Jump to content

Skifte toppakning


Nadheim

Recommended Posts

Har skiftet ventilløftere på min VP200AQ (GM 305), men nå lekker det vann inn i oljen.  Motoren er sjøvannskjølt.

 

Skal skifte pakninger, og regner med å ta toppakningen + pakningene innsug, ventiler og eksosmanifoil.

 

Spørsmålet er: bør man bruke feste/tetningsmidler rundt pakningene (silikon/sikaflex e.l)?

Link to post

I forbindelse med toppakningen skal du ikke bruke ekstra tettemidler.  

 

På de andre pakningene kan du bruke ekstra tettemidler, men i utgangspunktet skal det bli tett uten

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Et problemområde for mange er overgangene mellom Innsugspakningene og gummipakningene i hver ende av blokka. Nå er det forsåvidt ingen katastrofe om du ikke får det 100% tett her. Du vill da etter hvert få litt svetting fra oljedamp. Mange benytter litt Permatex pakningssement i hjørnene for å unngå dette.  Jeg vil tro at Sikaflex også vil duge.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Et problemområde for mange er overgangene mellom Innsugspakningene og gummipakningene i hver ende av blokka.

Ja, det glemte jeg å nevne. Jeg brukte litt Biltema høy-temp silikon i overgangen mellom gummi-profilene og innsugs-pakningene. Har holdt tett i flere år.

FelPro anbefaler også dette i monterings-anvisningen.

Link to post

Toppakning tja?? skulle ikke tro det gjør noe om du brukte litt tettningsmiddel på utsatte steder, men da en tynn tynn film. Ville brukt det runt kanten på toppakningen for å ungå svetting. Har noen en komentar til dette? :cool:

Jeg vil anta at toppakningen er litt spesiell.  Her er man helt avhengig av jevt trykk, og riktig trykk på pakningen, i hele pakningens utstrekning.  I tillegg må draget på selve toppen være riktig hele veien. Dette gjelder spesiellt på aluminiumstopper, men er også viktig på en støpt jerntopp.  Hvis ikke dette blir riktig, kan det i beste fall være at toppakningen kan ruke ganske raskt igjen, men ved aluminiumstopper kan også selve topplokket bli skjeft, slik at det må erstattes.  Når man monterer ett topplokk skal topplokksboltene dras etter et helt spesiellt mønster som er angitt i instruksjonsboka, og boltene skal dras til i tre til fire omganger.  Fabrikkene advarer mot bruk av tettemidler for dette, da det vil forstyrre momentene ved tildraging av topplokksboltene.  Toppakningen er jo også en svært avansert pakning, med forskjellige lag, og ringer rundt sylinderforinger (ref Perkins), og hvis blokka og topplokket er i orden og uten skader blir det tett når allt monteres riktig og med riktige momenter.  Sjansen for at noe går galt om man benytter tettemidler er større enn om man ikke bruker dem.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...