Jump to content

Lufting av volvo penta md5b


morten37

Recommended Posts

Nå er jeg ikke noen Volvo ekspert, men hvis opplegget ligner på det jeg har på Marna'en, kan det høres ut som det er lekkoljerøret du mener, og det pleier å gå tilbake til filteret.

 

Hvis du har løsnet på røret mens du prøver å starte vil du dra inn luft gjennom det, følgelig starter ikke motoren

Link to post
Share on other sites

Ok, Da er pumpa ikke ordentlig luftet. Prøv å ta mindre åpning på luftinga di, dvs Løsne bare litt på rør som sitter i kon. Da vil lufta komme bedre ut. Ser du diesel ,lukk. Bruk pumpa,åpne litt. osv.

Noen maskiner er litt sære, Bruker du glødinga vær gang? Båtnissen

Link to post
Share on other sites

det er ingen gløding...motoren er fra 81 så det er vel kaldstart...fra pompa til filteret får jeg diesel...ut-røret fra filteret er det trykk på med diesel...når jeg tar av røret på toppen av dysa skal det vel komme diesel ut ? får kanskje prøve ta å skru av returen fra dysa å se om det kommer noe der?

Link to post
Share on other sites

Røret inn på dysa skal det bare komme diesel ut fra hver gang den aktuelle sylinderen skal tenne. Frem til høytrykkspumpen får du som regel luftet med å åpne lufteskruer og mate på med forpumpen. For å lufte rørene fra høytrykkspumpen til dysen, må du løsne litt på rørmutteren på dysa og kinne motoren til det kommer diesel.

 

Har du sjekket at pakninger osv på filteret er på rett plass og ikke ligger skjevt så det kan komme inn luft der?

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, Ikke ta av røra, de skrur du til og ser om du får diesel ut av pumpa.

Da mener jeg Dieslelpumpa med rør til dysene på topp. ikke fødepumpe som vi lager trykk med. Du må få diesel over den før du tenker returen. Håper du får det til!

Hilsen Båtnissen

Link to post
Share on other sites

Vel da har jeg prøvd igjen....kommer diesel til pumpa...returen fra dysa kommer det og diesel...men fra pumpa til dysa kommer det ingenting... er det noen spesiell måte å få pumpa igang på?

På volvo penta sidene står det at det skal være en lufteskrue på toppen av pumpa og...er dette en flatskrue? kan ikke se noe der pga at det er så inn i helv...trangt. Typisk å innstalere en motor sånn at en må være gynekolog for å skru ;)

Redigert av morten37 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På volvo penta sidene står det at det skal være en lufteskrue på toppen av pumpa og...er dette en flatskrue?

Hei, ja - der sitter det en skrue (der hvor det står 3 i manualen). Jeg har ikke md5b lenger, men synes jeg husker at den var flat, ja - og at jeg brukte et vanlig skrujern på den. Så sitter det altså en mutter på undersiden av dysa som er "siste stopp" (NR.4).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...