Nadheim Startet 11.September.2003 Del på Facebook Startet 11.September.2003 Har skiftet ventilløftere på min VP200AQ (GM 305), men nå lekker det vann inn i oljen. Motoren er sjøvannskjølt. Skal skifte pakninger, og regner med å ta toppakningen + pakningene innsug, ventiler og eksosmanifoil. Spørsmålet er: bør man bruke feste/tetningsmidler rundt pakningene (silikon/sikaflex e.l)? Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 11.September.2003 Del på Facebook Svart 11.September.2003 I forbindelse med toppakningen skal du ikke bruke ekstra tettemidler. På de andre pakningene kan du bruke ekstra tettemidler, men i utgangspunktet skal det bli tett uten Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Ingar Svart 11.September.2003 Del på Facebook Svart 11.September.2003 Ville brukt FelPro pakninger og fulgt deres monteringsanvisning. Mange foretrekker å bruke pakningsmasse istedet for gummi-profilene i for og bakkant av innsugs-manifolden. Selv benyttet jeg profilene og det ble helt tett. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 11.September.2003 Del på Facebook Svart 11.September.2003 Et problemområde for mange er overgangene mellom Innsugspakningene og gummipakningene i hver ende av blokka. Nå er det forsåvidt ingen katastrofe om du ikke får det 100% tett her. Du vill da etter hvert få litt svetting fra oljedamp. Mange benytter litt Permatex pakningssement i hjørnene for å unngå dette. Jeg vil tro at Sikaflex også vil duge. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Ingar Svart 11.September.2003 Del på Facebook Svart 11.September.2003 Et problemområde for mange er overgangene mellom Innsugspakningene og gummipakningene i hver ende av blokka.Ja, det glemte jeg å nevne. Jeg brukte litt Biltema høy-temp silikon i overgangen mellom gummi-profilene og innsugs-pakningene. Har holdt tett i flere år.FelPro anbefaler også dette i monterings-anvisningen. Sitér dette innlegget Link to post
Marton Svart 11.September.2003 Del på Facebook Svart 11.September.2003 Toppakning tja?? skulle ikke tro det gjør noe om du brukte litt tettningsmiddel på utsatte steder, men da en tynn tynn film. Ville brukt det runt kanten på toppakningen for å ungå svetting. Har noen en komentar til dette? Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 11.September.2003 Del på Facebook Svart 11.September.2003 Toppakning tja?? skulle ikke tro det gjør noe om du brukte litt tettningsmiddel på utsatte steder, men da en tynn tynn film. Ville brukt det runt kanten på toppakningen for å ungå svetting. Har noen en komentar til dette? Jeg vil anta at toppakningen er litt spesiell. Her er man helt avhengig av jevt trykk, og riktig trykk på pakningen, i hele pakningens utstrekning. I tillegg må draget på selve toppen være riktig hele veien. Dette gjelder spesiellt på aluminiumstopper, men er også viktig på en støpt jerntopp. Hvis ikke dette blir riktig, kan det i beste fall være at toppakningen kan ruke ganske raskt igjen, men ved aluminiumstopper kan også selve topplokket bli skjeft, slik at det må erstattes. Når man monterer ett topplokk skal topplokksboltene dras etter et helt spesiellt mønster som er angitt i instruksjonsboka, og boltene skal dras til i tre til fire omganger. Fabrikkene advarer mot bruk av tettemidler for dette, da det vil forstyrre momentene ved tildraging av topplokksboltene. Toppakningen er jo også en svært avansert pakning, med forskjellige lag, og ringer rundt sylinderforinger (ref Perkins), og hvis blokka og topplokket er i orden og uten skader blir det tett når allt monteres riktig og med riktige momenter. Sjansen for at noe går galt om man benytter tettemidler er større enn om man ikke bruker dem. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.