Jump to content

Volvo penta Kad 43 kjøleproblemer


M/B Shanty

Recommended Posts

tempen går til 90 grader når motor går på tomgang. Sjøvannefilter er sjekket og funnet ok. det er vann i ferskvannskjølingen og impelleren fungerer. er det gode muligheter for at termostaten er gåen her?? Ønskelig med raske svar da båten burde få lov til å komme hjem så fort som mulig. (jobb mandag)

 

Affe

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Link to post
Share on other sites

Dersom dette har skjedd plutselig så er det vel neppe eksosbendet. Har du sjekket reimene? Dersom jeg ikke husker feil, så drives vel "ferskvannspumpa" av reim. Er den slakk, så kan vel reimhjulet slure.

Du har sjekket impeller, så det er vei ikke rester av gammel impeller i slangene for sjøvannet?

Link to post
Share on other sites

Dersom temperaturen stiger til 90 gr på tomgang, antar jeg at problemet ligger på sjøvannsiden av kjølesystemet - i og med at motoren har tilstrekkelig med ferskvann.

Sjekk: sjøvannsinntak i drev for groe/skjell, S-slange for delaminering, varmeveksler og eksosbend.

Du kan f.eks koble fra slange etter sjøvannsfilter og sjekke vannstrøm ved å fylle dette opp i en bøtte. Koble så i fra etter varmeveksler og samenlign. Det er ikke helt ukjent at vekslererne går tett over tid. ( skjell, groe og impeller rester... )

Virker alt normalt, må eksosbendet sjekkes.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...