Jump to content

Hel eller halvplaner?- lukket båt.


Viksund Bravo

Recommended Posts

Drømmer om å kjøpe en brukt "bakveggsbåt" på 26-30 fot, men er fortsatt litt i tvil om jeg bør velge hel eller halvplaner...

Ser jo ut til at en helplaner har større toppfart, men er ikke disse "umulige" i fartsområdet mellom fortrengningsfart og helplan?? Eller er ikke dette noe problem? Og hva med halvplaner, går disse tyngre og mer uøkonomisk i sjøen?

Fint om dere vil dele erfaringer/ meninger rundt dette :smiley:

 

mvh Christian

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Det har vel noe å gjøre med hvordan du har tenkt å bruke båten. Selv har jeg valgt halvplaner fordi jeg

- skal bruke båten både til fiske og fritid. Vil ha god stabilitet god styring ved lav fart, f.eks. når jeg dorger.

- skal ha båten i Oslo og vil gjerne komme utenfor Drøbak på kort tid og spesielt hjem fort om kvelden.

- synes 20 knop er stor fart og har ellers god tid når jeg er på ferie.

 

Jeg har valgt

- isolert, lukket båt fordi jeg bor i Norge og vil ha lang sesong og muligheten for å bruke båten som hybel om vinteren.

- stort selvlensende akterdekk for arbeid og fiske

- stor kjøl og stort ror for stabilitet og sikkerhet. Kjølen beskytter både propell og skrog

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

En halvplaner går mykere i sjøen ved dårlig vær. Man slipper planingsterskelen som man gjerne sliter med ved mye sjø. På plan blir det da gjerne mye slag, båt og mannskap får mye juling, og nede av plan går det for seint. Halvplaneren er også betydelig mer retningsstabil ved fart under ca. ti knop, og man kan kose seg mer hvis man tidvis ønsker å gå snekkefart.

 

Prioriterer du fart, bør du gå for en planende båt. Sørg da for at det er plenty motor slik at den virkelig planer problemfritt selv med passasjerer, last og fulle tanker.

Link to post
Share on other sites

Det finnes flere båttyper som har litt kjøl, fast aksel og med et planende skrog. Mulig du må et stykke opp i pris da, men likevel. Her kan du faktisk få både i pose og sekk, i og med at du lettere kan gå i alle fartsområdet, uten planingsterskel.

 

Eksempelvis Viksund 29/31 st. cruz, selv med drev.

Link to post
Share on other sites

I ”Redningsskøyta” nr. 1- 2004 hadde de en veldig grundig vurdering av fordeler og ulemper med de forskjellige skrogtypene. http://www.redningsselskapet.no/nssr/page?id=251&key=2623

 

Følg linken, og gå inn på ”Hvilken båttype skal du velge?”

 

Absolutt verdt å lese.

 

Mvh Bern

Her var det mye interessant å lese, takk for tipset :seeya: . Kanskje ikke lett å spørre etter båter med dårlige sjø-egenskaper, men er det noen en bør styre unna, eller kanskje noen en bør prioritere?

 

mvh Christian

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...