morten37 Startet 24.Juni.2006 Del på Facebook Startet 24.Juni.2006 Har skiftet dieselfilter og må lufte. Får luftet filteret og frem til dysa....men det kommer ikke en dråpe diesel ut fra røret på toppen av dysa...forstår ingenting....noen som har luftet slik en motor? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Båtnissen Svart 24.Juni.2006 Del på Facebook Svart 24.Juni.2006 Hei, Start opp du, da skyver pumpa dieselen videre. Går den någen lunde da, kan du lufte røret mens motor går! Hilsen Båtnissen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
morten37 Svart 24.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2006 motoren starter ikke...har hatt røret av mens jeg kinna...kommer ikke en dråpe ut.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Førsten Svart 24.Juni.2006 Del på Facebook Svart 24.Juni.2006 Nå er jeg ikke noen Volvo ekspert, men hvis opplegget ligner på det jeg har på Marna'en, kan det høres ut som det er lekkoljerøret du mener, og det pleier å gå tilbake til filteret. Hvis du har løsnet på røret mens du prøver å starte vil du dra inn luft gjennom det, følgelig starter ikke motoren Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Båtnissen Svart 24.Juni.2006 Del på Facebook Svart 24.Juni.2006 Ok, Da er pumpa ikke ordentlig luftet. Prøv å ta mindre åpning på luftinga di, dvs Løsne bare litt på rør som sitter i kon. Da vil lufta komme bedre ut. Ser du diesel ,lukk. Bruk pumpa,åpne litt. osv. Noen maskiner er litt sære, Bruker du glødinga vær gang? Båtnissen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
morten37 Svart 24.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2006 det er ingen gløding...motoren er fra 81 så det er vel kaldstart...fra pompa til filteret får jeg diesel...ut-røret fra filteret er det trykk på med diesel...når jeg tar av røret på toppen av dysa skal det vel komme diesel ut ? får kanskje prøve ta å skru av returen fra dysa å se om det kommer noe der? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Førsten Svart 24.Juni.2006 Del på Facebook Svart 24.Juni.2006 Røret inn på dysa skal det bare komme diesel ut fra hver gang den aktuelle sylinderen skal tenne. Frem til høytrykkspumpen får du som regel luftet med å åpne lufteskruer og mate på med forpumpen. For å lufte rørene fra høytrykkspumpen til dysen, må du løsne litt på rørmutteren på dysa og kinne motoren til det kommer diesel. Har du sjekket at pakninger osv på filteret er på rett plass og ikke ligger skjevt så det kan komme inn luft der? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Båtnissen Svart 24.Juni.2006 Del på Facebook Svart 24.Juni.2006 Hei igjen, Ikke ta av røra, de skrur du til og ser om du får diesel ut av pumpa. Da mener jeg Dieslelpumpa med rør til dysene på topp. ikke fødepumpe som vi lager trykk med. Du må få diesel over den før du tenker returen. Håper du får det til! Hilsen Båtnissen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
morten37 Svart 24.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2006 takk for svar :) får prøve i morgen... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
morten37 Svart 25.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2006 (redigert) Vel da har jeg prøvd igjen....kommer diesel til pumpa...returen fra dysa kommer det og diesel...men fra pumpa til dysa kommer det ingenting... er det noen spesiell måte å få pumpa igang på? På volvo penta sidene står det at det skal være en lufteskrue på toppen av pumpa og...er dette en flatskrue? kan ikke se noe der pga at det er så inn i helv...trangt. Typisk å innstalere en motor sånn at en må være gynekolog for å skru ;) Redigert 25.Juni.2006 av morten37 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fenix Svart 25.Juni.2006 Del på Facebook Svart 25.Juni.2006 På volvo penta sidene står det at det skal være en lufteskrue på toppen av pumpa og...er dette en flatskrue? Hei, ja - der sitter det en skrue (der hvor det står 3 i manualen). Jeg har ikke md5b lenger, men synes jeg husker at den var flat, ja - og at jeg brukte et vanlig skrujern på den. Så sitter det altså en mutter på undersiden av dysa som er "siste stopp" (NR.4). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
morten37 Svart 25.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2006 Ja da fant jeg den siste skruen godt gjemt med flatt hode ...ikke lett hehe...da ordna det seg fint og motoren går som ei klokke igjen :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.