Viksund Bravo Startet 24.Juni.2006 Del på Facebook Startet 24.Juni.2006 Drømmer om å kjøpe en brukt "bakveggsbåt" på 26-30 fot, men er fortsatt litt i tvil om jeg bør velge hel eller halvplaner... Ser jo ut til at en helplaner har større toppfart, men er ikke disse "umulige" i fartsområdet mellom fortrengningsfart og helplan?? Eller er ikke dette noe problem? Og hva med halvplaner, går disse tyngre og mer uøkonomisk i sjøen? Fint om dere vil dele erfaringer/ meninger rundt dette mvh Christian Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
NilsPils Svart 24.Juni.2006 Del på Facebook Svart 24.Juni.2006 Det har vel noe å gjøre med hvordan du har tenkt å bruke båten. Selv har jeg valgt halvplaner fordi jeg - skal bruke båten både til fiske og fritid. Vil ha god stabilitet god styring ved lav fart, f.eks. når jeg dorger. - skal ha båten i Oslo og vil gjerne komme utenfor Drøbak på kort tid og spesielt hjem fort om kvelden. - synes 20 knop er stor fart og har ellers god tid når jeg er på ferie. Jeg har valgt - isolert, lukket båt fordi jeg bor i Norge og vil ha lang sesong og muligheten for å bruke båten som hybel om vinteren. - stort selvlensende akterdekk for arbeid og fiske - stor kjøl og stort ror for stabilitet og sikkerhet. Kjølen beskytter både propell og skrog Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Taucher Svart 24.Juni.2006 Del på Facebook Svart 24.Juni.2006 helplanere: går mer økonomisk,har høyere toppfart, lager mindre bølger,er etter min mening bedre å kjøre og kontollere i høyere fart (5 knop ++) halvplanere: er stabile,bedre i sjøen og er best å kjøre på lav fart Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 24.Juni.2006 Del på Facebook Svart 24.Juni.2006 En halvplaner går mykere i sjøen ved dårlig vær. Man slipper planingsterskelen som man gjerne sliter med ved mye sjø. På plan blir det da gjerne mye slag, båt og mannskap får mye juling, og nede av plan går det for seint. Halvplaneren er også betydelig mer retningsstabil ved fart under ca. ti knop, og man kan kose seg mer hvis man tidvis ønsker å gå snekkefart. Prioriterer du fart, bør du gå for en planende båt. Sørg da for at det er plenty motor slik at den virkelig planer problemfritt selv med passasjerer, last og fulle tanker. Sitér dette innlegget Link to post
Bern Svart 25.Juni.2006 Del på Facebook Svart 25.Juni.2006 I ”Redningsskøyta” nr. 1- 2004 hadde de en veldig grundig vurdering av fordeler og ulemper med de forskjellige skrogtypene. http://www.redningsselskapet.no/nssr/page?id=251&key=2623 Følg linken, og gå inn på ”Hvilken båttype skal du velge?” Absolutt verdt å lese. Mvh Bern Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 25.Juni.2006 Del på Facebook Svart 25.Juni.2006 Det finnes flere båttyper som har litt kjøl, fast aksel og med et planende skrog. Mulig du må et stykke opp i pris da, men likevel. Her kan du faktisk få både i pose og sekk, i og med at du lettere kan gå i alle fartsområdet, uten planingsterskel. Eksempelvis Viksund 29/31 st. cruz, selv med drev. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 25.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2006 I ”Redningsskøyta” nr. 1- 2004 hadde de en veldig grundig vurdering av fordeler og ulemper med de forskjellige skrogtypene. http://www.redningsselskapet.no/nssr/page?id=251&key=2623 Følg linken, og gå inn på ”Hvilken båttype skal du velge?” Absolutt verdt å lese. Mvh Bern Her var det mye interessant å lese, takk for tipset . Kanskje ikke lett å spørre etter båter med dårlige sjø-egenskaper, men er det noen en bør styre unna, eller kanskje noen en bør prioritere? mvh Christian Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.