt.

 

Mvh

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Husk at Balticen flytter MYE mer sjø enn Nidelven.

 

Mvh

Mariell

Å ja, jeg er klar over hekksjøen......jeg kjører båten fra Hjellestad i Bergen mandag ettermiddag, med litt flaks kanskje jeg kan velte noen champagne glass på flybridgen til Skipper Worse :lol::lol:

Redigert av Atco (see edit history)

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Link to post
Share on other sites

Som du sikkert har leset er det noen som har lagt Balticer for hat pga. hekkbølgene.

I dagens målestokk av hekkbølger er dette sterkt overdrevet. På 80-tallet da småbåtflåten var mer beskjeden skilte den seg nok mer ut. Noen ynder å røre rundt i gammal graut og har ikke fått øynene opp for de mange og store bølgegeneratorene som ferdes nå til dags.

 

Joda, den lager da bølger, og man skal være obs på det. Men de som eier Baltic er vel av de båtførerne som til de grader har fåt høre dette. Og de som vet om det har størst forutsetning for å kunne gjøre noe med det. Baltic-eiere er vel ikke av de som har det mest travelt på sjøen heller. Da hadde nok en annen båt blitt valgt.

 

Ellers - gratulerer med ny båt. Håper du blir like fornøyd som vi er :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...