Jump to content

Innsprøytningsrens m.m. til dieselmotor


index

Recommended Posts

Ser at det selges diverse tilsetningsstoffer for blanding i dieselen som skal rengjøre dyser, fjerne koks i forbrenningsrom og denslags. Er det noen som har erfaring med om noe av dette faktisk virker? I forbindelse med mine tidligere omtalte startvansker så står jeg nå tilbake med to alternativer: Ustabil gløding eller dårlig kompresjon. Og da hadde det jo vært veldig greit om man bare kunne tilsatt noe i dieselen som løste opp fastgrodde stempelringer m.m. Er dette ren ønsketenking, eller finnes det faktisk stoffer som har en slik effekt?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei, Det er 2 måter å bruke redex på. Den ene er å tilsette i tank,den andre er den jeg vil anbefale deg. Ta ut dyser og fyll redex i vær sylinder og la det stå en god stund. Da løser du opp det meste.

La motoren gå litt på starter før du setter dysene på. Blås rent der dysene skal være og pass på at du bytter kobberpakningene som tetter nederst på dysene. Luft og start. Ha litt i de første tankene og belast motor hart i små perioder. Lykke Til Hilsen Båtnissen

Link to post
Share on other sites

Bare vær oppmerksom på en ting: Gjør du dette på en gammel og "vel innrøkt" motor, kommer du til å få en overraskelse. Redex er uten tvil meget effektivt. Kokos som tetter rundt ventilstyringer, stempelfjærer, tetningsringer forsvinner som dugg for solen. Har du uflaks ender du opp med en motor som lekker som en sil alle veier. Det jonkare opplever i en annen tråd gir et godt bilde.

 

Da jeg begynte å mekke, for omtrent 45 år siden, var forskjelllige vidundermidler i handelen, også Redex from US. Osloungdommens Motorsenter i Hvervenbukta ble tåkelagt både tidt og ofte med hestekurer ala Redex. Ofte med "ny gammel bruktmotor" fra Skrotkalle i Charlottenberg som resultat. Jeg tror Skrotkalle var den som tjente mest på dette. Inntil vi så lyset og fant sannheten, det går ikke å forvandle ei gammal høne til en kylling ved bruk av Redex. Eller andre fantasistoffer for den saks skyld.

 

Og, hvis motoren ikke er gammel og innrøkt, så har det ingen hensikt, for da er den ok.

 

Og dette er en "garanti" fra Hulda: Har du dårlig kompresjon nå, så har du null kompresjon etter bruk av Redex.

 

En av Huldas anekdoter, igjen, dette må bli trøttsamt: Vi kjørte stoffet på fatter'ns Opel Record. Jeg var vel omtrent 17 år og kompisen som hadde lappen kjørte. Record'en ble behandlet etter alle kunstens regler. Fatter'n var ikke spesielt interessert i teknikk. Motoren så ut som en leirklump under panseret. Det ble gravd møkk, vasket med Lensitil, spylt og fikset. Da vi endelig fikk startet fandenskapet, for noe slikt hadde aldri Record'en vært med på før, kjøre vi en "Redex-kur". Etter det hølja det olje ut av veivakslingen, bilen dro ikke skinnet av pølsa. Fatter'n lynforbanna fordi vi hadde ødelagt bilen hans. Just presis ingen højdare, som Skrotkalle ville sagt.

 

Nå gidder ikke Hulda å kverulere kilometervis av tråd om hvorfor, kontra hvofor ikke. Huldas råd er: Prøv og se selv, går det åt skogen, sørg for at reklamasjonsbetingelsene er klargjort på forhånd.

Link to post
Share on other sites

Kunne ikke sagt det bedre selv Hulda... :cheers:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Pink Floyd...

De er i allefall mye bedre enn den hersens lærkula som det sparkes på i en kålåker (som det kunne vært bygget seilbåter på :lol: ) i tyskland som går på skjermen, tror jaggu meg jeg skal sette på The wall filmen..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

nå må jeg tilbake til Pink Floyd...

Får vel begynne å tenke i de baner heller ja :wink: . Skal på konsert med Roger Waters på mandag, må si jeg gleder meg ørlite...

 

Så får heller gammel motor være gammel motor!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

har brukt et par produkter jeg har god erfaring med - den ene er en spesiell dyserens tilsetning som helles på tanken.

 

dysene var gamle men etter et par fyllinger gikk den veldig jevnt og knakkingen var jevn og med lavere knakking.

kjøpte den på shell.

 

på en annen bilmotor som kan ha havnet i huldas fangarmer dvs brukte mye olje kjøpte jeg en tilsetning på torshov - husker ikke eksakt hvem som laget den men kan ha vært valvoline - som skulle gjøre gamle gummipakninger i motoren myke.

ingen tvil om at det funket i dette tilfelle men det garanteres ikke at den virker i alle tilfeller.

tror den kostet en hundrings og er vel verdt pengene å forsøke fremfor å dissekere motoren med en gang.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tror den kostet en hundrings og er vel verdt pengene å forsøke fremfor å dissekere motoren med en gang.

Her skal det ikke dissekreres i utide! Først og fremst må en eventuell feil bekreftes, og så får jeg handle ut fra det. Motoren har ikke passert 1800 timer ennå og burde så absolutt ikke være utslitt, og den har faktisk en veldig fin gange til urgammel dieselmotor å være. Starter også normalt sett ganske greit, bortsett fra de to gangene jeg har nevnt tidligere. Mistenker kanskje litt at ikke glødereleet er helt med alltid, men nå har jeg lagt opp en ekstra kontrollampe for å overvåke dette.

 

Så dette med koksing var bare en liten ting som kan gjøres, hvis det finnes egnede stoffer for dette.

Husker at i ungdommen brukte vi på bensinmotorene noe så enkelt som rent vann, ga den noen gode klunker i forgasseren på godt turtall. Renset opp så det var en fryd, og motoren gikk merkbart lettere etterpå. Men jeg tør ikke å foreta meg noe tilsvarende på en dieselmotor, det forekommer meg at dette kan virke noget uheldig...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

forstøvet vann går vel an - fra trykksprøyte eller noe - mindre forstøvet vann går nok mindre bra selv om det vel ble brukt på noen gamle semier med 14:1 komp eller så for bla å kjøle ned glødehodet.

 

en del tyske v12 jagerflymotorer fra 2 verdenskrig på 30+ liter brukte metanol og vann på 5 min "emergency" rating for å kjøle faenskapet og øke kompresjonen.

lufta er jo som kjent litt tynnere deroppe....

 

og noen brukte lystgass i tillegg.. +736 kW eller noe slikt.

forkortet jo levetiden lidderlig da.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joda, men om det i tillegg utretter mirakler så er vel ikke det heller å forakte...

 

Men tanken var vel som nevnt å bruke noe som over tid gjør forbrenningsrommet rent og pent ja. Ikke noen hestekur, da dette nok kan bli litt i overkant for en gammel motor.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg lurer nå på hvor lenge denne tråden får gå,før noen anbefaler det eneste og sanne stoff som hjelper mot absolutt alt for alle dieselmotorer..........

JA, her er det eneste saligjørende for dieselmotorer.

Det eneste som hjelper er hyppige skift av dieselfilter.

Tror det er billigere enn all verdens tilsettninger.

Leste Hulda´s innleg om Red-X.

Sitter her å humrer for meg selv.

Det går vel ikke å beskrive bruk av Red-X på en bedre måte.

Tillsettninger i diesel?

Det eneste som forlanger tilsettning, er om det er mye parafin i drivstoffet.

Dette for å beholde smøreeffekten.

Da kan men bruke litt to-takt´s olje.

Nå sier dem at det er slutt med parafin som tilsettning, så da behøver man ikke tenke på det lengere.

Det skulle vært moro å hørt hva det er som kokser i en dyse?

Noen sier at to-takt´s olja kokse dysene.

Det er bare sprøyt.

To-takt´s olja er den eneste olja som forbrennes.

Nei, spar pengene til det er dags for å bytte dysespisser.

Det er det beste rådet som jeg kan gi.

Link to post
Share on other sites

Det er jo ikke et mirakelmiddel, som index trenger, men heller et mer langsiktig virkende tilsetningsstoff (ikke additiv) ..

Kommer til å prøve med noe som ikke er et additiv ja :wink: .

 

Nei, spar pengene til det er dags for å bytte dysespisser.

Tror ikke dysene er problemet. Disse har jeg forøvrig et ekstra sett liggende av ekstra i tilfelle jeg får behov for dette. Nei, jeg tenkte mer på koks i stempelringsporene med økt gjennomslag som følge, og derav dårligere kompresjon. Samt eventuell forkoksing rundt glødepluggene slik at disse får redusert effekt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Index, det er glødingen. Glem drivstoffet og få orden på det elektriske. Jeg kom nettop i hu (ikke spør hvordan DET gikk til, for det skjønner jeg ikke helt)omstendighetene den gang jeg skiftet det ene releet (det grønne). Da var det slik du beskriver, umulig å få start og det var også midtsommers.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det er vel egentlig det jeg har konkludert også ja. Snakket med den lokale Sabb forhandleren, og han sier at får den ikke gløding så starter den ikke. Enkelt og greit. Ikke nødvendigvis helt korrekt riktignok, da tidsstyringsreleet jo sviktet like før ferieturen i fjor sommer. Og da startet den hver dag, selv om jeg måtte kinne en stund. Men den uken var det også rimelig varmt og fint. Jeg har derfor gått over kontakter, pusset rent og strammet opp, samt montert en ekstra kontrollampe for å overvåke strømtilførselen direkte på pluggene. Da har jeg muligheten til å gløde den med en ledningsstump om dette skulle skje igjen en gang.

 

Føler at jeg har kontroll over situasjonen med motoren nå, mer eller mindre. Nå er det bare å overvåke, følge med, og se hvordan ting utvikler seg. kanskje det "går seg til".

 

 

Jeg har i tillegg bestilt meg en halvliter med ********** (nevner ikke navn da dette navnet har en tendens til å vekke sterke følelser her :lol::lol::lol: ), så da blir kanskje forbrenningsrommene gradvis renere fremover også. Og hvis ikke, så kan jeg nok helt sikkert leve med det som det er også. Det burde i alle fall ikke skade.:wink: Eller som vår poet fra Voss, Arne Hjeltnes, sier:

 

Når modellflyet raknar

og du ikkje har lim.

Når skaldyret vaknar

og samlast i stim.

Når jenta di vinkar

og finn ein muslim.

Når sjåførlæraren blinkar

og blir for intim.

Då treng du eit råd

eg har berre rim.

Det vert ikkje verre

av ei skive med prim.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...